Menu Zavřít

Setkání CzechTrade s exportéry bylo letos poprvé online. Agentura poskytla přes 800 konzultací

Autor: CzechTrade

Setkání českých vývozců se zástupci agentury CzechTrade proběhlo letos poprvé kvůli pandemii koronaviru přes internet. Vzbudilo i tak velký zájem podnikatelů a vedle individuálních konzultací se mohli exportéři zúčastnit i streamované diskuse s odborníky.

Konec června je tradičně dobou, kdy se každoročně sjedou ze
všech kontinentů domů do České republiky ředitelé zahraničních kanceláří
CzechTrade a ekonomičtí diplomaté na setkání s českými vývozci. Protože ale
možnost cestovat komplikují v současnosti omezení kvůli koronaviru, rozhodli se
organizátoři letos uspořádat akci poprvé online. Ve dnech 22. až 26. června tak
proběhlo setkání nazvané E-MEET EXPORT 2020.

Jak na digitální marketing nebo na kurzarbeit

Zástupcům firem byli po celý týden k dispozici pracovníci ze
všech teritorií, kde CzechTrade působí. Exportéři měli možnost se po 25
minutách online radit a diskutovat s pracovníky až z pěti regionů. Proběhlo tak
851 individuálních konzultací se zástupci českých firem.

Podnikatelé se nejčastěji ptali na to, jak koronavirus konkrétně ovlivnil podmínky pro podnikání a cestování v jednotlivých zemích, jak se vyvíjí v příslušných státech ekonomika či jak využít při vstupu na zahraniční trh online marketing a různé formy e-commerce. Častým tématem bylo také to, jak ovlivní pozici českých exportérů brexit, jaká je v zahraničí v současnosti platební morálka nebo jak využít kurzarbeit.

Nové zakázky díky covidu-19

Konzultující podnikatelé by se dali rozdělit na dvě skupiny – na nováčky a zkušenější exportéry. Z konzultací se všemi každopádně vyplynulo, že firmy si uvědomují, že díky zkracování dodavatelsko-odběratelských vztahů mají v evropských zemích vůči asijským dodavatelům novou konkurenční výhodu. Podle některých firem lze propad zakázek řešit oborovou diverzifikací, tedy pronikat do oborů, které nebyly pandemií tolik postiženy.

E-MEET EXPORT 2020
Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo pro účastníky akce E-MEET EXPORT 2020 sadu aktuálních a přehledných informací ze všech trhů, ke kterým probíhaly konzultace. Informace zůstávají nadále k dispozici na www.businessinfo.cz/emeet.

Ředitelé zahraničních kanceláří mimo jiné doporučovali využít
současnou pauzu v osobním kontaktu se zahraničními trhy například k přípravě
dalších byznysových plánů, posílení online marketingu a propagačních materiálů
nebo zjištění referencí o potenciálních obchodních partnerech. „Potěšující byla
například reakce jedné české potravinářské firmy, které jsme v rámci krizové
zakázky covid pomáhali ve Francii vyhledat odběratele. S některými se jim
podařilo již navázat konkrétní kontakty a jednají o exkluzivní distribuci na
francouzském trhu,“ uvedl ředitel zahraniční kanceláře v Paříži Vítězslav
Blažek.

CzechTrade má vizi, jak pomoct po pandemii

Součástí akce byla také streamovaná diskuse s generálním
ředitelem CzechTrade Radomilem Doležalem, náměstkyní ministra průmyslu a
obchodu Martinou Tauberovou, viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR
Radomilem Špicarem a Evženem Reitschlägerem, místopředsedou představenstva
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Této diskuze se také
napřímo zúčastnili zástupci 10 zkušených exportních firem.

Radomil Doležal zdůraznil, že CzechTrade pokračuje v
nadstandardní podpoře vývozcům v době koronakrize. „Přešli jsme z velké části
na online komunikaci a zprostředkování informací. Veškeré služby jsme nabídli
zcela bezplatně, a to až do konce letošního roku. Jsme tedy daleko za časovou
hranicí nejtěžší fáze krize. Cítíme, že v prvotních fázích opětovného restartu
ekonomiky by naše služby měly být maximálně přístupné,“ uvedl.

Radomil Doležal zároveň představil vizi, jak se budou v reakci na současnou situaci služby agentury rozvíjet. „Budeme sledovat změny ve struktuře globálního trhu v post-covidovém období a podle potřeby případně uděláme změny v umístění našich zahraničních kanceláří, stejně jako budeme dbát na to, aby jejich počet odpovídal potřebám restartu českého exportu. Chceme vytvořit síť inkubátorů, které by pomáhaly českým firmám rychleji se zorientovat na komplikovaných trzích a navázat potřebné kontakty. Chceme znovu začít podporovat exportní aliance, ve kterých firmy propojí své individuální nabídky,“ vypočítal některé plánované kroky ředitel CzechTradu.

Podle náměstkyně ministra průmyslu a obchodu Martiny
Tauberové krize odhalila evropskou zranitelnost a tím otevřela i nové šance pro
české dodavatele. Do budoucna bude kladen důraz na posílení evropské
soběstačnosti zejména ve strategických sektorech a na snižování závislosti na
jednom mimoevropském dodavateli.

„Příležitosti tak mohou vznikat v důsledku přehodnocování a
změn globálních obchodních řetězců, ať již jejich zkracováním, relokalizací
výroby do Evropy a větší diverzifikací dodavatelů. České firmy by tak mohly
nově získat některé zakázky původně mimoevropských dodavatelů. Současně budeme
podporovat další sjednávání dohod o volném obchodu mezi EU a třetími zeměmi,
abychom našim exportérům usnadnili přístup na nové trhy a posílili tak
diverzifikaci našich exportních i importních trhů,“ míní Tauberová.

Recept na cestu z krize? Online byznys a nové trhy

Radek Špicar ze Svazu průmyslu a dopravy vidí současnou
situaci jako vhodný moment k teritoriální diverzifikaci českého vývozu. „Je teď
potřeba napnout všechny síly a pracovat společně na tom, abychom se opět
dostali na čísla, na kterých jsme byli před pandemií, a to hlavně mimo EU. Jsme
ekonomika, která je podle mého názoru v exportu příliš závislá na EU. Brexit
tomu trochu pomůže, dostaneme se na podíl na úrovni 80 procent, ale předtím to
bylo 85 procent. To je příliš velká závislost na jednom teritoriu.

Právě lidé z CzechTrade mohou pomoci nejenom velkým českým
podnikům, ale především těm malým a středně velkým, aby i takové společnosti
našly odvahu a dokázaly rozšířit svoje aktivity na třetí trhy, jako je
například Severní Amerika, jihovýchodní Asie nebo severní Afrika,“ míní Špicar.

Evžen Reitschläger z Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR připomíná potíže malých a středních firem, které zasáhl kvůli koronaviru takřka padesátiprocentní propad exportu. „Současné využití digitálních platforem nabízí nové možnosti. Mohl by to být způsob, jak překonat omezení cestování a zůstat nadále aktivní v zahraničí, a to právě díky zahraničním kancelářím CzechTrade,“ uzavírá Evžen Reitschläger.

bitcoin školení listopad 24

PDF verze letního dvojčísla magazínu Český export a podnikání ke stažení

  • Našli jste v článku chybu?