ČESKÁ SPRÁVA LETIŠŤ Ministr dopravy Milan Šimonovský na počátku minulého týdne nečekaně odvolal generálního ředitele České správy letišť Martina Kačura. Důvodem bylo závažné pochybení v účtování majetku firmy v letech 2000 až 2002.
ČESKÁ SPRÁVA LETIŠŤ Ministr dopravy Milan Šimonovský na počátku minulého týdne nečekaně odvolal generálního ředitele České správy letišť Martina Kačura. Důvodem bylo závažné pochybení v účtování majetku firmy v letech 2000 až 2002.
Nebývá zvykem, aby o své místo přišel ředitel státní firmy, která vykazuje miliardové zisky a pod jehož vedením prožívá ruzyňské letiště bouřlivý rozvoj. Navíc za skutky, které se staly před jeho nástupem do funkce. Ministr dopravy Milan Šimonovský však rozhodl, že ředitel České správy letišť Martin Kačur je odpovědný za chyby všech členů managementu -i těch bývalých.
„Ty chyby prostě jsou mimořádné a generální ředitel za ně zodpovídá,“ zdůraznil ministr. Dodal, že Kačura odvolal na doporučení dozorčí rady České správy letišť (ČSL). „Nebylo to lehké rozhodnutí. Kačur učinil celou řadu kroků, aby napravil pozůstatky minulého vedení, zároveň ale podcenil některé povinnosti,“ tvrdí šéf dozorčí rady Josef Turecký.
NEOPRÁVNĚNÉ INVESTICE Ekonomické problémy ČSL vznikly neoprávněným čerpáním rezerv v hodnotě kolem 400 milionů korun na investiční projekty. Na ty však lze použít jen zisk po zdanění - nikoli rezervy, kterými si firma snižuje základ daně. Proto vedení ČSL navrhlo podat dodatečné daňové přiznání. Podle mluvčí firmy Anny Kovaříkové šlo o standardní účetní operaci. Firma bude muset za uvedené roky -a pravděpodobně i za rok 2003 -předložit dodatečné daňové přiznání a na dani navíc odvede zhruba 140 milionů korun. Kovaříková svého dosavadního šéfa hájí. „Účetní výkazy ČSL prošly auditem a dalšími kontrolami,“ upřesňuje. I Nejvyšší kontrolní úřad letos v lednu uvedl, že podnik je dobře řízen a měl by být velkorysejší v investicích. Připomíná také, že Kačur stojí za doposud nejdynamičtějším rozvojem pražského ruzyňského letiště v jeho dosavadní historii. MĚL JSEM BÝT RAZANTNĚJŠÍ**
Sám Kačur říká, že ministr dopravy má jako zástupce státu - vlastníka firmy - na jeho odvolání právo. Zdůrazňuje však, že ekonomické problémy, které jsou důvodem jeho odvolání, se udály v době, kdy firmu ještě neřídil. Nicméně připustil, že situaci měl řešit razantněji.
Řízením státního podniku Šimonovský dočasně pověřil současnou ekonomickou ředitelku ČSL Hanu Černochovou. Její post nemusí být dočasný, pokud prý prokáže schopnosti řídit podnik.
Ministr dopravy zároveň vylučuje spekulace, že za odvoláním Kačura stály politické tlaky a že se ředitelem nakonec stane nějaký „volný“ politik. Stát chce ČSL v budoucnu privatizovat. Do konce volebního období by se firma měla transformovat na akciovou společnost, nová vláda pak má část akcií prodat. Peníze z této transakce by šly na financování výstavby nové přistávací dráhy.