Menu Zavřít

Sezname, Sezname, otevři se

16. 11. 2007
Autor: Euro.cz

Z propojení internetové televize a největšího českého portálu mohou profitovat obě strany

První česká internetová televize Stream.cz má život jako na houpačce. Během pár měsíců svého fungování zažila velké ovace, zklamání a nyní opětovné nadšení. Jarní start v Česku ojedinělého projektu, podpořený známými jmény z televizní i internetové branže, sliboval pro Stream.cz nadějnou budoucnost. Kvalita obsahu a omezená nabídka videosekvencí, a s tím spojená návštěvnost portálu vyvolávala během prvního půlroku řadu negativních ohlasů a také obav o ekonomickou životaschopnost projektu. Majetkový vstup nejnavštěvovanějšího českého portálu Seznam.cz, který se uskutečnil před několika týdny, však naznačuje lepší budoucnost. A to pro obě strany. Seznam dokáže Streamu dodat potřebnou masu internetových uživatelů, Stream zase Seznamu ve formě videoobsahu rozšíří možnosti reklamního potenciálu na českém webu.

Nezávislost vs. spojení.

Miloš Petana, šéf společnosti Global Inspirations, která Stream.cz provozuje, je zkušeným manažerem v segmentu zábavy. V minulosti byl spolumajitelem televize Prima, nyní ovládá maloobchodní síť Bontonland a Filmové ateliéry Zlín. Proto nepřekvapilo, že první českou internetovou televizi rozjel letos v březnu právě on. Sestavil tým lidí, v čele s protřelým internetovým podnikatelem Patrickem Zandlem, který vybudoval interaktivní televizní platformu. Jejím prostřednictvím začala televize zveřejňovat vlastní reportáže, hudební klipy i videosekvence svých uživatelů. Problém byl však v tom, že projekt stojící mimo velké portály, a tím i mimo masu českých internetových uživatelů, negeneroval dostatek finančních prostředků pro další rozvoj či splácení investice pohybující se v řádech desítek milionů korun.
„Mohli jsme zůstat jako autonomní nezávislý projekt, který by oslovoval určitou část českých internetových uživatelů a během několika let by mohl dosáhnout na maximálně 300 tisíc uživatelů. To však byl limit, maximální kmen lidí, kteří by se mohl o speciální obsah na Streamu zajímat,“ vysvětluje Petana své pocity. „Když jsem přemýšlel o tom, kde je další potenciál pro tento projekt, jako možné se ukázaly dvě cesty. Spojení se subjektem, který vlastní nebo vytváří zajímavý obsah, zřejmě ze světa televize, nebo propojení se silným internetovým hráčem a skokové získání zajímavé pozice v uživatelském světě, což se nakonec pro nás ukázalo jako nejatraktivnější,“ dodává.

Půl na půl.

Podíl v Global Inspiration, který Seznamu prodal, i finanční podmínky transakce, jsou podle Petany předmětem obchodního tajemství. Z internetové verze Obchodního rejstříku však vyplývá, že každá ze stran drží stejný, tedy poloviční podíl firmy, přičemž měsíc před zapsáním vlastnictví Seznamu došlo k navýšení základního kapitálu Global Inspiration ze 100 tisíc na 44 milionů korun. Jak říká Petana, forma vstupu Seznamu je kombinací několika metod, počínaje finančním sdílením předchozích investic do Stream.cz až po poskytnutí prostoru pro prezentaci internetové televize na stránkách portálu.
Výkonný ředitel Seznamu Pavel Zima vzpomíná, že portál začal se Streamem spolupracovat před několika měsíci, když hledal nabídku videí pro službu Horoskopy a bulvární portál Super.cz. „Tehdy jsme zjistili, že naše představy i vize spolu korespondují. Global Inspiration má obsah, který my chceme, a my zase uživatele, kteří chyběli Streamu. Majetkový vstup Seznamu do tohoto projektu už pak byl součástí našich obchodních dohod,“ říká Zima.

Videoinzerce.

Na základě smluvních dohod se bude o veškerý prodej reklamy na Streamu starat tým obchodníků Seznamu, Stream.cz bude zase kompletně zajišťovat výrobu a správu videoobsahu pro největší český portál. Vedle toho bude Global Inspiration nadále rozvíjet Stream.cz. „Nepovažoval bych nás za produkční agenturu Seznamu, ale spíš za součást holdingu, který je jedničkou na českém internetu,“ říká Petana. Vývoj provázanosti se Seznamem by měl probíhat v několika etapách. Od pondělí 12. listopadu začal Seznam na své domovské stránce, v jakémsi základním „rozcestníku“, uvádět odkaz na Stream.cz vedle svých obsahových služeb, jako je například seznamka či klasické textové zpravodajství. „To je jen začátek, naší ambicí je vytvářet jak multimediální zpravodajství pro Seznam, tak i reklamní videosekvence, které budou na stránkách Seznamu umisťovány vedle standardních bannerových či textových inzerátů,“ říká Petana a dodává: „Na realitním serveru to mohou být videoklipy o nových projektech developerů, obdobné to může být na různých komunitních stránkách.“

CIF24

Přezbrojení obsahu.

Provázanost se Seznamem – a především potenciál až tří milionů lidí, které by mohl portál na Stream nahrnout –, si vynutí změny i v samotné internetové televizi. „Dříve byl Stream.cz médiem, jež se zaměřovalo mimo masu a hlavní proud. Nyní procházíme přerodem, remodelujeme strategii tím způsobem, abychom se mohli co nejvíce začlenit mezi ostatní služby Seznamu. Proto musíme částečně přezbrojit náš obsah, vyjít vstříc vkusu běžného uživatele Seznamu,“ říká Petana. „V optimálním případě bychom měli složením videoobsahu kopírovat sociologický profil průměrného uživatele portálu Seznam.cz,“ dodává. Rezignovat na dosavadní styl tvorby a „opustit“ dosavadní uživatele Streamu však Petana nechce. „Náš původní záběr neopouštíme, jen ho více rozšiřujeme. Hledáme příležitosti jak oslovit nové potenciální uživatele a zároveň obsluhovat původní, skalní příznivce Streamu,“ tvrdí.

O peníze se podělí.

Databáze internetové televize v současnosti čítá několik tisíc hudebních klipů, několik tisíc videosekvencí od uživatelů a několik tisíc reportáží či krátkých filmů vyrobených přímo ve Streamu. Projektů, jako je například populární miniseriál Gynekologie 2 s Petrem Čtvrtníčkem, by mělo do budoucna výrazně přibýt. „Připravujeme zcela novou reality show Peklo, kde se Daniel Landa pokusí dostat zpátky do běžné společnosti lidi, kteří z ní vypadli. Zároveň se nadechujeme k několika dalším projektům,“ říká důrazně Petana. I proto Stream.cz přetáhl z televize Nova Michaela Čecha, režiséra pořadů Česko hledá Superstar, TeleTele či Clever. „Nechceme a ani nemůžeme kopírovat televizní principy do internetového prostředí, ale myslím, že to poměrně signifikantně ukazuje, jakou váhu pro nás Stream.cz aktuálně má,“ dodává Petana. První česká internetová televize se hodlá, stejně jako portál Google, podělit o zisky z reklamy u videosekvencí, které natočí uživatelé Streamu. Inzertní spoty by měly být zařazeny na začátku i na konci klipu v rozsahu deset až 30 vteřin. „O reklamní příjmy z úspěšných videosekvencí se s jejich autory rádi podělíme,“ směje se Petana. Samotnou investici do Stream.cz, jež se pohybuje v řádech několika desítek milionů korun, považuje Petana za racionálně nastavenou: „Počítám s tím, že se investované peníze vrátí zhruba do tří let, přičemž nejpozději v horizontu jednoho roku bychom se chtěli dostat do situace, kdy průběžné výnosy budou vyšší než náklady, víceméně do provozního zisku,“ uzavírá.

  • Našli jste v článku chybu?