VEŘEJNÁ TRŽIŠTĚUšetřit díky internetu už mohou i drobní podnikatelé. Po zavedení e-fakturace, kterou ocenily spíše větší firmy, dorazila do Česka i takzvaná elektronická poptávka.Ve většině českých firem je internet už samozřejmostí. Výhody e-mailu zná každý, ale na elektronickou fakturaci si některé podniky ještě netroufají.
VEŘEJNÁ TRŽIŠTĚ Ušetřit díky internetu už mohou i drobní podnikatelé. Po zavedení e-fakturace, kterou ocenily spíše větší firmy, dorazila do Česka i takzvaná elektronická poptávka.
Ve většině českých firem je internet už samozřejmostí. Výhody e-mailu zná každý, ale na elektronickou fakturaci si některé podniky ještě netroufají. Nejnovějším trendem, který však osloví i živnostníky a středně velké firmy, je elektronické poptávání. Každý, kdo má základní uživatelské znalosti práce s počítačem, si díky němu může výrazně usnadnit nákup zboží či shánění materiálu. Elektronické poptávání a e-tržiště jsou podporované i státem: Například Ministerstvo informatiky zajišťuje provoz tří e-tržišť pro státní správu.
PRINCIP ePOPTÁVKY
Nejvýraznějším z projektů, které urychlují výběrová řízení, je ePoptávka.cz. Podle Petra Valeše, vedoucího projektu ePoptávka.cz, práci se systémem zvládne i laik. „Podstatou projektu je možnost zadat si zdarma elektronickou poptávku. Ta je následně rozeslána relevantním dodavatelům, kteří jsou registrováni na stránkách . Podnikatelé reagují zasláním svých nabídek a poptávající má možnost vybrat si svého partnera,“ vysvětluje Valeš. Systém už prý vyzkoušelo čtyřicet tisíc zákazníků.
Vše funguje na jednoduchém principu: Zadavatel poptávky navštíví stránky www.epoptavka.cz, klikne si na odkaz „Zadat novou poptávku“ a zadá základní kontaktní údaje o firmě a své osobě. Poté poptávku detailně popíše a to včetně příloh, jako je například projektová dokumentace. Posledním krokem je odeslání poptávky.
NEJVĚTŠÍ PŘEDNOSTÍ JE RYCHLOST
Systém je otevřený pro fyzické osoby i firmy nejrůznějších velikostí. Jednou z výhod je široká základna dodavatelů. Ti jsou podle zaměření svého podnikání rozděleni do skupin: například stavebnictví, auto-moto, strojírenství, elektronika, doprava. Naopak nevýhodou je snadná zneužitelnost informací, které mohou uživatelé systému získat o konkurenci. Ohroženy jsou však jen některé obory podnikání. „Může se to vyskytnout zejména u tiskáren,“ říká Valeš.
Největší výhodou systému je rychlost. První nabídky od dodavatelů mohou přijít i v průběhu jediného dne. „Pokud si poptávku podnikatel zadá jako spěšnou, celý proces k prvním nabídkám může trvat i v řádech desítek minut, spíše ale hodin. Obecně se dá říci, že většina firemních poptávek je od zadání na stránkách během dvou až tří pracovních dnů vyřízena,“ vysvětluje vedoucí projektu.
„Ovládání ePoptávky je jednoduché. Já osobně jsem neměl žádné problémy. Vyplnit potřebné údaje a zmáčknout Odeslat podle mě zvládne každý,“ říká opavský živnostník Martin Endrych, který podniká v oboru elektro.
POZOR, NĚKTERÉ SLUŽBY JSOU PLACENÉ
Informace, že na straně poptávajícího je veškeré zadání poptávek zdarma, může být matoucí. Zatímco poptávající mají vše zdarma, dodavatelé platí. „Pro dodavatele je povinná placená registrace. Jedině tak může přijímat nové obchodní příležitosti na svůj e-mail a má zároveň zajištěn přístup do webových stránek systému. Společnost B2M. CZ provozující projekt ePoptávka. cz je zisková na těchto poplatcích,“ objasňuje Valeš.
Dodavatel za tento poplatek prý však získává možnost zúčastnit se vybraných poptávkových řízení. Zadavatel poptávky neplatí v průběhu nákupního procesu žádný poplatek ani provizi. Někteří podnikatelé také ocení, že v ePoptávce funguje přirozený tržní systém, kdy dodavatelé s výhodnější a kvalitní nabídkou získávají více realizovaných zakázek. „Ti ostatní ze systému automaticky vypadnou, již si neobnoví registraci. V tomto případě se dodavatelé registrují do systému sami,“ dodává Petr Valeš.
ZKUŠENOSTI Z PRAXE
Pro podnikatele i živnostníky, kteří potřebují co nejrychleji sehnat zboží či služby, je poptávka velkým přínosem. „V současnosti už ePoptávku využívám skoro pravidelně. Když sháním něco, co nemám zrovna na skladě. Poprvé jsem s ní přišel do kontaktu, když jsem získal zakázku od jednoho opavského dopravce. Jeho přáním bylo přeinstalovat interiérové osvětlení asi do deseti autobusů. V tuto chvíli jsem postrádal na skladě některé z potřebných materiálů. Ještě ten den mi dorazily dvě nabídky, jedné z nich jsem hned využil,“ říká Endrych.
Jeho zkušenosti se systémem jsou kladné. „V následujících dnech mi dorazily další nabídky. Některé byly finančně zajímavější. Pro mě však v tuto chvíli hrál velkou roli čas a dodavatel, kterého jsem si vybral, byl schopen zaslat mi materiál okamžitě,“ dodává. Druhý den od zadání poptávky už prý měl materiál u sebe ve firmě a mohl se pustit do práce. Pomocí ePoptávky také nakoupil autorádia, navigační systémy a hands free.
PLUSY A MINUSY ePOPTÁVKY
+ možnost ušetřit firmě z ceny nákupu služeb a zboží
+ snadná a rychlá obsluha systému
+ vše lze vyřídit přes počítač, není třeba uzavírat další smlouvy
+ velká základna registrovaných dodavatelů
- v každém oboru jsou stovky až tisíce záznamů
- možnost zneužití systému monitoringem konkurenčních nabídek (zejména u tiskáren)
- nutnost regulace počtu dodavatelů v jednotlivých kategoriích vůči počtu poptávek; v některých oborech je příliš velká konkurence, jinde jsou počty poddimenzované
PRAKTICKÉ RADY KOLIK ZAPLATÍTE?
- platí dodavatel ve fázi vstupní registrace do systému, případně obnova poplatku po vypršení paušálu
- poptávka má tři tarify: 990 korun za tři měsíce, 1800 korun za šest měsíců a 2800 korun za rok