SKIAREÁL RAZULAV Beskydech není mnoho moderních sjezdovek s veškerým servisem. Tamní skiareály totiž málokdy mají vlastníky, kteří „tlačí na pilu“. Razula ve Velkých Karlovicích to štěstí má. Šest let se táhla jednání s ochránci přírody o podobě hlavní sjezdovky,“ říká stavitel a správce skiareálu Leoš Bača.
SKIAREÁL RAZULA V Beskydech není mnoho moderních sjezdovek s veškerým servisem. Tamní skiareály totiž málokdy mají vlastníky, kteří „tlačí na pilu“. Razula ve Velkých Karlovicích to štěstí má. Šest let se táhla jednání s ochránci přírody o podobě hlavní sjezdovky,“ říká stavitel a správce skiareálu Leoš Bača. V létě 2003 je konečně vše dohodnuto a okamžitě jsou zahájeny práce na stavbě nového vleku a zázemí. Původně zamýšlenou sedačkovou lanovku majitelé instalovat nemohou, protože ji zamítli ochranáři. Zároveň akceptují jimi vybranou trasu pro novou sjezdovku. Je nejdelší ve velkokarlovickém regionu. K tomu celou kilometrovou sjezdovku uměle osvětlují. Samozřejmostí je denní úprava tratě, a tak se kupuje rolba. Aby se provoz střediska prodloužil před sezonou a co nejdéle do jara, je nutné instalovat pět sněžných děl. Výdělek nezajistí jen jízdné, ale také bufet pod sjezdovkou. Aby do něho chodili zákazníci, musí být čistý, prostorný a se širokou nabídkou jídel a pití. Standardem jsou volně přístupné toalety a automatický odbavovací systém na permanentky. Nechybí ani zbrusu nová půjčovna lyží a skiservis. Tohle všechno potřebuje výkopové práce, pokládání elektrických kabelů i vodovodních trubek hluboko do země, zemní úpravy tratě a betonování základů na lanovku. S tím pomáhal i vrtulník. Osobní auta pojme nové parkoviště, z nedalekých měst Kroměříže a Zlína jezdí skibus za poloviční jízdné, než si účtují normální spoje. Další skibus jezdí z Ostravy. Investici do vybudování nového areálu drží palce krajský úřad. Proč? Protože ve svém usnesení rada města Zlína „podporuje zřízení, činnost a rozvoj Ski areálu Razula.“ Do lidské řeči to překládá Bohouš Komín: „Považuje Velké Karlovice za vynikající místo pro rekreaci obyvatel Zlína a celého kraje vůbec.“ INFOZÁBAVA PŘEDEVŠÍM Už od první zimní sezony platí permanentky ze sjezdovky na Razule i na blízké vleky u hotelů Galik a Horal a nabízí tak lyžařům jednotné jízdné na jejich dvou krátkých vlecích pro začátečníky i na svém dlouhém pro pokročilé lyžaře. Součástí areálu je třicet kilometrů upravovaných běžeckých tratí, na čemž areál spolupracuje s obcí Velké Kasrlovice a nedalekými vleky na Machůzkách Hotely patří majitelům skiareálu, a tak si vzájemně vypomáhají na marketingových akcích, programech pro návštěvníky a samozřejmě nabízejí ubytování přímo u sjezdovek. Vedení skiareálu připravuje víkendové sportovní a zábavné akce na sněhu, protože bez nich by jim klienty přetáhla jiná střediska, která takové podniky pořádají. „Nejde to ani bez internetu,“ říká Bohouš Komín. Lyžaři totiž po ránu „projedou“ pár stránek oblíbených zimních center, kouknou v televizi na Panoramu se záběry sjezdovek a teprve poté se rozhodnou, kam pojedou. Peníze na televizní vysílání Razula nemá, a tak nechala aspoň namontovat webovou kameru. ZNOVUZROZENÍ LYŽAŘSKÉ MORAVY**
Náklady na stavbu celého skiareálu se vyšplhaly do desítek milionů korun. Razula je tak jedním z mnoha moravských lyžařských středisek, která začala významně investovat do svého rozvoje. V minulých patnácti letech totiž Čechy předběhly Moravu v kvalitě služeb o několik délek.
„Mnoho malých beskydských středisek s jedním či dvěma krátkými vleky si vloni koupilo sněžná děla,“ připomíná ovšem předseda Svazu provozovatelů lanovek a vleků Jiří Bělunek. „Mezi nimi jsou i hoteliéři, kteří vedle ubytování provozují jednu malou sjezdovku pro děti.“