Menu Zavřít

Senegal „zamrzl“. Prodej českých letadel do Afriky vázne

Autor: čtk

Ještě na začátku letošního roku Aero Vodochody čekalo, že finalizace smlouvy na prodej čtyř bitevníků L-39NG do Senegalu proběhne v prvním čtvrtletí. Dosud není nic podepsáno.

To, že se důležitý kontrakt dostal do mrtvého bodu, vysvětluje středočeská továrna světovou pandemií čínské chřipky. „Vzhledem k tomu, že první případy nemoci covid-19 se v Senegalu vyskytly už začátkem března, financování uzavřeného kontraktu jsme s našimi partnery nestihli finalizovat,“ reaguje Tobiáš Tvrdík, mluvčí Aera.

Nový termín, kdy by zástupci českého leteckého výrobce a Senegalu mohli opět zasednout ke stolu a obchod dotáhnout, přitom není jasný. „Nyní čekáme na uvolnění podmínek, abychom se vrátili k společným jednáním,“ pokračuje Tvrdík.

Aero Vodochody je v komplikované situaci především proto, že senegalské letectvo se mělo stát prvním uživatelem nových strojů L-39NG. Zakázka českého ministerstva obrany, jehož podnik LOM Praha si chce pořídit čtyři cvičné L-39NG za 1,1 miliardu korun, je totiž stále v nedohlednu.

Zamrzlý obchod řeší i ministerstvo
„Bohužel případ v Senegalu nám radost nedělá. Finalizaci kontraktu výrazně narušila omezení v souvislosti s covid-19 jak v České republice, tak především v Senegalu, kde se náš zastupitelský úřad ani Aero Vodochody nemohly dostat k jednání, která měla ten proces dokončit. S Aero Vodochody jednáme průběžně o nejvhodnějším možném postupu.“

Tomáš Kopečný, náměstek ministra obrany pro průmyslovou spolupráci

Aero počítá s tím, že hospodářské problémy způsobené tvrdými protipandemickými opatřeními se výrazně promítnou do finančního výsledku firmy. Továrna, jejíž hospodaření je od roku 2017 ve ztrátě, se letos chtěla opět dostat do černých čísel. „Koronavirová krize dopadá zejména na civilní programy, kde evidujeme propad dodávek o 50 procent, a proto jsme odpovídajícím způsobem snížili i výrobu na těchto programech,“ přibližuje Tvrdík.

MM25_AI

Hospodaření Aera Vodochody

Oba tyhle momenty - nejistota kolem dodávek nových strojů L-39NG a snížená výroba firmy - se můžou citelně promítnout i do zvažovaného prodeje továrny a snížit její případnou hodnotu. O tom, že by se skupina Penta Investments mohla Aera zbavit, se mluví už několik měsíců. Nejvážnějším zájemcem se zdá být skupina Omnipol, která se už podílí na vývoji letadla L-39NG.

  • Našli jste v článku chybu?