Napadlo vás někdy, kolik peněz „spolknou“ náklady na informační technologie, software a hardwarové vybavení? Asi ano, ale zároveň si většina lidí povzdechne, že to jinak nejde – bez fungujících počítačů se přece podnikat nedá. To je do velké míry samozřejmě pravda, ale i v této oblasti se skrývá prostor pro úspory. Ukážeme vám, jak na to.
Foto: Profimedia.cz
Nejprve si ale řekneme, kde se dělají nejčastější chyby. Základem je samozřejmě najít optimální hardwarovou vybavenost. „Stává se, že firma vlastní zbytečně mnoho počítačů a tiskáren, než opravdu potřebuje,“ říká Jindřich Groeger ze společnosti ITICA, která se mimo jiné zabývá právě optimalizací IT vybavení. Pochopitelně platí, že každé zařízení navíc vás stojí peníze.
Finanční zátěž v řádech deseti tisíců až sta tisíců pak představují licence na nejrůznější nakoupený software – nejčastěji se jedná o licence MS Office (přibližně každé tři roky navíc vychází nová verze), Windows a licence za podnikový systém. MS Office je rozhodně kvalitním balíčkem kancelářských aplikací a nabízí celou řadu užitečných funkcí, ale řadu z nich v některých firmách nevyužívají a ani využívat nebudou. „Na trhu přitom existují levnější alternativy, některé dokonce zdarma. Nenabízí možná takové možnosti, ale základní požadavky spolehlivě splní,“ tvrdí Jindřich Groeger. Představíme si je v příštím díle.
Peníze však mohou utíkat i jinými způsoby. Například neefektivním využíváním podnikového informačního systému. Takový systém, jehož pořízení představuje i několikamilionovou investici, by přitom naopak měl fungovat jako nástroj, který automatizuje a usnadňuje velké množství interních firemních procesů, nejčastěji účetnictví, fakturaci, výrobu a logistiku. Jedním z nejrozšířenějších podnikových systémů je SAP.
„Nedostatečně efektivní využívání podnikového systému může mít na firmu významné negativní dopady, dochází například k pozdní fakturaci, ke zvýšení skladových zásob, zvýšení objemu objednávaného materiálů či zpožděným dodávkám zboží zákazníkům. Máme zdokumentované případy, kdy optimalizace nastavení a využití systému SAP přinesla úsporu ve skladových zásobách v jednotkách i desítkách milionů korun,“ vypočítává Pavel Daněk, SAP a Audit specialista ve společnosti ITICA.
V příštím díle se zaměříme na konkrétní postupy, jak práci s informačními technologiemi co nejvíce zefektivnit.