Menu Zavřít

Sehnat pohodlné boty pro roční dítě bylo nemožné, a tak doma rozjela vlastní barefootový e-shop. Teď Bosonožka hlásí stomilionový obrat

22. 1. 2024
Doba čtení: 5 minut
Autor: Bosonožka
  • E-shop Bosonožka vznikl v roce 2015. Založila jej Zuzana Sovjáková Koubková, která tehdy nemohla najít dostatečně pohodlnou obuv pro svého ročního syna
  • Bosonožka se specializuje na takzvanou barefootovou obuv, kterou v Česku a na Slovensku vyrábějí například značky Be Lenka, Peerko či Jonap
  • Celkem je na e-shopu k dostání přes devět tisíc modelů bot od sedmasedmdesáti výrobců z více než dvaceti zemí světa. Vloni pak obrat společnosti vůbec poprvé v její historii přesáhl sumu 100 milionů korun

S myšlenkou rozjet vlastní podnikání si Zuzana Sovjáková Koubková pohrávala tak nějak vždycky. K převedení plánů ve skutečnost ji však přiměla až mateřská, respektive situace, kdy pro svého jednoročního syna nemohla sehnat dostatečně pohodlnou obuv, která by nebránila přirozenému růstu a tvarování jeho chodidel. Právě v ten okamžik se začala zajímat o tehdy ještě nepříliš známý druh bot – takzvané barefooty.

Že jejich široká a prostorná špička umožňuje anatomicky správné rozložení prstů při chůzi, že díky jejich tenké a flexibilní podrážce si může noha doslova ohmatávat povrch pod sebou, a tím tak zlepšovat rovnováhu člověka, nebo že zásluhou své nízké hmotnosti jí nijak nebrání v pohybu, se dnes už dobře ví. Před osmi lety, když svůj internetový obchod mladá podnikatelka zakládala, se ale touto problematikou nikdo příliš nezabýval. Tedy až na pár podobně smýšlejících maminek. 

V barefoot obuvi nově na rande i do města. Boty jsou kompromis mezi přirozeností a fenoménem, říká zakladatel Skinners
Přečtěte si také:

V barefoot obuvi nově na rande i do města. Boty jsou kompromis mezi přirozeností a fenoménem, říká zakladatel Skinners

„Na Facebooku jsem našla skupinu, která se věnovala barefoot obuvi a kde maminky pro své děti tyto boty hromadně objednávaly. A tak jsem se do toho sama pustila, našla pár dodavatelů a řekla jsem si, že rovnou založím vlastní e-shop. Ten vznikl u nás v pokojíčku, sama jsem si ho ,naklikala‘ a už za zhruba čtyři měsíce jsem přes něj prodala první pár bot,“ vzpomíná Sovjáková Koubková. „Doteď si přitom pamatuju, že nešlo jen o jednu jedinou objednávku, ten den jsem jich dostala hned patnáct,“ říká dále v rozhovoru s redakcí Euro.cz.

Česko coby barefootová velmoc

Uběhlo několik málo měsíců a začínající podnikatelka se musela z dětského pokojíčku vystěhovat. Avšak jen proto, že jeho rozměry byly rozjíždějícímu se byznysu už malé. Po chvíli každopádně zjistila, že i nová provozovna tehdejším potřebám brněnské Bosonožky nestačí, a tak šla ještě do většího. A pak ještě jednou, aby na začátku roku 2024 ,operovala‘ i spolu se svými 40 zaměstnanci z prostor o rozměrech tisíc metrů čtverečních.

„Ještě že syn byl tak hodné dítě, protože kdyby třeba často brečel a já se mu musela neustále věnovat, tak by to asi nešlo,“ směje se a vzápětí prozrazuje, že se jí vloni vůbec poprvé podařilo prolomit hranici 100 tisíc prodaných páru bot a z pohledu firemního obratu překonat částku 100 milionů korun.

Prošlapaná podrážka ani ,žralok‘ už nejsou důvodem, proč házet boty do popelnice. Značka Keen spouští v Česku cirkulární obuvnictví
Přečtěte si také:

Prošlapaná podrážka ani ,žralok‘ už nejsou důvodem, proč házet boty do popelnice. Značka Keen spouští v Česku cirkulární obuvnictví

Dosáhnout těchto výsledků by nebylo možné bez neustálé podpory ze strany zákazníků. I těch má Bosonožka již více než 100 tisíc, přičemž řada z nich se na ni vrací mimo jiné proto, že jim nabízí vskutku široký sortiment zboží. Na e-shopu lze najít produkty od 77 výrobců z více než 20 zemí světa.

„Někteří zákazníci dokonce za námi do Brna kvůli botám i létají. A to myslím přesně tak, jak to říkám. Jde o zákazníky ze Švédska nebo Velké Británie, kteří si boty vyberou na internetu, aby si je u nás na prodejně posléze vyzkoušeli, a když jim jsou, tak si je rovnou i odvezou. Letenky bývají levné a oni toho náležitě využívají,“ prozrazuje Sovjáková Koubková.

Spousta značek, které Bosonožka nabízí, pochází z Česka a Slovenska: „Co se týče prodaných párů barefootů v přepočtu na obyvatele, patří Česko mezi premianty. Proč tady máme tolik výrobců? Částečně je to dáno i historicky, protože obuvnickou velmocí jsme byli už za dob Tomáše Bati. Navíc zde zůstala spousta strojů – právě i z tohoto období –, které se na výrobu barefootů dokonale hodí, takže firmy nemusejí kupovat nové.“

Boty nejen pro vojáky a hasiče. Holík International navazuje na zlínskou obuvnickou tradici a chystá další expanzi
Přečtěte si také:

Boty nejen pro vojáky a hasiče. Holík International navazuje na zlínskou obuvnickou tradici a chystá další expanzi

„Řada lidí si zpočátku myslela, že barefoot obuv bude jen krátkodobý trend, který po čase zanikne. Jenže ono se tak nestalo. Lidé se odradit nedali a jejich poptávka naopak rostla. To donutilo jednotlivé firmy začít tyto boty produkovat ve velkém – částečně i proto, aby se v důsledku levné konkurence ze zahraničí udržely na trhu,“ zamýšlí se podnikatelka a dodává, že k rozvoji barefootů do značné míry přispělo i několik nezávislých studií, jež před časem prokázaly, že problémy s deformací nohou v důsledku nevhodné obuvi trpí již v předškolním věku téměř každé třetí dítě.

Oblíbili si je i senioři

Které druhy bot patří na Bosonožce k těm vůbec nejoblíbenějším? Čistě z hlediska barvy podle Sovjákové Koubkové vedou černé, přičemž třeba konkrétně na podzim „se hodně prodávají dámské kotníkové šněrovací boty“ právě v tomto barevném provedení. Jinak ale 70 procent prodejů tvoří obuv dětská, což je dle zakladatelky e-shopu, vzhledem k tomu, jak rychle dětem nohy obvykle rostou, celkem logické.

Poslední dobou každopádně přibývá i seniorů: „Ti častokrát neřeší, že se jedná o barefoot boty. Důležité pro ně je, že jim naše obuv přijde pohodlná. Mnoho z nich je velmi aktivních a dávno neplatí, že by chodili jen v tradičních důchodkách.“

MM25_AI

Do dvou let tři nové země

Vlastní značku obuvi Sovjáková Koubková prozatím neplánuje, co naopak ale v úvahu připadá, je expanze. V současnosti Bosonožka působí vedle Česka ještě na Slovensku, přičemž další země by měly následovat již brzy.

Legendární botasky zažily turbulence. Připomeňte si jejich historii
Přečtěte si také:

Legendární botasky zažily turbulence. Připomeňte si jejich historii

„Nabízí se pochopitelně některý ze států střední Evropy. Třeba nakonec ale dojde na úplně jiné země – i díky oněm zákazníkům ze Švédska a Británie, kteří nám pokaždé říkají, jak velký potenciál tyto trhy nabízejí,“ překvapuje a závěrem dodává: „Nejprve si musíme ujasnit, jak naše expanze bude vypadat, jestli se bude jednat o vlastní e-shop, nebo to zkusíme přes marketplace, a tak podobně. Kromě toho je také potřeba vyřešit logistiku a problematiku platebních bran – s těmi zatím tolik zkušeností nemáme. Cílem každopádně je otevřít do dvou let minimálně tři země a letošní rok dosáhnout z hlediska obratu částky 150 milionů korun. Počítáno v případě ,bez expanze‘.“

  • Našli jste v článku chybu?