Menu Zavřít

Sezona téměř beze změn

16. 1. 2003
Autor: Euro.cz

Tuzemské řetězce

MM25_AI

PRAHA (zdf) – Deset největších maloobchodních řetězců utržilo loni 192 miliard korun. Nejsilnější desítka už kontroluje více než padesát procent trhu s rychloobrátkovým zbožím. Tvrdí to nová analýza Top 10 obchodních řetězců v Česku společnosti Incoma Research.
V uplynulém roce přitom největší řetězce utržily jen o třináct miliard více než předloni, kdy meziročně posílily své pozice o 25 miliard korun. Na výsledkové listině loňské sezony se v podstatě ani nijak nezměnily pozice jednotlivých sítí: jen Kaufland předběhl firmu Tesco Stores, s níž si vyměnil příčku, a na desáté místo se vyšvihla skupina Spar ČR. „Vzhledem k velikosti firmy byla jejich loňská expanze poměrně intenzivní,“ zhodnotil pro týdeník EURO téměř třicetiprocentní růst a otevření čtyř prodejen analytik Incomy Zdeněk Skála. Spar vyřadil z první ligy skupinu Julius Meinl. Ta letos zatím své výsledky nezveřejnila. „Předpokládáme, že vývoj obratu stagnuje,“ uvedl Skála; už v předchozích dvou letech vykazovala Meinlova skupina každoročně obrat 7,3 miliardy.
Stabilní žebříček ale neznamená, že vývoj tuzemského trhu je u konce. Globus například loni nové prodejny neotevíral a přesto jeho tržby posílily o sedm procent. Přesto je zřejmé, že nejenom pro mateřské centrály, které hlásí slabší výsledky (EURO 2/2003) byla loňská sezona tvrdší. „U všech řetězců jsme viděli tendenci pouštět se do menších formátů,“ připomněl Skála. Takové prodejny přitom mohou být zřejmě podstatně slabší posilou firemního obratu.

  • Našli jste v článku chybu?