VYZKOUŠELI JSME - VOLKSWAGEN CRAFTER Segment největších dodávek měla značka VW donedávna obsazený svým modelem LT. Nyní přichází jeho nástupce s názvem Crafter. Profit jej minulý týden vyzkoušel s dlouhým valníkem a stokilowattovým motorem pod kapotou.
VYZKOUŠELI JSME - VOLKSWAGEN CRAFTER Segment největších dodávek měla značka VW donedávna obsazený svým modelem LT. Nyní přichází jeho nástupce s názvem Crafter. Profit jej minulý týden vyzkoušel s dlouhým valníkem a stokilowattovým motorem pod kapotou. Crafter už není hranatá krabice jako bylo LT, ale má vpředu kapotu s ostře řezanými liniemi, vertikálními světlomety a masivními bočními ochrannými lištami. Pod zmíněnou kapotu si lze objednat čtyři motory, všechny naftové pětiválce s objemem 2,5 litru. Volit lze také ze tří délek rozvoru, čtyř ložných ploch a tří výšek střech. Z auta tak může být stroj s valníkem na převážení písku nebo skříňová dodávka. Maximální přepravní kapacita skříně v největším provedení činí 17 krychlových metrů, čemuž odpovídá i vyšší užitná hmotnost a celková povolená hmotnost - skříňová pětitunová dodávka se vypořádá s nákladem o hmotnosti až 2,7 tuny. V nejlevnější verzi vyjde auto na 652 873 korun s DPH. DVOJKABINA S VALNÍKEM
My jsme měli k testu zapůjčeného Craftera s takzvanou dvojkabinou a valníkem. Poháněl ho stokilowattový motor, který byl spřažen se šestistupňovou převodovkou. Dvojkabina pro posádku byla hodně vysoká, vešlo se do ní až sedm lidí. Jaké byly naše dojmy? Jízda v Crafteru se mnoho neliší od cestování v osobním autě. Odpružení je vynikající, žádné tvrdé údery do podvozku. Řidič má dostatek místa i pohodlí, trochu horší je to s ostatními členy posádky. Není to však auto do města, manévry s dlouhým valníkem jsou dost složité a řidič musí počítat s velkými nájezdovými oblouky. Ale zato se dá na valník hodně naložit -až 2,5 tuny nákladu. VÝBAVA JAKO V LIMUZÍNĚ
Motor, moderní pětiválcový turbodiesel TDI common rail, dobře šlape už od nízkých otáček a moc nafty nepotřebuje. Na sto kilometrů jízdy si při testu bral kolem osmi litrů. To odpovídá údajům výrobce -valník s dvojkabinou, polovičním zatížením a rychlostí 80 kilometrů v hodině by si měl říkat o 8,2 litru nafty. Maximálně lze jet až 145 kilometrů v hodině. Užitkový vůz má i výbavu odpovídající osobnímu vozu. Standardně jsou do něj montované ABS a ESP, spolu s optimalizovaným zavěšením kol. Součástí výbavy je centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání okének a řidičův airbag. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ VW Crafter je užitkové auto s možností odpočtu DPH. Ve verzi s valníkem je určeno pro převážení materiálu, využijí ho především stavební a zemědělské firmy. Dvojkabina je užitečná, vejde se do ní až sedm lidí, a tak může podnikatel dovézt na stavbu zároveň náklad i dělníky. TECHNICKÉ ÚDAJE
**Model VW Crafter 2,5 (100kW)*
Typ vozu sedmimístný valník
Motor pětiválcový turbodiesel
Objem válců 2,5 litru
Max. výkon 100 kilowattů
Max. rychlost 145 km/hod
Užitná hmotnost až 2,6 tuny
Spotřeba 8,2 l/100 km
Cena 871 160 Kč
* valník s dvojkabinou