Menu Zavřít

Šéf Home Creditu Jírů: Jsme v dobré kondici a chystáme online ofenzivu

25. 9. 2018
Autor: Home Credit

Zhruba 27 milionů klientů má v 10 zemích světa společnost Home Credit. Jejím nejstarším trhem je od roku 1997 Česko. Luděk Jírů je od začátku roku novým generálním ředitelem a předsedou představenstva Home Creditu v České republice, ve firmě na různých pozicích působí od roku 2006. Pro lidi z oboru je to ten, kdo „přivedl bankovní služby do supermarketu“. „Příští velké věci se odehrají v online prostředí,“ říká v rozhovoru pro Euro.cz.

Vy jste byl u toho, když Home Credit uzavíral partnerství s velkými hráči v zemi, jako je například Tesco. Jaká to byla zkušenost?

Zkušenost to byla a stále je velká. Každý si asi dokáže představit, že si některý typ zboží může přímo na místě v prodejně pořídit na splátky. Tesco Finanční služby ale mají mnohem širší nabídku produktů, nabízejí možnost si při nákupu zařídit větší úvěr, získat do několika minut kreditní kartu a tak dále. Přinést služby, které lidé znali převážně jen z bank, do prostředí obchodního domu, to byla sama o sobě dost revoluční myšlenka. A ukázalo se, že lidem nejen nevadí vyřizovat úvěr v supermarketu, ale považují to za výhodu.

Podaří se něco podobného zopakovat?

Osobně bych si tipnul, že příští velké věci se odehrají v onlinu a našich mobilních telefonech.

Generálním ředitelem Home Creditu jste se stal letos v únoru. Co chcete ve firmě změnit, na co se plánujete zaměřit?

Přál bych si, aby Home Credit byl moderní a nákladově lehkou firmou, která dobře funguje v online prostředí. Chci, aby naši klienti měli možnost získat bezpečnou a férovou půjčku jednoduše, bez ubíjející administrativy, aby měli možnost ji jednoduše ovládat, měnit podle svých aktuálních potřeb. Proto na podzim představíme novou půjčku, která bude výjimečná právě svou velkorysou flexibilitou, možností upravovat si splácení podle potřeby, bez nutnosti cokoli předem hlásit či o to žádat. Mimochodem, už dnes používáme řešení, díky kterému naši klienti mohou nakoupit na splátky v e-shopu do dvou minut a na pár kliknutí.

Dalším produktem je úvěrová peněženka, která nabídne opakovanou možnost úvěru v předem schváleném rámci třeba pro financování rekonstrukce či nějakého podobného většího projektu. A v neposlední řadě se budeme dále zaměřovat i na financování nákupu aut a konsolidace úvěrů.

Společnost jako celek vykázala za první pololetí zisk zhruba jednu miliardu korun. Jak se na číslech podílelo Česko?

Finanční výsledky nemáme ve zvyku komentovat. Jsme rádi, že jsme v dobré kondici, a to nejen světově, ale i zde v Česku.

Před komunálními volbami jsou velkým tématem dluhy a dluhové pasti, do kterých se lidé dostávají kvůli půjčkám. Jde často o mikropůjčky, čili malé sumy. Jak hodnotíte zákazníky před poskytnutím takové půjčky vy a jaká jsou rizika malých půjček?

To téma je pro nás velmi důležité, a proto mu věnujeme velkou péči. Žadatele vždy a za všech okolností prověřujeme v úvěrových registrech, součástí „scoringu“ je posouzení příjmů a výdajů a celé řady dalších údajů, které dohromady dávají poměrně přesný obrázek o tom, komu můžeme a nemůžeme půjčit. Bohužel z úvěrové historie našich žadatelů vidíme, že takový přístup není na trhu vždy samozřejmostí.

Navíc prověřování bonity a úvěruschopnosti je jen jedna část mince. Nezbytné je nabízet také bezpečný a férový produkt. Naše mikropůjčka Kamali, která vyhrála v nezávislých srovnáních Člověka v tísni nebo Navigátora bezpečného úvěru jako nejférovější produkt, se snaží bojovat proti mikropůjčkovým absurditám. Třeba proti tomu, že si někdo půjčí deset tisíc a za půl roku musí zaplatit sedmdesát tisíc. A to nemluvím o sankcích či situaci, kdy kvůli nesmyslným a vysokým poplatkům nezvládáte ani umořovat původní dluh. My jsme si dali za cíl nabídnout levnou a bezpečnou cestu a dokázat, že i za slušných podmínek se dá byznys mikropůjček dělat. A nespletli jsme se.


Čínský rozchod. Home Credit ukončil spolupráci s PAG Asia Capital

 Home Credit


Kdo je typově nejvíce ohrožený, kteří lidé nebo skupiny?

V podstatě úplně kdokoli, kdo se dostane pod nějaký tlak, okamžitou naléhavou potřebu vyřešit finanční problém či nenadálou situaci a rozhodne se jednat impulzivně. Tedy kývne na první nabídku, která na něj vyskočí z internetu či v horším případě sloupu veřejného osvětlení, nesrovnává parametry úvěrů, nečte podmínky, nezajímá se o to, co se stane, pokud nebude moci splácet. Přitom by stačilo na chvilku se zastavit, nejednat s horkou hlavou, zamyslet se nad tím, zda se situace nedá řešit jinak než půjčkou. A pokud se pro půjčku rozhodnu, je dobré se podívat na nezávislá srovnání – možná není v silách každého pročítat úvěrové smlouvy a podmínky, ale tuhle práci už udělaly nezávislé instituce. Půjčka může pomoci v různých životních situacích, v mnoha případech to může být dokonce chytré řešení, ale je potřeba k ní opravdu přistupovat s rozmyslem.

Na co si lidé v Česku nejčastěji půjčují a mění se trend za poslední roky?

Trendy se v průběhu let tolik nemění. Snad jen to, že se mírně zvyšuje průměrná půjčená částka, lidé si tedy více půjčují na „větší“ věci nebo rozsáhlejší projekty. Typickým účelem jsou nejrůznější rekonstrukce domácností – nové koupelny, kuchyně, ložnice. Lidé chtějí hezky bydlet, trávit čas s rodinou v příjemném prostředí, nemuset chodit za zábavou daleko, takže financují nejen vybavení uvnitř bytu či domu, ale také na zahradě.

Další část půjček souvisí s nákupy – lidé financují nákupy elektroniky, mobilních telefonů, tabletů, velký zájem je stále o financování nákupu auta a důležitou roli hrají i nadále konsolidace úvěrů. U nich je cílem nejen snížit zatížení domácnosti, splátku či úroky, ale také složitou administrativu mnoha různých půjček. Mimochodem představa, že dnes přijdete do banky a ta vám bez problémů sloučí dohromady všechny úvěry, které máte, a tím vás zachrání, dost často v praxi naráží. Banky se brání tomu slučovat nejrůznější mikropůjčky či nebankovní úvěry, nemají pro to vlastně ani potřebné know-how. V tom je naše konsolidace unikátní, umí pomoci i s některými nestandardními úvěry.

Vloni jste pod sebe převzali platformu Zonky. Není to vlastně vnitřní konkurent, když je zaměřen na stejný segment zákazníků s malou úvěrovou historií?

My jsme Zonkyho nepřevzali, ale naopak předali do skupiny Home Credit. Od roku 2015 jsme ho budovali společně s lidmi v naší externí laboratoři. Cílem bylo přinést na trh úvěrů něco revolučního, platformu, která změní pohled na půjčování peněz, ukáže, že půjčky mohou být lidské a chytré a osloví segment lidí, kteří by za stávající situace na trhu o bankovní nebo nebankovní půjčce neuvažovali. A to se, myslím, podařilo. Jak Zonky rostl, profesionalizoval se, posouval od startupu ve „standardně“ fungující společnost, bylo na čase, aby se zcela manažersky osamostatnil a získal samostatné profesionální vedení.

Je ale velkým mýtem, že mezi zákazníky Zonkyho či Home Creditu patří ve velkém lidé bez jakékoli úvěrové historie. Jsou mezi nimi takoví, kteří nikdy žádnou půjčku neměli, protože ji nikdy nechtěli, nebo neopotřebovali, ale také takoví, kteří jich mají úspěšně splaceno už několik. A právě to, že umíme obě tyto skupiny oskórovat a schvalovat, je naše konkurenční výhoda.

ebf - tip - debata

Přečtěte si:

Invaze půjček z Pobaltí. Poskytovatelé úvěrů v Česku mají pestrou vlastnickou strukturu

 Lichva - ilustrační foto

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).