Od letošního ledna platí novela zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, která tvrdě postihuje neplatiče takzvaného povinného ručení. I přesto je v Česku evidováno více než 600 tisíc nepojištěných aut.
Autor: Toyota
Počet vozidel bez povinného ručení se na konci prvního pololetí meziročně snížil o 27,5 procenta. K 1. červenci letošního roku je však stále evidováno více než 616 tisíc nepojištěných vozidel. Vyplývá to z údajů České kanceláře pojistitelů (ČKP).
Alarmujícím faktem je, že řidiči bez takzvaného povinného ručení ročně způsobí kolem pěti tisíc dopravních nehod v celkové hodnotě přibližně 450 milionů korun. Čísla, která přinášejí statistiky, dokazují, že dopravních nehod na silnicích přibývá a že jezdit bez povinného ručení je skutečný hazard. Z porovnání prvních šesti měsíců roku 2008 a 2009 vyplývá, že zatímco počet nehod se zraněním nebo úmrtím slabě klesl (o devět procent), počet nehod bez zranění se škodou vyšší než 100 tisíc korun se zvýšil o 18 procent. A částka nad 100 tisíc korun, máme-li ji nečekaně uhradit, již pro nás může představovat finanční problém. Přesto bývá tato situace často podceňována.
Pod pojmem dopravní nehoda si většina z nás představí naražený blatník a trochu pomačkaného plechu, který musí uhradit ze svého. Každý sebeopatrnější řidič však může při dopravní nehodě způsobit druhým újmu na zdraví. Tato škoda často narůstá až do výše několika desítek milionů korun. Pak se její splácení, často spojené s exekucí a obtížnou finanční situací celé rodiny, může stát velkou noční můrou. Ve srovnání s takovým rizikem je zaplacení povinného ručení ve výši několika tisíc korun ročně zanedbatelnou položkou.
Škodu uhradí pojišťovna nebo garanční fond
Dojde-li k dopravní nehodě, má poškozený právo po viníkovi, rerspektive jeho pojišťovně, požadovat náhradu. Pokud dojde k situaci, že viník nehody nebude mít sjednáno odpovídající pojištění, může se poškozený se svými nároky obrátit na kancelář pojistitelů, která spravuje takzvaný garanční fond. Z něj jsou vypláceny škody způsobené nepojištěnými vozidly, přičemž podmínky, na které se tato možnost vztahuje, jsou upraveny zákonem 168/1999 Sb. Následně, po vyplacení škody, má ČKP právo požadovat po škůdci celou vyplacenou náhradu škody. Vedle výše škody pak zpětně viník zaplatí do garančního fondu ještě 50 až 70 korun (závisí na typu jeho vozidla), a to za každý den, kdy vozidlo nebylo pojištěno. Stále vysoký je počet případů, kdy řidiči nepojištěných vozidel, často velmi mladí, zavinili vážnou dopravní nehodu, při níž způsobili několikamilionové škody na zdraví a následně po celý život splácejí náklady na léčbu a zdravotní péči.
Jezdit s povinným ručením není luxus
Povinné ručení je pojištění, které nás skutečně chrání v případě, že jsme způsobili nehodu s následnou škodou. Jeho uzavření je zároveň zákonnou povinností každého vlastníka motorového vozidla s registrační značkou a technickým průkazem. Představuje nezbytnou podmínku k tomu, aby vozidlo mohlo být používáno na veřejných komunikacích. Sjednání tohoto pojištění patří dnes již mezi jednoduché záležitosti. Převážná část pojišťoven nabízí svým klientům možnost on-line sjednání pojištění přes internet.
Postup bývá prakticky stejný, pojišťovna vám zašle k podpisu smlouvu a zelenou kartu obdržíte po zaslání podepsané smlouvy zpět pojišťovně. Povinné ručení pokrývá škody způsobené provozem pojištěného motorového vozidla druhé osobě do výše sjednaného limitu. Minimální výše limitu pojistného plnění pro škody na majetku (bez ohledu na počet poškozených) i pro škody na zdraví každého zraněného či usmrceného je stanovena ze zákona na 35 milionů korun. Ke sjednání pojistné smlouvy potřebujete své identifikační údaje, velký technický průkaz, případně informace o stávajícím pojištění pro započtení bonusů. Po jejím podepsání obdržíte vedle pojistné smlouvy ještě zelenou kartu, která představuje jediný doklad, jímž prokazujete skutečnost, že máte povinné ručení platné na území České republiky i v zahraničí, přesněji ve státech Evropského hospodářského prostoru a ve státech stanovených prováděcí vyhláškou ministerstva financí. Výčet států naleznete vždy na zadní straně zelené karty. Spolu s pojistnou smlouvou a zelenou kartou obdrží motorista od své pojišťovny zpravidla i předtištěný formulář Záznam o nehodě, hlášení pojistné události, pokyny, jak a v jakém rozsahu používat asistenční služby nebo samolepku s číslem asistenční služby.
Pojišťovny bez ohledu na to, že pracují s bonusy za předchozí bezškodní průběh řidiče, nabízejí několik cenových úrovní pojištění odpovědnosti za škodu. Obecně platí, že dražší pojištění zahrnuje i vyšší limity pro škodu na zdraví a škodu na majetku. Pojišťovny nabízejí produkty různě konstruované podle vlastní obchodní strategie, proto je důležité při výběru porovnávat stejné parametry. Přestože je cena pojištění obvykle tím nejdůležitějším kritériem, podle něhož se řidiči rozhodují při porovnání povinného ručení, není rozumné se rozhodovat jen na jeho základě. Vždy je třeba zohlednit výši pojistného plněn&
iacute; – tedy maximálních částek, které pojišťovna při pojistné události vyplatí.
Pojistit lze hromadně celé flotily**
V rámci povinného ručení vám pojišťovna nikdy neuhradí škodu na vašem vozidle. K tomu slouží havarijní pojištění. Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla se nevztahuje ani na škodu na zdraví řidiče, který nehodu způsobil. Zajímavé slevy na uzavření povinného ručení ve spojení s havarijním pojištěním momentálně nabízí většina pojišťoven. Do slev na pojistném zahrnují i bezeškodní průběh řidičů, mnohdy lze slevu získat hromadně za bezeškodní průběh celé rodiny, pokud provozuje více vozidel. Bonusy, jež mají přímý vliv na cenu za pojištění, jsou vázány na majitele vozidla. Pojišťovny umožňují přenos bonusů i při přechodu na vůz s větším obsahem, některé dokonce při výměně motocyklu za automobil.
V rámci takzvané skupinové pojistné smlouvy můžete uzavřít povinné ručení pro více vozidel nebo celý vozový park. Tato skupinová smlouva bývá flexibilní a rychle reaguje na změny ve vašem vozovém parku, které probíhají formou dodatku, vyplněním formuláře přihlášení vozidla do flotily nebo odhlášením vozidla z flotily, přičemž flotilou je zpravidla nazývána skupina tří a více aut. Flotilové pojištění opět zohledňuje bezeškodní průběh buďto obchodní slevou, nebo systémem bonus/malus. V rámci flotilového pojištění lze uzavřít pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla i havarijní pojištění, připojištěna mohou být čelní skla nebo všechna skla vozidla, zavazadla, sedadla (úrazové pojištění osob ve vozidle), pojištění náhradního vozidla, strojní pojištění, pojištění rozšířené asistence či pojištění právní ochrany vozidla. Výhody flotilové smlouvy spočívají zpravidla v jednoduché a přehledné správě pojištění (některé pojišťovny poskytují klientovi i webové prostředí ke správě pojistky včetně aplikací), osobní péči kontaktní osoby, která s klientem jeho flotilu spravuje, poskytování kompletního přehledu o pojištěných vozidlech a rizicích, detailní přehledy pojistných událostí, podrobné vyhodnocování škodného průběhu a jiné statistiky.