Nová generace modelu Golf je pro koncern Volkswagen vždycky velká událost. Těchto aut se od první generace prodalo mraky, ostatně reklama na počet ujetých kilometrů hovoří za své. Vyskytlo se sice pár jedinců, kteří šestou generaci považují spíše za facelift, než za nový model, ale fakta hovoří jasně. Určitá vnější podobnost s předchozím modelem, patrná zejména při pohledu z boku, je daná hlavně konzervativním pojetím designu. Filozofií automobilky je, že golf si nikdo nesmí s ničím splést. Vzhledem k prodejům je tato strategie evidentně účinná. Změny zvenku postihly hlavně příď a záď vozu. Zatímco vepředu je golf inspirovaný agresivním sciroccem, vzadu pojal část vzhledu většího koncernového bratra touarega. Obojí je ke prospěchu věci, pátá generace byla opravdu konzervativní až moc.
V interiéru je nový golf výrazněji orientovaný na řidiče. Ovladače oken a zrcátek jsou na madle dveří umístěny šikmo vzhůru, což je opravdu pohodlné. Stejně tak ovládání rádia a palubního počítače na volantu je ergonomicky dobře navržené. Tříramenný volant má optimální průměr a skvěle se drží. Oproti sciroccu je design interiéru vyspělejší a uspořádanější. Co se týká slícování a použitých materiálů, žádná evropská automobilka si u svého nejúspěšnějšího modelu všech dob nemůže dovolit nic jiného než stoprocentní kvalitu. Sedadla jsou ve stupni výbavy a dané motorizaci standardně sportovní s velmi dobrým držením a také s dobře navrženými hlavovými opěrkami. Aby řidič pocítil oporu v týlu, nemusí zaklánět hlavu, naopak se může pohodlně položit do sedadla od temene hlavy až po bedra. Jednoduše přístupné ovladače v kabině umožňují snadné návyky.
Pro test jsem si vybral asi nejlepší současný motor od koncernu VW, zážehovou čtrnáctistovku s dvojitým přeplňováním kompresorem a turbodmychadlem a s výkonem 160 koní. Princip je jednoduchý. Turbodmychadla při větším plnicím tlaku trpí v nízkých otáčkách prodlevou reakce na plyn. Mechanické přeplňování kompresorem má zase horší charakteristiky ve vysokých otáčkách. Spojením obou variant se nedostatky eliminují. V praxi motor dodává konstantní tah. Golf v reakci na plyn okamžitě poslušně a svižně zrychluje. Síla motoru je k dispozici kdykoliv mezi dvěma a šesti tisíci otáček. Opravdu geniální věci bývají prosté.
K unikátnímu motoru VW montuje neméně unikátní převodovku. Dvouspojkový sedmistupňový automat DSG podle režimu jízdy hádá, jestli bude řidič potřebovat řadit nahoru nebo dolů a příslušnou rychlost předvolí a drží s odepjatou spojkou. Když je pak třeba změnit rychlost, jen se vymění poloha obou spojek. Rychlé, efektivní a elegantní řešení, které rychlost řazení přibližuje supersportům s cenovkou o jednu nulu delší.
Řazení pod volantem, blesková převodovka a výkon kdykoliv po ruce, to je ideální sestava pro divočení za volantem. Přebytek výkonu, odstaveného v zatáčce, golf přinutí zavrtět zádí, tvrdý plyn při rozjezdu pak znamená, že se auto prohrabe až ke trojce. Komfort jízdy je však zachován vynikající, podobně jako u scirocca. Řízení navzdory původu vozu značně zcitlivělo, dokonce předává informace i kolem tradičně mrtvé střední polohy. Jízdní vlastnosti vozu jsou vyvážené, auto řekněme nikde nehoní parametry supersportů, zato prakticky v ničem nemá slabinu. Je proto možné se na něj zcela spolehnout.
Malý objem motoru s lehkou nohou na plynu znamená také příjemnou spotřebu, při klidné defenzivní jízdě kolem šesti a půl litru v klasické kombinaci město, okres, dálnice. Při plném využití potenciálu motoru pak z nádrže zmizí hodně přes deset, spíš tak třináct litrů na sto kilometrů. Ale, a to je klíčové, charakter jízdy si řidič může vybrat.
Volkswagen Golf 1,4 TSI
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1390 ccm
Výkon: 118 kW
Zrychlení 0–100: 8 s
Nejvyšší rychlost: 220 km/h
Převodovka: sedmistupňová automatická DSG
Cena testovaného vozu: 618 700,-Kč
Klady
- Vyvážené vlastnosti
- Provedení interiéru i exteriéru
- Tuhá karoserie
- Motor
- Sedadla
- Výborná převodovka
Zápory
- Tah při rozjezdu