Byly doby, kdy terminály pražského letiště prošlo bezmála 18 milionů cestujících ročně. Takto slibným statistikám nicméně v důsledku současné pandemie minimálně na nějaký čas odzvonilo. Ruku v ruce s tím se přirozeně zhoršila i samotná ekonomická situace celého podniku – z dřívějších černých čísel se rázem stala čísla červená. Zatímco v roce 2019 vykázala skupina provozní zisk ve výši 4,7 miliardy korun, loni svítilo ve stejném rozvahovém řádku znaménko minus a k němu údaj 687 milionů.
Lze přitom čekat, že než se Letiště Václava Havla vrátí co do počtu odbavených pasažérů a letadel na předcovidovou úroveň, nějaký čas to ještě potrvá. Pro letošní rok jeho vedení počítá se čtyřmi miliony cestujících, jak před dvěma týdny napsal server Zdopravy.cz. I proto bylo nezbytné zajistit mu dodatečně zdroje jeho financování.
A právě to se nyní povedlo. Největší vzdušný přístav v zemi si u konsorcia několika komerčních bank vyjednal poskytnutí dlouhodobého úvěrového rámce v celkové výši sedmi miliard korun. Ten bude moci čerpat dle vlastní potřeby až do roku 2024.
„Podmínky úvěru jsou nadstandardní,“ zhodnotil předseda představenstva Letiště Václava Havla Praha Jiří Pos. „Vzhledem k postavení společnosti Letiště Praha, její dlouhodobé finanční stabilitě, vysokému ratingu a velkému zájmu věřitelů o výběrové řízení získává tímto společnost vysoce výhodné podmínky financování, které bude moci v budoucích letech využít v případě potřeby na provoz i na investice,“ dodal.
Peníze půjdou i na modernizaci pojezdových drah
Tendr na poskytovatele úvěru vypsalo pražské letiště již letos v květnu. Původně se výběrového řízení účastnila desítka bankovních domů. Na základě předložených cenových nabídek pak vybralo vítěze, respektive hned několik vítězů zároveň. Onen sedmimiliardový úvěr mu totiž poskytne konsorcium finančních institucí ve složení ČSOB, Všeobecná úvěrová banka a Raiffeisenbank.
Jaké konkrétní podmínky toto uskupení ruzyňskému letišti nabídlo, Pos neuvedl, server iDnes.cz nicméně píše, že vedle pokrytí provozních nákladů během letošního a příštího roku by část finančních prostředků měla jít například na modernizaci pojezdových drah. Sám Pos následně doplnil, že peníze budou vynaloženy na takové projekty, které splňují zásady udržitelného rozvoje.
Posila z Německa
V důsledku koronavirové pandemie bylo podle ČTK nuceno vedení pražského letiště propustit na šest set svých zaměstnanců. V posledních několika týdnech nicméně tamní provoz opět nabývá na síle. Během září bylo možné se z něj dostat už do 115 světových destinací, přičemž v průběhu podzimu by měla přibýt další letecká spojení.
Ve stejné době by zde svoji zbrusu novou základnu otevře německá nízkonákladová společnost Eurowings. Dceřiná firma tamního národního dopravce Lufthansa hodlá z Prahy létat hned do evropských 11 měst. Zpočátku bude její linky obsluhovat dvojice letounů Airbus A320. Během příštího léta je doplní třetí stroj. První let z nové báze si vedení aerolinek naplánovalo na neděli 31. října, a to konkrétně do západoanglického Bristolu.