Internetová firma Seznam.cz nakonec nebude hodnotit obsah webů kvůli umísťování reklamy na ně ze svého programu Sklik. O nově zavedených pravidlech, která znemožňovala umístění reklamy na dezinformačních webech, představenstvo firmy údajně nevědělo a následně je zrušilo. Vyplývá to z dnešního vyjádření společnosti.
„Představenstvo o záměru zpřísnit pravidla reklamy v oblasti zpravodajských webů nevědělo, a pokud by o ní ode mne vědělo, nepustilo by ji do realizace. Představenstvo a majitel společnosti si nepřeje, abychom se snažili určovat objektivnost a pravdivost zpravodajských webů, které jsou zařazeny do naší reklamní sítě. Proto jsme dnes z pravidel reklamy tato kritéria pro zpravodajské weby odebrali,“ uvedl výkonný ředitel Seznamu Michal Feix, jako by dezinformační weby měly cokoli společného s těmi zpravodajskými.
O zavedení přísnějších pravidel pro zařazení webů do reklamní sítě Sklik informovala některá média minulý týden. Aby mohly zpravodajské weby zobrazit Sklik, nesměly podle těchto pravidel mimo jiné uvádět lživé a klamavé informace, vydávat komentáře a konspirační teorie za zpravodajství nebo zveřejňovat články se smyšlenými autory. Na webu musel být také uveden jeho provozovatel.
Seznamte se s cíleně šířenými dezinformacemi:
Němci obsadí východní sousedy. Protiněmecké dezinformace zasáhly i Česko
Původně zamýšlené zpřísnění pravidel ocenila část politiků včetně premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), podle něhož šlo o dobrou metodu, jak čelit serverům, které šíří lživé informace. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček naopak firmu za to, že požadovala dodržování zpravodajské etiky, zkritizoval a nařkl ze snah o cenzuru.
Sklik zobrazuje na webech reklamu na různé firmy či služby. Do programu se mohou jako partneři zapojit servery splňující podmínky Seznam.cz a za zobrazení reklamy na svých webech pak dostávají od Seznam.cz provizi z výnosů z reklamy. Inzerování na dezinformačních webech přitom zdaleka není běžné. Na Slovensku už reklamu z těchto pochybných webů podle informací thinktanku Evropské hodnoty stáhlo na 1400 firem. Nejznámější firmou, která tak učinila v České republice, je Česká spořitelna.
Seznam.cz má roční tržby přes tři miliardy korun. Významnou část tvoří právě příjmy z inzerce. Majitelem společnosti je její zakladatel Ivo Lukačovič.
Čtěte o probíhajícím boji s dezinformačními médii: