Menu Zavřít

Šéf Nissanu Ghosn čelí obvinění z podvodu, automobilka ho odvolá

19. 11. 2018
Autor: Profimedia.cz

Japonská automobilka Nissan Motor hodlá odvolat předsedu své správní rady Carlose Ghosna. Viní ho mimo jiné z využívání firemních peněz pro vlastní účely a z podhodnocování osobních příjmů ve finančních výkazech. Automobilka dnes také potvrdila, že Ghosna zadržely japonské úřady. Výkonný ředitel Nissanu Hiroto Saikawa uvedl, že navrhne Ghosna odvolat na čtvrtečním zasedání rady.

Čtyřiašedesátiletý Ghosn je také předsedou správní rady a generálním ředitelem francouzské automobilky Renault. Akcie Renaultu dnes v reakci na zprávu zamířily prudce dolů a ztrácely až 13 procent hodnoty, než ztrátu zmírnily zhruba na deset procent. Obchodování na burze v Tokiu se zpráva nedotkla, protože byla oznámena v době, kdy už obchodování skončilo. Akcie Nissanu obchodované na německém akciovém trhu vykazovaly propad asi o 12 procent.

Japonská média již dopoledne informovala, že tokijská prokuratura Ghosna zadržela poté, co se dnes dobrovolně dostavil k výslechu. Nissan oznámil, že Ghosnovy praktiky vyšetřuje už několik měsíců. Spolu s Ghosnem se podvodů podle sdělení automobilky dopouštěl i další manažer Nissanu Greg Kelly.

Automobilka upozornila, že Ghosn se kromě podhodnocování svých příjmů dopustil i řady dalších významných pochybení, včetně „osobního využívání firemního majetku“. „Nissan se hluboce omlouvá, že způsobil svým akcionářům takové starosti,“ uvedla firma a dodala, že plně spolupracuje s vyšetřovateli.

Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 procent, zatímco Nissan má v Renaultu téměř 15procentní podíl. Nissan je navíc největším akcionářem automobilky Mitsubishi. Ghosn je rovněž předsedou správní rady Mitsubishi a šéfem celé aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.

Francouzský prezident Emmanuel Macron dnes uvedl, že Francie bude usilovat o zajištění stability této aliance. Upozornil, že je příliš brzy vyjadřovat se k obviněním, o kterých nemá žádné další informace. Francouzská vláda v Renaultu drží 15procentní podíl.

Ghosn patří mezi největší postavy světového automobilového průmyslu posledních dvou desetiletí. „Reakce akcií ukazuje, jak klíčovou osobou je,“ upozornil podle agentury Reuters analytik Raghav Gupta-Chaudhary ze společnosti Citibank.


Kupředu, elektrická! Automobilový průmysl v Evropě se dramaticky mění

 Autodrom - ilustrační foto

bitcoin_skoleni


„Carlos Ghosn je v automobilovém odvětví impozantní postavou. Je oceňován, že dosáhl obratu v hospodaření Renaultu i Nissanu,“ uvedl dopisovatel BBC Theo Leggett. „Otázkou je, co bude teď. Ghosn se již začal zbavovat některých svých funkcí. Loni odstoupil z postu generálního ředitele Nissanu a nedávno se vzdal i některých pravomocí v Renaultu. Očekávalo se ale, že ještě několik let zůstane generálním ředitelem Renaultu a bude dál zodpovědný za alianci,“ dodal.

Carlos Ghosn (64)

• V Brazílii narozený Francouz libanonského původu Carlos Ghosn začal svou kariéru u francouzského výrobce pneumatik Michelin, kam nastoupil v roce 1978 po studiích. Z něj se v polovině 90. let přesunul do Renaultu, kde zařídil obrat ze ztrát k ziskovosti a kvůli tomu se mu říká „zabiják nákladů“.

• Jeho následné působení v Nissanu, kam nastoupil v roce 1999, kdy Renault v továrně získal kontrolní podíl, vyústilo v jedno z nejvýraznějších ozdravení firmy v historii autoprůmyslu. Ghosn se po něm stal v Japonsku hrdinou a jedním z nejznámějších a nejuznávanějších automobilových manažerů světa. V roce 2001 se stal výkonným šéfem Nissanu, kterým byl až do loňského roku. Předsedou správní rady ale zůstal.

• Současná aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vznikla v roce 2016, kdy japonsko-francouzská skupina Nissan-Renault koupila Mitsubishi. Zapojením Mitsubishi do aliance vznikla skupina s ročním odbytem kolem deseti milionů vozů ročně, která konkuruje největším světovým automobilkám Toyota a Volkswagen. Loni se dokonce podle některých zdrojů „Ghosnova“ aliance stala jedničkou mezi výrobci automobilů. Alianci tvoří deset značek, například Dacia, Datsun, Infiniti, Nissan či Renault.

• Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 procent, zatímco Nissan má v Renaultu téměř 15procentní podíl. Nissan je navíc největším akcionářem automobilky Mitsubishi. Ghosn je rovněž předsedou správní rady Mitsubishi, předsedou správní rady a generálním ředitelem Renaultu a šéfem celé aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, kterou v nedávné době zasáhly emisní skandály. Ghosn je ale současně jedním z nejhlasitějších zastánců a průkopníků výroby ekologických automobilů.

Dále čtěte:

Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách

Svět v roce 2040: díky elektromobilům klesne spotřeba ropy o 7 procent

Chceš, nechceš, musíš! Nucení automobilek do elektromobilů se prodraží

  • Našli jste v článku chybu?