Test
Značka Volkswagen dlouhou dobu působila dojmem, že jí velkoprostorové rodinné vozy nezajímají a raději je přenechává koncernové španělské sestře SEAT. Nakonec se ale pod vlivem úspěchu Renaultu Mégane Scénic nebo Citroenu Xsara Picasso přece jen rozhodla jednat. Sice se zpožděním za všemi konkurenty, ale zároveň poučena o poslední trendy v segmentu, uvedla na trh VW Touran. Týdeník EURO na českých silnicích otestoval verzi s benzinovým agregátem 1,6 FSI.
Šestnáctistovka sice zhruba s jedenapůltunovým touranem nedělá žádné divy, co se týče sprintů z nuly na stovku, má zato velmi dobrou spotřebu při úsporné jízdě. Ta se při testu pohybovala kolem 8,5 litru na sto kilometrů, velký podíl však tvořila jízda ve městě. Díky za tak příznivá čísla přitom patří hlavně šestistupňové převodovce. Nevýhodou je, že pro optimální výkon agregátu FSI je nutné tankovat dražší 98oktanový natural.
Ke komfortu jízdy přispívá dobře seřízený podvozek, s nímž se vůz chová klidně a předvídatelně. Když už to řidič s rychlostí při nájezdu do zatáčky přežene, zasáhne elektronická regulace stability. Ostřejší v nástupu účinku by ale mohly být brzdy.
Zatímco při řízení je výraznou výhodou, že automobil ničím nepřekvapí, v otázce designu je tomu naopak. Na konzervativních liniích touranu není prakticky žádný zajímavý stylistický prvek, a kdyby jeho vnější podoba vznikla před deseti lety, nikoho by neudivila. Stejně lze hodnotit vnitřek kabiny, v tomto případě je však omluvou praktičnost uspořádání a to, že všechny materiály jsou precizně zpracované.
Skutečnost, že se ve Wolfsburgu poučili u konkurence, dokládá až neuvěřitelné množství odkládacích prostor a variabilita vnitřního uspořádání sedadel. Tři schránky jsou umístěny ve stropě, pod sedadlem řidiče i spolujezdce je šuplík a další přihrádka, v podlaze před zadními sedadly opět po dvou schránkách a podobné jsou i v zavazadlovém prostoru. Pět cestujících má ve voze dostatek pohodlí, početnější rodina si může za 16 500 korun přikoupit třetí řadu sedadel. Ta sice zmenší místo pro kufry na pouhých 121 litrů, ale zmiňované přihrádky nějakých pár litrů navíc pojmou.
Volkswagen Touran je automobil orientovaný především na praktickou stránku cestování. Úsporný motor, šest airbagů v základní výbavě a množství místa pro cestující i pro zavazadla jsou jeho hlavními přednostmi.
Volkswagen Touran 1.6 FSI
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1598 cm3
Max. výkon 85 kW
Převodovka 6stupňová, manuál
Nejvyšší rychlost 186 km/h
Zavazadlový prostor 695/1989 litrů
Kombinovaná spotřeba 7,4 litru na 100 km
Základní cena 668 800 Kč
Plusy:
- velké množství odkládacích přihrádek ve všech částech vozu
- přesná šestistupňová převodovka
- nízká spotřeba
Minusy:
- příliš konzervativní design
- slabší brzdy
- horší dynamika jízdy