Menu Zavřít

Šestkrát víc než na obraně. Uklízet pro ministerstvo práce se vyplatí

29. 8. 2016
Autor: e15

Ministerstva obrany, práce a sociálních věcí a zemědělství nakupovala v letech 2013 a 2014 nehospodárně materiál i služby. Třeba za úklid platilo ministerstvo práce šestkrát více než ministerstvo obrany. Vyplývá to z výsledků prověrky, které dnes zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

NKÚ prověřil u ministerstev výdaje za zmíněné dva roky na konzultační, poradenské a právní služby nebo například na kancelářské potřeby. „Nehospodárný postup při vynakládání peněz zjistili kontroloři u všech tří ministerstev. Chyby našli i v účetnictví a zadávání veřejných zakázek,“ oznámila Jana Gabrielová z odboru komunikace NKÚ.

Kontrola ukázala třeba značné rozdíly v cenách, za které ministerstva pořizovala stejný materiál či služby. Za úklid 100 metrů čtverečních plochy platilo ministerstvo obrany 226 korun bez DPH, kdežto ministerstvo práce 1370 korun bez DPH. Ceny za lekci angličtiny se u ministerstev pohybovaly od 299 až po 450 korun a za jedno balení 500 kusů kancelářského papíru A4 od 67 korun po téměř 86 korun.

Navíc například ministerstvo práce platilo měsíčně za úklid v jedné budově o 3500 korun více, než mělo ve smlouvě. „Že byla na fakturách vyšší cena, ministerstvo nezjistilo a platilo vyšší cenu už od roku 2009. Celkem tak zaplatilo úklidové firmě navíc přes 101 tisíc korun, a porušilo tím rozpočtovou kázeň,“ sdělila Gabrielová.

I ministerstvo zemědělství porušilo podle NKÚ rozpočtovou kázeň, když zaplatilo v roce 2013 téměř 2,5 milionu korun s DPH za jazykové kurzy, které se měly konat až v dalším roce. Jednomu poskytovateli zaplatilo dopředu přes 1,4 milionu. Také dalo 4,7 milionu za účast experta při 12 veřejnosprávních kontrolách, i když má pro tyto kontroly svůj odbor s 20 zaměstnanci. Ministerstvo obrany zase nesprávně zadávalo zakázky na nákup kancelářských potřeb jako zakázky malého rozsahu. „Celková hodnota dodávek byla ale v kontrolovaných letech 79 milionů korun bez DPH. Překročila tak limit daný zákonem pro tento typ zakázek,“ doplnila Gabrielová.

„Zjištěné nedostatky v oblasti nákupu tonerů a kancelářských potřeb se vztahují k zakázkám z let 2013 a 2014 a byly zapříčiněny vydáním nesprávného metodického pokynu vedoucím pracovníkem z oblasti nabývání majetku,“ sdělil mluvčí ministerstva obrany Petr Medek. Ministerstvo podle něj již v roce 2014 přijalo opatření, aby se situace neopakovala.

MM25_AI

NKÚ prověřoval i náklady na ostrahu. Ministerstvo práce si podle kontroly neověřilo výhodnost plateb za ostrahu jedné z budov. Vlastním zaměstnancům za ni platilo 190 korun za hodinu. „To bylo o 91,5 procenta víc, než byla průměrná cena za hodinu této služby podle Českého statistického úřadu. V roce 2015 proto ve veřejné soutěži vybralo externího dodavatele s cenou 86 korun za hodinu bez DPH,“ sdělila Gabrielová.

Přečtěte si o výsledcích jiných kontrol NKÚ:

Dokončení v nedohlednu: plán jednoho inkasního místa stál už 3,5 miliardy

Ministerstvo vnitra má v účetnictví nesrovnalosti za téměř 5 miliard


  • Našli jste v článku chybu?