Na rychlém, elegantním a praktickém kombi zarazí jen cena
Obě velké švédské automobilky před časem ztratily svou samostatnost. Zatímco Volvu se jeho majitel koncern Ford věnoval a vypěstoval z něj atraktivní inovativní firmu, Saab se tak dobře pod křídly GM neměl. Přesto ale vyvíjí skvělé vozy, jejichž jedinou vadou je nedostatek propagace. Tedy alespoň v Evropě a v Česku obzvlášť. Automobily s korunovaným gryfem ve znaku totiž mohou technikou, kvalitou zpracování i designem bez problémů konkurovat německé Velké trojce.
Saab 9-3 vypadá atraktivně. Zcela v duchu severského designu bez výstřelků, jichž se dopouští konkurenční Volvo například u lichoběžníkového tvaru kufru, je 9-3 líbivý, účelně navržený vůz s porcí agresivity z čelního pohledu a přesně dávkovaným konzervativním puncem z boku a ze zadu. Za precizním exteriérem nezůstává pozadu ani vnitřek vozu. Pasažéry obklopuje neokázalý luxus ze všech stran, od přesného lícování, přes použité materiály až po skvělé sedačky. Jsou příkladem práce designéra, který své profesi dokonale rozumí. Saab totiž použil kůži speciální struktury, která brání pohybu těla v sedadle, takže bočnice mohou být nízké, a přesto je posed v zatáčkách stabilní. Samostatnou zmínku zasluhují opěrky hlavy, dokonale kopírující lidskou anatomii. Ve srovnání s některými italskými, ale i německými vozy, jejichž opěrky navrhoval designér zřejmě pro šimpanze, nemají snahu posunovat hlavu řidiče dopředu. Velmi povedený je audiosystém s vynikající kvalitou reprodukce a svěžím grafickým zpracováním. Interiéru 9-3 se nedá vytknout prakticky nic, snad jen poněkud menší prostor vzadu proti premiantům třídy, jakým je například Mercedes třídy C.
Na silnici je Saab 9-3 sebejistý. Přestože testovaný vůz neměl sportovní výbavu Aero, reagoval na podněty rychle a přesně. Vzhledem k unikátní zadní nápravě ReAxs, která zadním kolům pasivně povoluje ve vyhraněných situacích natočení, se chová na hraně skoro jako čtyřkolka. Pod vlivem odstředivých sil se totiž zadní závěsy nepatrně natáčejí proti smyslu natočení předních řídicích kol. Úhel natočení zadních kol závisí na rychlosti jízdy, zatížení zadní nápravy a poloměru zatáčky. Natočení zadních kol účinně potlačuje vrozenou nedotáčivost vozů s motorem vpředu a poháněnými předními koly. Pro řidiče to znamená rychlé průjezdy i hodně zavřenými zatáčkami, kdy sice gumy protestují, ale auto jede jako po kolejích. Saab také zapracoval na řízení, které získalo na přesnosti a přímosti.
Turbodiesel pod kapotou 9-3 pochází z Itálie a na sever Evropy si s sebou přinesl ukázkové vychování. Sto padesát koní s vysokým točivým momentem je pro každodenní používání vozu naprosto optimální variantou, která poskytuje jak dostatek výkonu, tak i velice nízkou spotřebu paliva. Ta v mimoměstském režimu atakuje hranici pěti litrů, přičemž jezdit v kombinaci za šest není problém. Na tom má velký podíl také přesná šestistupňová manuální převodovka.
Saab 9-3 SportCombi není levné auto, přestože základní verze začíná na relativně přijatelných sedmi stech tisících korun. Poskytuje vyváženou směs užitných vlastností téměř bez jakýchkoliv nedostatků. Luxusní interiér a skvělé jízdní vlastnosti se prodávají v podstatě samy, horší je to už s dostupností servisních míst. Ke kladům patří také velká míra originality, daná menším počtem vozů, jezdících po českých silnicích.
Tabulka
Saab 9-3 SportCombi
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 1910 ccm
Maximální výkon 110 kw
Převodovka šestistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 195
Zrychlení 11,2s
Průměrná spotřeba 9,5 / 5,0 / 6,3
Cena testovaného vozu 1 198 300 Kč
Klady
design
interiér
exkluzivní sedadla
nízká spotřeba
Minusy
vyšší pořizovací cena