(EURO 48/2003)
Sbor barometrových manažerů týdeníku EURO vynesl soud nad Českou televizí a jejími programovými změnami. Zároveň o sobě vydal jisté svědectví – bez hlubší znalosti, bez dostatečných informací, ale o to zásadněji rozhodovat, nedělá zřejmě některým manažerům problém. Dovolte tedy pár podstatných informací připomenout:
- Česká televize v roce 2004 především zařazuje do vysílání nové pořady, zejména zpravodajské; rušení se týká výhradně výroby nových pořadů (ne tak jejich vysílání); např. Šumná města tedy z obrazovky nemizí, diváci uvidí v roce 2004 deset premiér tohoto pořadu;
- Česká televize vysílala v roce 1993 na dvou programech denně v průměru 30 hodin a měla zhruba 4000 zaměstnanců. Po deseti letech má 2700 zaměstnanců a vysílá téměř 50 hodin denně (na dvou programech + v regionech); pojďme najít jiný podnik v této zemi, který prošel za deset let podobným vývojem, jehož produkce stoupla o 70 procent při poklesu pracovních míst o 35 procent a při zbržděných investicích a teprve potom mluvme o efektivnějším fungování a nadbytečných zaměstnancích;
- Během 2. pololetí 2003 propouští Česká televize dalších 100 zaměstnanců a napřesrok dalších 200, tedy asi dvanáct procent; manažer by měl vědět, jaký právní, ekonomický a organizační problém to je a jaké úspory to přináší – v krátkém horizontu minimální;
- Česká televize musí mít v roce 2004 vyrovnaný rozpočet, a to především z důvodů finančních. Další ztráta (za tři roky cca 1,1 miliardy Kč, které byly financovány především tím, že investice byly o cca 700 milionů Kč nižší než odpisy) by už vážně narušila cash flow;
- Nové vedení České televize pracuje na zásadních změnách v řízení společnosti, včetně snížení nákladů a zvýšení výnosů. Bohužel v současné době z rozpočtu cca 4,3 miliardy Kč je na příští rok cca 3,1 miliardy Kč smluvně vázaných nákladů. Ty nelze ovlivnit z měsíce na měsíc, je to otázka následujícího roku.
- Předpokládané snížení nákladů v roce 2004, včetně výrobních, nestačí na dostatečné financování programu.
Všechny uvedené informace jsou snadno dostupné na www.czech-tv.cz, je možno je získat i telefonicky, dopisem nebo v bezplatných publikacích ČT. Budeme je i nadále poskytovat médiím včetně týdenku EURO. Jsme připraveni na jakoukoliv odbornou diskusi! Třeba pak změní názor i ten manažer, který by v čele ČT místo zkušeného odborníka na televizi rád viděl „manažerský tým, jehož členové by toho o televizi moc vědět nemuseli, ale hlavně by šetřili“. Mimochodem GŘ Janeček si jako svého zástupce do týmu vedení ČT přivedl zkušeného manažera, (v týdeníku EURO byl nejméně dvakrát mezi vyhodnocenými manažery v anketě Manažer roku), který má dnes potřebné změny a ekonomiku ČT na starosti.
Jinak ale patří poděkování těm členům barometr-týmu, kteří hodnotu vysílání ČT vnímají a vědí, že peníze na tuto službu se vyplácejí. Zastávají se stovek špičkových tvůrců a milionů televizních diváků, kteří chtějí volit mezi komerčními kanály a českou televizní kulturou.
Martin Švehla,
mluvčí České televize