Menu Zavřít

Sexy sound na silnici

2. 12. 2008
Autor: Euro.cz

Největší překážkou rozšíření vozu v Česku je zřejmě závist

Po pěti letech na trhu se Maserati Quattroporte podrobilo modernizaci a v nabídce přibyl vrcholný model, označený písmenem S. Od základního provedení se liší zejména novým motorem o objemu 4,7 litru a výkonem 430 koní. Vnější změny se dotkly také nového předního a zadního nárazníku a pozměněných světlometů, které nově doplnily moderní LED diody pro denní svícení.
Tím výčet novinek nekončí, jen ty další nejsou na první pohled tolik viditelné. Při detailním pohledu zvenčí je možné objevit i nový design devatenáctipalcových kol a zpětných zrcátek. Trochu škoda je, že daleko méně se změnil interiér. Základní výbava byla vylepšena o kůži, satelitní navigaci, velmi dobré audio značky Bose, třicet gigabytů paměti na pevném disku a bi-xenonové světlomety. Ovšem alespoň malá změna v designu by po pěti letech rozhodně neuškodila.
Pro vozy, jako je Quattroporte S, je ale důležitější, co se skrývá pod kapotou a pod podlahou, než jaká cingrlátka výrobce přihodil do kabiny. Srdcem Quattroporte S je nový vidlicový osmiválec s objemem o půl litru větším, než má standardní provedení. Ve srovnání se standardem přináší motor více výkonu napříč celým spektrem otáček, přičemž to nejzajímavější se děje okolo 5500 otáček za minutu, kdy řidič nestíhá pádly pod volantem klapat jednu rychlost za druhou a Quattroporte naplno rozjede závodní adrenalinovou show s úžasnou kulisou osmiválcového řevu. Jen pro doplnění: v nějaké anketě tento zvuk dostal nálepku nejvíce sexy soundu všech dob. Vyšší točivý moment při sportovní jízdě řidič ocení možná ještě víc. Z oblasti nejvyššího výkonu se přeřazením motor dostane do oblasti nejvyššího kroutícího momentu. Co víc si ještě přát. Ve spolupráci s dokonalým rozložením hmotnosti, které výrobce zdůrazňuje, kde může, vzniká výsledek v podobě fantasticky vyváženého auta. Výkon motoru odpovídá možnostem podvozku, agresivita vozu možnostem brzd, a dosažená úroveň luxusního svezení ceně i výrobcem diktované charakteristice vozu.
Oblastí s dlouhými táhlými zatáčkami a kvalitními silnicemi, kde se může Quattroporte pohybovat hodně blízko maximální dosažitelné rychlosti, je pohříchu málo. Když už takovou člověk najde, pochopí, co znamená klišé o rybě ve vodě. Ale i na úzkých a točitých silničkách auto příjemně překvapí skvělým vyvážením. Podvozek efektivně potlačuje náklony a přesně balancuje na hraně mezi nedotáčivostí a přetáčivostí. V režimu Sport po manuálním řazení ani příliš nemá smysl sahat, vyspělá automatika je stejně rychlejší i přesnější, než možná pětadevadesát procent řidičů. Naopak na rozbitém povrchu podvozek znejistí, což by mohla mít na svědomí nedostatečná tuhost karoserie. A když už jsme u těch nedostatků, Quattroporte by mohlo mít trochu nižší spotřebu. V režimu Sport s dostatečně šíleným řidičem si auto bere třicet litrů na sto kilometrů.
Ještě jeden rozměr tohoto vozu stojí za komentář. Cena auta je natolik konkurenční, že nevidím jediný důvod, proč se na rozdíl od Itálie po našich silnicích neprohání těchto vozů alespoň několik desítek či stovek coby služebních vozidel šéfů středních a větších firem. Tedy jediný vlastně ano: lidskou závist. I ti, kteří by moc rádi své konformní a uniformní německé auto vyměnili za něco, co má duši, přiznávají, že doba ještě nedozrála. Pomluvy prý neberou konce.

tabulka
MASERATI QUATTROPORTE S
Cena 2 930 000 Kč
Nejvyšší rychlost 280 km/h
0-100 km/h 5,4 s
Spotřeba 15,7 l/100 km
Motor V8, 4691 cm3
Výkon 430 k při 7000 ot./min.
Převodovka šestistupňová automatická

klady
Agilní podvozek
Vysoké výkony osmiválcového motoru
Bohatší standardní výbava

bitcoin_skoleni

zápory
Velmi vysoká spotřeba

  • Našli jste v článku chybu?