Švédskou novinku ocení vyznavači elegance a bezpečného pohodlí Tradiční neduhy naftových motorů, jako je třeba hlučný chod motoru či nižší výkon, patří už dávno minulosti. Evropský hlad po vozech vybavených těmito motory stále roste a výrobci musejí reagovat na zvýšenou poptávku.
Švédskou novinku ocení vyznavači elegance a bezpečného pohodlí
Tradiční neduhy naftových motorů, jako je třeba hlučný chod motoru či nižší výkon, patří už dávno minulosti. Evropský hlad po vozech vybavených těmito motory stále roste a výrobci musejí reagovat na zvýšenou poptávku.
Švédské Volvo mělo dieselové motory v nabídce odnepaměti. Nebyly to ovšem motory vlastní produkce. Průlomem v této situaci je absolutní novinka pod kapotami severských automobilů s názvem D5. Ještě než se začneme věnovat vlastnostem nového motoru, nebude na škodu prohlédnout si Es šedesátku trochu zblízka. Upřímně řečeno, na testování V olva S60 jsem se moc těšil. Hlavním důvodem mé nedočkavosti byla výborná pověst, která tyhle „seveřany“ předchází. Es šedesátka je jakousi menší sestřičkou Es osmdesátky, která úspěšně atakuje konkurenty ve vyšší třídě jako BMW, Audi nebo Mercedes. V olvo S60 má prakticky stejné ambice, s tím rozdílem, že jeho cílová skupina řidičů nakupuje vozy ve třídě střední, kde je konkurence ještě větší. Volvo S60 není auto, kterého by si každý hned všiml. Svým vnějším elegantním designem si rozhodně na nic nehraje a nikomu se nepodbízí. Pokud tedy dáváte přednost eleganci a šarmu před někdy až „umělou“ atraktivností, je Es šedesátka dělaná právě pro vás. Na tvarech karoserie je viděk perfektně odvedená práce designérů, kteří určitě zaslouží pochvalu a uznání. Několikrát jsem si auto prohlížel ze všech stran, ale nikdy jsem nenašel žádnou hranu nebo prolis, který by mi nepadl do oka. Naopak, neustále jsem objevoval nové detaily, které mě vždy přesvědčily o tom, že u V olva tohle opravdu umějí. Celková „postava“ vozu je hodně rozložitá a vyvolává v člověku pocit stability a bezpečí. Ostatně, V olva patří k nejbezpečnějším autům vůbec a věřte, že když se objeví nějaká novinka v oblasti bezpečnosti, určitě v tom mají švédští inženýři prsty. Když se na Es šedesátku dobře podíváte, první slovo, které vás napadne bude asi „pohodlí“. Rozhodně se nebudete mýlit. Sedadla s měkčím čalouněním dovolují řidiči i všem cestujícím pohodlnou a uvolněnou polohu sezení, a pokud by vám standardní sedadla s klasickým designem nevyhovovala, je možné auto vybavit sportovně tvarovanými sedadly. Na zadních sedadlech je dostatek místa jak nad hlavou, tak pro nohy. Ale vraťme se zpět na místo s nejlepším „výhledem“, tedy na místo řidiče. Es šedesátka si zaslouží pochvalu i za ergonomii. Vše je po ruce a přehledně srovnáno. T říramenný, kůží potažený volant s airbagem výborně padne do ruky a navíc je možné nastavit jej jak podélně, tak na výšku. Pokud by vám ani nastavení volantu nepomohlo najít tu správnou polohu, existuje ještě možnost výškově nastavit sedadlo. Ovšem běda, když vám někdo nastavení změní. Sedadlo má takový rozsah nastavení všemi směry, že jsem dost těžko hledal původní polohu. Středová konzola je hodně vysoká a pěkně od sebe odděluje obě přední sedadla. Zároveň slouží jako výtečná loketní opěrka na delších cestách se dvěma odkládacími, uzavíratelnými prostory. První slouží jako chytrý stojánek na přídavné sluchátko palubního GSM telefonu, dále jako box na CD a odkládací prostor třeba pro vaši peněženku a drobné mince. Druhý odkládací prostor je vlastně jakýsi stojan na nápoje, který zajistí, aby se vám plechovka s kokakolou nevylila do klína, a zároveň udrží nápoje stále chladné. Podobných „vychytávek“ má Es šedesátka mnoho. Od koše s výměnnými pytlíky na středové konzole před zadními sedadly, přes sklápěcí hlavové opěrky na zadních sedadlech až třeba po stavitelnou příčku v zavazadlovém prostoru, která zajistí drobnější předměty a vy je pak nemusíte hledat někde hluboko v kufru. Jak už bylo řečeno, rozmístění ovládacích prvků je více než výborné a většinu z nich najdete na středové části palubní desky, která je chytře natočena směrem k řidiči. Najdete zde ovládání rádia, kazetového a CD přehrávače s výborným výkonem a zvukem. Dále je zde umístěno ovládání dělené digitální klimatizace, takže když je vaše drahá polovička poněkud citlivější na zimu, může si přitopit, aniž by se vám orosilo čelo. Mimochodem, vývody ventilace jsou umístěny také ve středových sloupcích a slouží pro vytápění či chlazení prostoru na zadních sedadlech. V e spodní části střední palubní desky bývají umístěna tlačítka pro vypnutí či zapnutí různých systémů, jako je například protiprokluzový systém DSTC (je ve standardní výbavě všech modelů) anebo aktivace dětské pojistky či zapnutí světel ve zpětných zrcátkách, které slouží k osvětlení prostoru pro nastupování. V ýborné umístění bylo vybráno i pro páku ruční brzdy, která je poněkud vepředu, ale časem jsem zjistil, že to není vůbec od věci. Samozřejmostí je také tempomat s ovládáním na volantu, odkud se dá ovládat i audiosoustava a palubní telefon. Ano, čtete dobře, palubní telefon! Stačí vám duální SIM karta od jakéhokoli operátora a můžete telefonovat. Několikrát jsem to zkoušel a můžu říct, že se mi to líbilo. Reproduktor telefonu je totiž umístěn v hlavové opěrce a vše je srozumitelné. Dělalo mi to zpočátku trochu problémy a neustále jsem měl tendenci otáčet se směrem k reproduktoru. T elefon se ovládá ze zabudované klávesnice na palubní desce, kam se zasunuje i SiM karta. Jediné, co lze vytknout, je to, že máte možnost volat pouze deset posledně volaných nebo přijatých čísel. Ono to souvisí s bezpečností, řidič se má věnovat řízení, a ne telefonu. Ježdění s tímhle modelem je více než příjemné. Motor má tichý a kultivovaný chod a jeho výkon vrcholí někde na hranici 2500 ot./min. Ovšem použitelný výkon leží v rozsahu od 1500 do 3500 otáček za minutu, což je více než široký prostor. Pětistupňová převodovka je méně přesná a svým nastavením odpovídá uvolněnému a pohodlnému charakteru celého auta. Podvozek má spíše měkčí-francouzské nastavení a není citlivý při přejezdech nerovností. Řízení je však méně přesné a opět trochu francouzské. S Es šedesátkou jsem jezdil celý týden s průměrnou spotřebou pod 9 litrů na 100 kilometrů, a to vše pěkně svižným tempem. Když jsem vůz vracel v centrále V olva ČR, musel jsem opravdu zamáčknout slzu, bude se mi určitě stýskat.
Technické parametry
BMW 330d Nissan Primera Volvo S60 D5
2,2 Di sedan
Převodovka Automat. pětistupňová Manuální šestistupňová Manuální
pětistupňová
Motor Řadový, zážehový Řadový, vznětový Řadový, zážehový
šestiválec s přímým čtyřválec s přímým pětiválec s přímým
vstřikováním paliva vstřikováním paliva vstřikováním paliva
Zdvihový objem (cm3) 2926 2184 2401
Max. výkon (kW) 135/4000 ot./min. 93/4000 ot./min. 120/4000 ot./min.
Točivý moment (Nm) 390/175 000 ot./min. 280/2000 ot./min. 340/3000 ot./min.
0 - 100 km/h (s) 7,8 10,9 9,5
Max. rychlost (km/h) 227 195 210
Spotřeba - 6,3 - dle výrobce 5,9 - dle výrobce 6,5 - dle výrobce
kombinovaná(l/100 km)
Objem palivové nádrže (l) 63 62 70
Objem zavaz. prostoru (l) 315 450 540
Cena testovaného 1 157 700 Kč 807 000 Kč 1 080 000 Kč
vozu včetně DPH man. převodovka
Hodnocení
Podvozek a jízd. vl. * Pohonná jedn. *
Interiér
Exteriér
Dílenské zprac.
Výbava
Pohodlí
Cena * Celkem br />Max. hodnocení
Mohutnost a rozložitost vozu vyvolává v člověku pocit stability a bezpečí.
FOTO: JARMILA KUTOVÁ
Kůží potažený volant s airbagem je možné nastavit podélně i na výšku. Je na něm umístěno ovládání tempomatu, audiosoustavy a palubního telefonu.
FOTO: JARMILA KUTOVÁ
Tichý chod motoru, elegantní design a bezpečí dělají dobrou pověst této značce.
FOTO: JARMILA KUTOVÁ
Všechny ovládací prvky jsou chytře rozmístěny tak, aby byly po ruce. Palubní deska je natočena směrem k řidiči.
FOTO: JARMILA KUTOVÁ
Vysoká středová konzola odděluje obě přední sedadla a zároveň slouží jako loketní opěrka se dvěma odkládacími, uzavíratelnými prostory.
FOTO: JARMILA KUTOVÁ