(perex)
Sen slávistických generací – nový multifunkční stadion v Edenu – po sportovní stránce plní očekávání na sto procent. Sešívaní v sezoně 2008/2009, kterou poprvé celou v novém Edenu odehráli, obhájili titul mistra Gambrinus ligy a z domácího stadionu si udělali nedobytnou tvrz. V nejvyšší soutěži tu ještě neprohráli. Ale jak se daří byznysu?
(text)
Areálem stadionu prošlo od jeho otevření 7. května 2008 téměř 500 tisíc návštěvníků. Nejzřetelnější jsou samozřejmě návštěvy ligových zápasů Slavie, utkání české reprezentace a koncerty skupin Metallica, R.E.M., Iron Maiden či Depeche Mode
Rekord v návštěvnosti vytvořili depešáci s 32 tisíci diváky. Na obě metalové legendy přišlo něco málo přes 30 tisíc lidí, R.E.M. sledovalo asi 15 tisíc fanoušků.
Šéfka marketingu společnosti E Side Property, jež stadion vlastní, Kristýna Svobodová však upozorňuje i na další události: „Náš areál je jako jediný v republice schopen poskytnout kapacitu blížící se 40 tisícům diváků a nejmodernější zázemí pro účinkující i návštěvníky. Každoročně se tu konají i méně nápadné akce jako finále české ligy amerického fotbalu, ragby, a to i na reprezentační úrovni. Doufáme, že se nám podařilo také navázat dlouhodobou spolupráci s reprezentací ženského lakrosu, letos tu proběhlo finále mistrovství světa. Mezi další lahůdky pak mohu zařadit představení Divadla bratří Formanů – Obludárium.“
Ráj byznysmenů i brigádníků
Nejvýznamnějším nájemcem v Edenu je samozřejmě fotbalový klub SK Slavia Praha. Sídlí tu za symbolický pronájem. Když Slavia hostovala na Strahově, průměrná návštěva činila necelé tří tisíce diváků. V Edenu se blíží dvanácti tisícovkám. Absence plotů a blízkost hlediště k hřišti, která si nezadá s prostředím anglické ligy, vyprofilovala slávistický kotel. Jeho kreativita, invence i minimum výstřelků ho do jisté míry odlišuje od ostatních. Vedení klubu si toho váží a pro „lídra“ kotle, který předkřikuje, zajistilo například ozvučení a plošinu.
Pro všechny diváky společnost Nopanera, která do svého zařízení investovala přes 10 milionů korun, provozuje 14 stánků rychlého občerstvení; mimochodem zúročuje tu čtyřleté zkušenosti získané například v O2 Aréně. Návštěvníkům nabízí služby 62 výčepů piva a stejný počet dotykových pokladen, tak aby obsluha probíhala co nejrychleji. Ve fastfoodech najdete celkem 10 druhů jídel od nejžádanější klobásy, které se prodá za akci až dva tisíce kusů, až po pizzu, kuřecí křidýlka či bramborák. Sečteno to představuje asi 5000 porcí. Rychloobrátkové výčepy v létě natočí okolo 10 tisíc piv, v zimě rychle mizí svařené víno a punč. Při plné kapacitě stadionu dá tento servis práci až 150 brigádníkům.
Byznys
V areálu se nachází 45 VIP boxů. „Nájemci mají možnost pozvat své klienty či společníky a při zajímavém sportovním nebo kulturním zážitku vést obchodní jednání. Boxy jsou ovšem k dispozici i mimo akce. Samozřejmě se nájemci mění, ale odhadovaný plán prodeje splňujeme,“ hlásí Svobodová.
Ani krize nehnula s cenami za pronájem. Špičková kategorie Platinum stojí 1,25 milionu ročně bez DPH, kategorie Gold rovný milion, boxy Silver jsou za 850 tisíc. Ne každá firma se s pronájmem VIP boxu hodlá chlubit, jmenovat však lze například Českou spořitelnu, Synot, Metrostav, Seznam, Skupinu PRE, Roto, PricewaterhouseCoopers CR, Spolchemii, Sport Invest, Passerinvest Group, Media Flow či firmu M&T. Ta je zajímavá tím, že jejím majitelem je Ivo Ulich, exreprezentant, bývalý slávistický hráč a miláček tribun na původním stařičkém stadionu v Edenu.
Naming right
Událostí roku bylo pro E Side získání silného partnera. Tím se stala společnost Synot Tip a areál nese od 1. dubna název Synot Tip Aréna. Podrobnosti kontraktu partneři úzkostlivě tají, podle informací z důvěryhodných zdrojů by Synot Tip měl za roční naming right stadionu v Edenu platit společnosti zhruba deset milionů korun. Tato částka zřejmě původní představu E Side nesplňuje. Zasvěcení hovoří o tom, že vlastník Edenu se těšil nejméně na dvojnásobek.
„Efektivnost spolupráce si průběžně vyhodnocujeme. Zatím je však předčasné hovořit o konkrétních číslech. Hlavní přínos naming rightu vidíme především v posílení a zviditelnění naší značky. Synot Tip jako jeden z lídrů na sázkovém trhu získal možnost využívat marketingová práva na místě, které dnes patří k nejzajímavějším areálům svého druhu v zemi,“ říká výkonný ředitel sázkové kanceláře Petr Mikoška. „A zdaleka nejde jen o fotbal, ale též o dějiště koncertů a společenských událostí. Spolupráci jsme navíc pro letošní sezonu rozšířili také na klub SK Slavia Praha.“
Kuloární zprávy hovoří o tom, že kontrakt s E Side byl uzavřen na tři roky. „Předpokládáme spolupráci ve střednědobém horizontu několika let s určitými opcemi,“ upřesňuje Mikoška. Pro podporu aktivit si Synot Tip na stadionu pronajal i prostory pro svůj sportbar.
Byty budou, Bohemka padla
I přes pozitivní výčty (vizte též Nájemci zatím v pohodě) má multifunkční areál v Edenu ke splnění svého původního záměru ještě hodně daleko. Největším hendikepem je dosud nezapočatá výstavba více než stovky bytů v samostatné budově za východní tribunou stadionu. Projekt měl být přitom jedním z nosných zdrojů na umoření miliardových nákladů výstavby. Byty měly být k dispozici zároveň s otevřením stadionu. Podle marketingové manažerky E Side má sice projekt zpoždění, ale u ledu rozhodně není. Harmonogram a podrobnosti k dostavbě však zatím upřesnit nehodlá. Podle Svobodové se nezapomnělo ani na plánovanou novou železniční stanici Slavia za jižní tribunou, od níž měl vést přístup přímo do stadionu: „Z dostupných informací víme, že se tato zastávka stavět bude. Pravděpodobně Českými drahami. Předběžný termín je však stanoven až na rok 2012.“
Nad jedním z klíčových projektů původního plánu se však zřejmě definitivně zavřela voda. I ten měl výrazně přispět k financování arény. Stadion byl totiž koncipován tak, aby na něm mohly hrát domácí zápasy střídavě dva kluby a dělit se o náklady na provoz. Pár set metrů vzdálený vršovický klub Bohemians 1905 byl pro to ideálním partnerem. „Neuvažujeme o prodeji části našeho majetku ani o jeho převodu,“ tímto nedávným strohým výrokem pro server Euro.cz Svobodová celou záležitost uzavřela. Jednou z podmínek stanovených v memorandu mezi oběma kluby a Městskou částí Praha 10 (z roku 2006) pro případný finanční vstup městské části do projektu bylo, že slávistický stadion bude rovněž využíván Bohemians 1905.
Přitom k naplnění memoranda bylo blízko a neúspěch jde zřejmě na vrub vedení obou klubů. Zastupitelé Prahy 10 totiž na konci loňského roku rozhodli, že městská část by mohla koupit až 34procentní podíl ve společnosti, do které by E Side, vlastník slávistického stadionu, převedla nemovitý majetek arény.
Samostatnou kapitolou jsou pak sporné otázky ohledně kolaudace Synot Tip Arény. Svobodová tvrdí, že dle názoru právníků E Side kolaudační rozhodnutí neomezuje možnost využívání stadionu pouze na pořádání fotbalových utkání: „Jediné významné omezení shledáváme u hranice 22 hodin. Ta může limitovat Slavii při utkáních Evropské ligy či Ligy mistrů.“
Jiný je však výklad hygieniků. Ti podle sdělení mluvčího Městské části Praha 10 Jana Charváta totiž kvůli nesplněným hlukovým limitům pořádání koncertů na fotbalovém stadionu Slavie v Edenu vůbec nepovolili. Červnový koncert britské skupiny Depeche Mode se podle Charváta odehrál načerno a případ je v řešení. Otazník nad pořádáním dalších mimosportovních akcí tedy zůstává i s hrozbou statisícových pokut pro pořadatele.
Otec na stadion nechodí
Hlavní architekt ateliéru Omicron-K Martin Kotík, který celý projekt připravil, je znám svou otevřeností a Eden rozhodně nešetří: „Ohlasy z laické veřejnosti i z odborné branže jsou vesměs velmi příznivé. To mě samozřejmě těší. Ovšem od původních představ se finální verze hodně liší. Důvodem jsou samozřejmě finance, přičemž investor v závěru výstavby očesal rozpočet, kde se dalo.“ Kotíka nejvíce mrzí „syrové“ nenahozené fasády v interiéru i nedodělky vně stadionu. „Každý si asi pomyslí, co tam ten …… (toto slovo si přál Kotík výslovně vytečkovat – pozn. red.) architekt vyváděl. V plánu to tak rozhodně nebylo. Stejně jako se na poslední chvíli zredukovala vybavenost arény, takže na nějaké 40tisícové návštěvy při koncertech prostě nemá. Chybí potřebná parkovací plocha a servisní zázemí. Totéž je případ bezpečnostní ochrany proti hluku. Problémy zůstanou, protože vše nebylo dotaženo podle projektu.“
Kotík by totiž rád v Edenu viděl i očekával více akcí. Záměry byly původně velkorysé včetně motokrosu či lyžařských závodů na běžkách. Nízké počty akcí souvisejí právě s problémy s kolaudací a nedokončenou vybaveností. „Navíc mám pocit, že do nedávné doby přetrvávala atmosféra vytvořená bývalým vedením Českomoravského fotbalového svazu. Atraktivní zápasy fotbalové reprezentace se přednostně hrály na stadionu Sparty na Letné. Od otevření nového Edenu k tomu však nebyl důvod, protože stadion Slavie je z hlediska kapacity a zázemí naší současnou jedničkou.“ Kotík naráží na loňský „přátelák“ fotbalové reprezentace v Edenu s Litvou kontra klíčový duel pro postup ze skupiny na světový šampionát ČR – Slovensko, který se hrál letos na jaře na Letné. „Věřím, že s příchodem nového vedení ČMFS tento nezaviněný hendikep Edenu padne,“ předpokládá architekt.
Kotík připouští i to, že se s bývalým vedením E Side ještě za bývalého šéfa Vladimíra Lešky nakonec nerozešel v dobrém. „Byly v tom finanční záležitosti,“ říká bez dalších podrobností. Přitom tandem Leška–Kotík byl po celou dobu hlavním motorem výstavby. „Ve své ješitnosti jsem si myslel, že by se mně, případně ateliéru, při slavnostním otevření mohlo dostat pár slov poděkování. Myslel…“ vypráví Kotík.
Jedním z prvních adeptů na VIP box v Edenu byl samozřejmě původně i Omikron-K. „V závěru v určitém finančním napětí jsem viděl řešení i v tom, že bychom tu recipročně mohli dostat VIP box. Nemáme ho tu. Na Slavii nechodím. Možná i proto, že vztahy ochladly.“ Nebyl by to ale Kotík, aby rozhovor nezakončil slovy: „Příští stadion bude lepší, ale s jiným investorem.“
Teď ještě vydělat v Evropě
Úplně jinou, odlišnou kategorií kritiků jsou fanoušci červenobílých. Pramálo je zajímá zrod stadionu a jeho současné byznys problémy. Jako všude žehrají na drahé vstupné, občerstvení, fronty u vstupu či na WC. O možnosti parkování „pro lidi“ nemluvě. Ne že by neměli díl své pravdy. Ceny vstupenek činí zhruba za 400 a někdy až 1100 korun na evropské poháry a zhruba třetinové na ligu. Fronty a potíže s parkováním jsou faktem. „Příchod návštěvníků hlídá 40 turniketů, přičemž každý z nich odbaví až 900 osob za hodinu. Při koncertech Iron Maiden či Depeche Mode návštěvnost překročila 30 tisíc diváků a průchodnost turniketů byla naprosto bezproblémová. Samozřejmě je možné, že dojde ke krátkodobé kolizní situaci. Věříme však, že již za dobu provozu jsou nastaveny takové parametry, že problémů bude stále méně,“ tvrdí Svobodová.
Jeden ošemetný problém je však nad síly majitele. Loni tu Slavia nedokázala v zápasech poháru UEFA urvat ani bod, absolutní propadák se konal letos v srpnu, kdy v odvetném zápase pouze remizovali s podprůměrným moldavským Sheriffem Tiraspol. Přišli tím o možnost poprat se v závěrečném předkole s relativně slabším soupeřem o postup do základní skupiny štědré Ligy mistrů. Jen za postup mohl klub inkasovat 180 milionů korun, což by mu téměř dvojnásobně zajistilo roční rozpočet. Prostřednictvím televizních práv, vstupného, zviditelnění hráčů a jejich případného prodeje mohl být přínos i více než dvojnásobný. Pokud se propojení SK Slavia Praha a majitele stadionu E Side pupeční šňůrou bere jako fakt, nezbývá investorovi miliardové stavby nic jiného než nad katastrofou hořce a stále plakat. Synot tip Aréna totiž momentálně nejvíce potřebuje úspěch svého exkluzivního nájemce na mezinárodním poli. Znovu oprášit a dát na stůl projekt s Bohemians 1905 by také bylo „státnickým řešením.“
( velký box - podval)
Nájemci zatím v pohodě
Při dokončování areálu se často vyskytovaly obavy, že kromě dnů, kdy probíhá utkání či koncert, bude využití služeb slabé. Jaká je skutečnost?
Hotel
Vůbec prvním subjektem se sídlem v novém Edenu, se ještě před otevřením stal čtyřhvězdičkový Iris Congress Hotel v severním křídle areálu. Kryje záda přímo slávistickému kotli a jako jediný si tu může říkat pane, není v nájmu. Provozující společnost Jerome Travel nabízí klientům kromě 150 luxusně vybavených pokojů mimo jiné i kongresový sál pro 200 osob s audiovizuální výbavou. „Díky své poloze a tomu, že jsme součástí Synot Tip Arény, jsme se stali unikátním místem nejen v hlavním městě,“ myslí si generální ředitelka hotelu Marie Barešová. „Jako jediný hotel umístěný přímo ve fotbalovém stadionu můžeme nabídnout výhled na trávník z hotelového pokoje.“ Toto privilegium mají čtyři pokoje, dva mají okna přímo do kotle, dva jsou těsně nad ním. Cena se přitom podle Barešové od jiných neliší, je kalkulována standardně podle ročního období od dvoulůžkového pokoje za 1350 (listopad, prosinec) do 3200 korun (Silvestr a Nový rok).
„Největší podíl zaujímají klienti z našich spolupracujících cestovních kanceláří, kteří přijíždějí do Prahy za poznáním nebo sportovním zážitkem. Jedním z hlavních segmentů našich hostů je korporátní klientela z řad zaměstnanců a partnerů firem v blízkém okolí. Využívají především služby konferenčního centra a samozřejmě ubytování. Sportovci a fanoušci hotel navštěvují v případě konání zápasů či mezinárodních akcí. Pro tyto příležitosti nabízíme speciální balíčky se zvýhodněnými cenami za ubytování včetně vstupenek a dalšími bonusy,“ dodává Barešová.
Paní ředitelka tvrdí, že fotbalové zápasy ani koncerty hostům nevadí: „Klienty už při rezervaci na tyto skutečnosti upozorňujeme. Zatím jsme nezaznamenali negativní reakce.“
Banka
První finanční institucí, která se v Edenu zabydlela, byla v červnu 2008 Komerční banka. „Jedná se o menší typ pobočky se standardní skladbou klientů. Pochvalují si zejména jednoduchý přístup do banky díky možnosti parkovat přímo před pobočkou. Také využití bankomatu zcela odpovídá našemu průměrnému standardu,“ hodnotí úspěšnost pobočky mluvčí KB Monika Klucová.
Pojišťovna
Ze stejné branže je i další partner Synot Tip Arény – Maxima pojišťovna, která zde uzavřela dvouletou smlouvu. „Můžeme našim partnerům poskytnout skvělý kulturní i sportovní zážitek,“ říká marketinková manažerka pojišťovny Olga Herko. „Také propagační materiály, které jsou v Synot Tip Aréně k dispozici, přinesly ovoce. O ekonomickém přínosu je však předčasné hovořit.“
Restaurace
Na první pohled nepřehlédnutelným nájemcem (na 20 let s možností prodloužení!) je McDonald’s. Restauraci provozuje na základě licenční smlouvy obchodní partnerka firmy paní Malivojevicová a podnikání v multifunkčním areálu považuje za velmi úspěšné, zejména po otevření služby pro motorizované zákazníky McDrive. Restaurace je podle jejích slov navštěvovaná zejména zákazníky, kteří v jejím okolí bydlí či pracují. „Obratem patříme do první desítky z 25 restaurací McDonald’s v Praze, přičemž návštěvnost v den sportovních utkání či kulturních akcí zvyšuje náš obrat až o 40 procent.“
Komerční plochy
Překvapivě efektivní se zdá být pronájem ploch obecně. Z 800 čtverečních metrů obchodních a 2400 m2 kancelářských ploch, které jsou situovány v západním křídle areálu, je v současnosti volných jen 337 m2 pro případné kanceláře.
VIP zázemí
Dalším významným místem areálu je jeho centrální VIP zázemí s kapacitou až tisíc osob, které se jednorázově využívá na různé soukromé akce – od prezentací, konferencí, obchodních schůzek až po firemní, narozeninové i vánoční večírky. Novinkou ve VIP klubovém patře je v září otevřená kavárna Eden Café s výhledem na hrací plochu. Přístupná je každý všední den, návštěvníkům nabízí mezinárodní kuchyni a více než 20 druhů kávy. Gastronomické služby zajišťuje společnost Gastro Green.
Reklamní plochy
A konečně pár informací o reklamních plochách. Jednou z klíčových je venkovní promoobrazovka o rozměrech 6,14 x 3,45 m umístěná na fasádě objektu a nepřehlédnutelná z rušné ulice (de facto výpadovky) U Slavie. Podle statistiky ministerstva dopravy touto ulicí denně projede průměrně 33 417 vozů s 47 118 pasažéry.
Dalších 72 obrazovek je umístěno ve VIP zázemí a koridoru pro diváky, dvě velkoplošné obrazovky od italského dodavatele Bertelé o rozměrech 7,68 m x 4,032 m jsou přímo v hledišti. Tento typ obrazovek umožňuje prezentaci vizuální i zvukovou. Reklamní spoty se na nich objevují především v komerčních přestávkách během akcí. V koridoru pro diváky jsou navíc umístěny reklamní bannery vedle stánků s rychlým občerstvením.