Menu Zavřít

Šéf Mitsubishi odstoupí kvůli aféře s manipulacemi

18. 5. 2016
Autor: Manik; Flickr

Prezident japonské automobilky Mitsubishi Motors Tecuró Aikawa kvůli skandálu kolem manipulací s údaji o spotřebě pohonných hmot odstoupí z funkce. Ve funkci skončí i jeho náměstek, výkonný viceprezident Rjúgo Nakao. Rozhodnutí ještě musejí odsouhlasit akcionáři, platnosti má nabýt 24. června.

Aikawa (62), který se funkce prezidenta a provozního ředitele Mitsubishi ujal loni v červnu, jakýkoli podíl na nepravostech popírá. Ve velkých japonských firmách je ale běžné, že řídící pracovníci rezignují, aby tak dali najevo lítost a výčitky svědomí.

Automobilka v dubnu přiznala, že její zaměstnanci manipulovali u některých modelů s testy spotřeby paliva a nadhodnocovali efektivitu využití paliva. Metody testování spotřeby odporující japonským předpisům prý firma používala od roku 1991. Akcie Mitsubishi se po rozhoření skandálu propadly o více než 30 procent. Aikawa dnes řekl, že vyšetřování aféry kolem manipulací dovede do konce.

Japonský list Nikkei ještě před dnešním sdělením automobilky napsal, že Aikawu dočasně nahradí předseda správní rady a generální ředitel automobilky Osamu Masuko. Dvojí funkci podle listu zastával do chvíle, než další japonská automobilka Nissan Motor dokončí převzetí zhruba třetinového podílu v Mitsubishi za zhruba 237,4 miliardy jenů (téměř 52 miliard korun). Firmy se na této transakci dohodly minulý čtvrtek.

Mitsubishi dnes zároveň sdělila, že manipulace s údaji jsou důsledkem „kratšího času věnovaného výzkumu a vývoji a očekávání, že bude dosaženo vysoké palivové účinnosti“.

Víte, jaké autodíly se vyrábí v Česku?

Žádná laciná montovna. Autoprůmysl v Česku dospěl

 Výroba ve Škoda Auto

„Z nejvyššího vedení firmy nevzešlo v tomto případu žádné přímé nařízení,“ řekl podle agentury Reuters Masuko novinářům. „Nejvyšší management však postupy v oddělení výzkumu a vývoje neprostudoval do hloubky,“ uvedl také. Při několika příležitostech bylo prý možné pracovníkům v používání nesprávných testovacích metod zabránit, ale nestalo se tak.

Poté, co se německý Volkswagen loni přiznal k použití zařízení pro obcházení emisních testů, zaměřili regulátoři po celém světě svoji pozornost na emise a hospodaření s palivem.

Jižní Korea v pondělí obvinila Nissan Motor, že podobně jako německý Volkswagen u naftových verzí svého modelu Qashqai použil zařízení pro obcházení emisních testů. Americké ministerstvo spravedlnosti kvůli testování emisí vyšetřuje automobilku Daimler, výrobce luxusních vozidel Mercedes-Benz.

Podvádělo se také v Suzuki

Špatné testování emisí a spotřeby aut u svých 16 modelů prodávaných v Japonsku dnes mezitím přiznala další japonská automobilka Suzuki Motor.

Suzuki je čtvrtým největším výrobcem aut v Japonsku. Nesprávné zkušební metody automobilka používala od roku 2010 a týkají se zhruba 2,1 milionu vozů. Nesrovnalosti se netýkají vozů v zahraničí, dodala automobilka.

Suzuki se specializuje na minivozy, tedy automobily s obsahem motoru do 660 kubických centimetrů. Ty jsou v Japonsku velmi oblíbené kvůli daňovým úlevám a lepším podmínkám při parkování. Suzuki ovládá v Japonsku zhruba třetinu trhu s minivozy.


Čtěte dále:

Mitsubishi přiznala čtvrt století manipulací s testy spotřeby

bitcoin školení listopad 24

Další emisní skandál? Policie provedla razii v Peugeotu

Nissan zřejmě brzy převezme třetinový podíl v Mitsubishi

  • Našli jste v článku chybu?