Menu Zavřít

Šetříme, nedá se svítit. Finská Nokia propouští zaměstnance a osekává náklady, uspořit chce do tří let bezmála 30 miliard korun

20. 10. 2023
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Depositphotos
  • Finská telekomunikační společnost Nokia, původně známá výrobou mobilních telefonů, plánuje propustit až 14 tisíc zaměstnanců
  • Učinit tak hodlá v rámci úsporného programu, pomocí kterého má do roku 2026 ušetřit v přepočtu bezmála 1,2 miliardy eur
  • Během třetího kvartálu se Nokia potýkala s 15procentní meziroční ztrátou tržeb. Nicméně i nadále počítá s tím, že si letos přijde celkem až na 24,6 miliardy dolarů

Jak ušetřit v přepočtu skoro 10 miliard korun? Propuštěním až 14 tisíců zaměstnanců. Přesně takovou taktiku zvolil finský telekomunikační gigant Nokia, který se uvedeným krokem snaží ochránit svoji ziskovost. Alespoň tak to uvedl ve svém čtvrtečním prohlášení. Celkem hodlá společnost ušetřit až 1,2 miliardy eur (v přepočtu zhruba 29,6 miliardy korun). Učinit tak hodlá do konce roku 2026.

Prvních 400 milionů (asi 9,9 miliardy korun) chce osekat už v příštím roce, během následujících 12 měsíců pak hodlá umazat další náklady v hodnotě 300 milionů eur (přibližně 7,4 miliardy korun). Program nakonec povede k redukci zaměstnanců, těch si Nokia ponechá v rozmezí 72 až 77 tisíc.

Dík za pomoc, teď odejděte. Hromadné propouštění v technologické oblasti pokračuje, firmy doplácejí na pandemické nábory
Přečtěte si také:

Dík za pomoc, teď odejděte. Hromadné propouštění v technologické oblasti pokračuje, firmy doplácejí na pandemické nábory

„Nejtěžší obchodní rozhodnutí jsou ta, která mají dopad na naše lidi. V Nokii máme nesmírně talentované zaměstnance a budeme podporovat každého, koho se tento proces dotkne,“ nechal se slyšet generální ředitel Pekka Lundmark s tím, že se jedná o nezbytný krok, který má vést k přizpůsobení se nejistotě trhu a zajištění dlouhodobé ziskovosti i konkurenceschopnosti. A to ve zcela jiné oblasti, než díky které se začátkem tisíciletí firma proslavila.

Firma zaspala smartphonovou revoluci

Před patnácti lety patřila Nokia k nejvýznamnějším hráčům na poli mobilních telefonů, osudový jí byl nástup smartphonů, se kterým nestíhala držet krok. Společnosti jako Samsung či Apple se později snažila dohnat ve spolupráci s Microsoftem. Dostihnout oblíbené značky už ale nedokázala, a tak od výroby telefonů nakonec dočista upustila a přeorientovala se na mobilní a cloudové sítě. V březnu letošního roku oznámila plány na změnu své identity a po 60 letech se odhodlala ke změně loga.

Své finanční záměry společnost oznámila současně se čtvrtletními výsledky, které se ukázaly být horší, než jak vedení očekávalo. Oproti stejnému období loňského roku klesly tržby letošního třetího kvartálu o 15 procent.

Změna je život. Nokia poprvé po 60 letech představila nové logo, má symbolizovat odklon od mobilních telefonů
Přečtěte si také:

Změna je život. Nokia poprvé po 60 letech představila nové logo, má symbolizovat odklon od mobilních telefonů

Na vině je prý makroekonomická nejistota v kombinaci s vyššími úrokovými sazbami, jež tlačí na výdaje operátorů. Ostatně, prodej mobilních sítí meziročně klesl o 19 procent, a to mimo jiné kvůli tomu, že se zpomalilo zavádění 5G sítí na některých významných trzích, jakým je třeba Indie. O tom, že prodeje budou ve druhé polovině letošního roku nižší než obvykle, podle CNN varoval také švédský rival Ericsson.

Propouští kdekdo 

Navzdory výše uvedeným komplikacím Nokia počítá s původní predikcí tržeb na letošní rok. Pohybovat by se měly mezi 23,2 až 24,6 miliardy eur. Tedy v přepočtu něco mezi 572,2 a 606,8 miliardy korun. 

MM25_AI

„Nadále věříme ve střednědobou až dlouhodobou atraktivitu našich trhů,“ podotkl Lundmark a doplnil, že přesný rozsah programu bude záviset třeba na vývoji poptávky koncového trhu. Výši čistých úspor pak ovlivní ještě inflace: „Očekává se, že úspor nákladů bude dosaženo především v oblasti mobilních sítí, cloudových a síťových služeb a podnikových funkcí společnosti Nokia.“ 

Finská společnost není jediná, která se uchýlila k propouštění. Redukci zaměstnanců, i když ani zdaleka ne v takové míře, oznámil také Ford, LinkedIn či General Motors. Amazon zas dal svým manažerům zelenou k tomu, aby propustili pracovníky, kteří do kanceláří nedochází alespoň třikrát týdně.

  • Našli jste v článku chybu?