IT Tržby Seznamu v roce 2013 vzrostly o 2,7 procenta na 2,909 miliardy korun. Tempo jejich růstu tak zpomaluje. V předešlém roce tento ukazatel rostl o šest procent, rok předtím o 19 procent. Zástupci společnosti už delší dobu upozorňují na to, že možností k expanzi na tuzemském trhu už zdaleka není tolik. Zvlášť pro Seznam, který ovládá značnou část zdejšího internetového reklamního rozpočtu.
Seznam proto volí několik nových cest, jak si růstovou tendenci zachovat. Jednou z nich má být expanze do zahraničí, kterou bude mít na starost dosavadní výkonný ředitel společnosti Michal Feix v nové pozici ředitele pro business development. Seznam prozatím nechce komentovat, jaké aktivity v zahraničí chystá, podle informací týdeníku Euro se ale může jednat o „cokoli“ a nemusí to úplně souviset s tím, co firma dělá nyní. Zároveň by mělo jít o velké projekty, ne kupování malých startupů a podobně.
Není také jasné, o jaké země mají v Seznamu zájem. Výběr má být v kompetenci Michala Feixe. Společnost už to například zkouší na Slovensku, tam ale zásadní úspěchy neregistruje. Mimo jiné i proto, že je tam zakořeněný Google.
Více peněz mají přinést také nové reklamní formáty, které Seznam představil v průběhu loňského roku. Behaviorálně cílenou reklamu už klienti společnosti použili v tisíci kampaních, ve kterých investovali 100 milionů korun. Údajně se ujal také nový retargeting reklam. Má růst efektivita kampaní a padat cena za proklik. Další nové příjmy si vedení firmy slibuje zejména z mobilních služeb a videoreklamy v rámci Streamu.cz. Slibný růst vykazují postupně předělávané služby.
Pro získání těchto nových výsledků musel Seznam více investovat, následkem čehož mu klesl zisk. Ten se usadil na 930 milionech korun, v roce 2012 přitom činil 947 milionů a rok předtím přesáhl miliardu. Původní odhady počítaly s tím, že zisk padne na 900 milionů. Na daních a dalších odvodech státu společnost zaplatila zhruba 400 milionů.
l