* V příštím roce oslavíte ve funkci ředitele společnosti AŽD již 17 let. Jak se to přihodí, že je nějaký manažer tak dlouho v jedné pozici? To není v Česku příliš běžné.
Přiznám se, že to u nás běžné není. Ani si teď nevzpomenu, který z mých kolegů z jiných firem je tak dlouho v tak vysoké pozici. Navíc ty roky moc nepočítám, nechci být sentimentální. Ale je to věcí majitelů společnosti AŽD, že mi tak dlouho dávají důvěru, a také asi plním jejich očekávání a úkoly.
* Budete chtít v této pozici pokračovat?
Volby jednatelů a generálního ředitele máme příští rok. Je to sice krátký čas, ale ještě se může stát řada věcí. Pokud ovšem společnost AŽD bude pokračovat v pozitivních výsledcích a spolumajitelé mi tu důvěru ještě dají, pokračovat budu.
* > AŽD se drží roky na technologické špičce, na domácím trhu máte významný podíl, vyvážíte i do zahraničí. Jaké úsilí musíte vynaložit pro úspěch v cizině?
Ano, u nás máme opravdu na trhu velký podíl. Vychází to z několika aspektů. Jednak produkujeme špičkovou techniku, o kterou má zájem také zahraniční trh, a také profitujeme z naší 65leté tradice. Stačí se podívat do zahraničí, kdy v Německu, Rakousku či Francii jsou dominantními jejich firmy, které obsadily velký díl na trhu, a nikdo to nikomu nevyčítá. Naopak, v těchto zemích jsou hrdi na místní firmy a technologie. Co se týče našich zahraničních aktivit, tam jsme pronikali těžce. Každá země chce jiný přístup, jsou tam jiné zvyklosti, jazykové bariéry, a získat schopné lidi pro naši zahraniční činnost je v současné době hodně těžké.
* V kterých zemích máte největší úspěchy a jakou část vašeho obratu zahraničí tvoří?
V současné době to je určitě sousední Polsko, kde realizujeme dva zásadní projekty na modernizaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na hlavní trati z Poznaně do Štětína. Ale zmíním také Bělorusko, kde uskutečňujeme řadu projektů na koridorových tratích, úspěšní jsme na Slovensku a v zemích balkánského poloostrova. Ale nedodáváme jen do evropských zemí, naše výrobky uvidíte i v Malajsii, Ázerbájdžánu a dalších zemích. Zahraničí tvoří kolem 30 procent obratu společnosti.
* > Máte také vlastní zkušební polygon. Jaké technologie na něm budete zkoušet?
V současné době je tam vidět to nejlepší z naší produkce. Plně automatizované systémy řízení dopravy, moderní přejezdy, inteligentní zastávky, jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém ETCS a GSM-R. Nyní dokonce zkoušíme i subsystémy autonomních vlaků. Od nového grafikonu, tedy od 15. prosince 2019, zahajujeme na naší Švestkové dráze pravidelný provoz s cestujícími v rámci linky U10 Litoměřice horní nádraží - Most. Naše trať nám dělá opravdu radost.
* Jak jste v současné době sháněli obslužný personál, strojvedoucí a průvodčí?
Přiznám se, že dost obtížně. Nechtěli jsme jít cestou přetahování lidí od jiných dopravců. Proto jsme realizovali vlastní kurzy pro strojvedoucí i průvodčí a máme plno. Je však pravda, že cena této práce šla výrazně nahoru a ekonomicky nás to oproti plánu zatěžuje.
* > Zmínil jste vlakový zabezpečovací systém ETCS. Jak ho vnímáte?
Jsem zastáncem evropské integrity a vyšší bezpečnosti a systém ETCS tyto vlastnosti splňuje. To znamená, že ho podporuji. Nesouhlasím však s tím, jakým radikálním způsobem se u nás implementuje avjakých časových úsecích. Myslím si, že málokdo z kompetentních lidí si uvědomuje možné negativní dopady tohoto postupu, který po nás Evropa nechce. Ani okolní země se jím neřídí.
* A proč to neděláme jako okolní země?
To opravdu nevím! Česko před několika lety schválilo jakýsi plán rozvoje ETCS a chceme ho bez ohledu na to, co se děje, plnit. Jen si nejsem jistý, zda někdo analyzuje dopady těchto postupů na provozuschopnost dráhy, její kapacitu a ceny přepravy. Chybu vidím v tom, že aktuálně neprobíhá korektní otevřená komunikace mezi zodpovědnými lidmi. Snad se to změní.
* > Jak vidíte ekonomický vývoj na trhu ve vaší oblasti? Jaké jsou plány do budoucna?
Já bohužel recesi předpokládám, nic není nekonečné, a to ani hospodářský růst. Moc bych si přál, aby hospodářský pokles byl co nejmenší, ale musím počítat s tím, že klesající trend přijde. Chceme proto napnout síly v zahraničí, chceme přicházet s novými technologiemi a zachovat si své místo na trhu. •