Menu Zavřít

Sezona těžkých ztrát

21. 8. 2003
Autor: Euro.cz

Fischer Polska letos prodá o pětinu zájezdů méně

Informace polského Institutu turistiky říkají, že v prvním pololetí letošního roku odjelo prostřednictvím cestovních kanceláří na zahraniční zájezdy 2,5 milionu Poláků. To ve srovnání s prvními šesti měsíci loňského roku představuje propad o 28 procent. První kusé zprávy z vrcholící letní sezony negativní trend potvrzují.

Odřekl prý jediný.

Negativní trend se po letech růstu dotkl rovněž polské dcery české cestovní kanceláře Fischer. „Letos očekáváme pokles počtu prodaných zájezdů zhruba o 20 procent,“ uvedla pro týdeník EURO vedoucí kanceláře Fischer Polska Magdalena Lachová. Vedle všeobecného poklesu zájmu o zahraniční cesty měly na tomto negativním vývoji podíl také potíže českých firem Václava Fischera, o kterých polská média intenzivně informovala. „Klienti samozřejmě na situaci reagovali. Mnozí se ujišťovali, zda situace v Česku nebude mít vliv na jejich zájezd zakoupený ve Fischer Polska. Denně jsme vyřizovali desítky podobných dotazů. Zrušit zájezd se však rozhodl jediný zákazník,“ uvádí Lachová.

Potíže malých i velkých.

V Polsku funguje na 3500 cestovních kanceláří. Ročně krachuje pět až deset z nich. Letos procházejí obzvláště těžkou zkouškou. Několik kanceláří již muselo od začátku letošní sezony ukončit činnost a představitelé branže nevylučují další úpadky. Většina cestovních kanceláří ve svých prognózách ohlásila citelné meziroční propady počtu prodaných zájezdů. Nesnáze přitom nemají pouze malé a střední firmy působící v branži. Menší zájem Poláků o zahraniční zájezdy zaznamenali rovněž hlavní hráči na polském trhu. „Ve srovnání s předcházejícím rokem letos zřejmě prodáme zhruba o 30 procent zájezdu méně,“ přiznal například představitel cestovní kanceláře Neckermann Polska.

CIF24

Přednost salaší a domácností.

Ředitel Institutu turistiky Krzysztof Lopacinski tvrdí, že potíže polských cestovních kanceláří mají více příčin. Poláci letos dávají před organizovanými zahraničními výjezdy přednost individuálním pobytům na polských plážích nebo v okolí pasteveckých salaší v polských horách. Místo na dovolenou daleko častěji než v minulých letech vydávají peníze na vybavení svých domácností. Za nechutí k dalekým cestám stojí zřejmě obavy z důsledků dramatických světových událostí z posledních měsíců a nelehká hospodářská situace v Polsku. Významnou roli sehrálo rovněž nečekaně horké léto. „Poláci neplánují, kde stráví dovolenou s několikaměsíčním předstihem. Rozhodují se na poslední chvíli. Řada z nich proto před nesnesitelným vedry na jihu Evropy dala přednost polskému pobřeží Baltského moře,“ uvedl pro týdeník EURO specialista Institutu turistiky Witold Bartoszewicz. Jak ale připomínají představitelé branže, důvěrou polských klientů vedle dramatických událostí ve světě letos silně otřásly rovněž úpadky domácích cestovních kanceláří. Zřejmě nejostřeji sledovaným případem byl pád společnosti SDS Holydays, která po útěku tureckého majitele zanechala ve svízelné situaci několik stovek klientů.

Brzy má být lépe.

Po slabých letech, kterými světová - a s ní polská - turistika prochází po teroristických útocích na New York a Washington, se však očekává oživení v Polsku už v příštím roce. „Ještě letos můžeme čekat významné změny na trhu, které budou mít značný význam pro příští sezonu,“ konstatuje Marek Markiewicz, místopředseda představenstva polské cestovní kanceláře Triada, která v posledních třech letech zaznamenává i na padajícím trhu výrazné přírůstky počtu prodaných zájezdů. Soudí, že polský turistický trh má značné šance na rychlý růst už v nejbližších letech. „Stále vyjíždí daleko nižší podíl Poláků než například obyvatel České republiky,“ uvedl v této souvislosti Markiewicz. Zlepšení v příští sezoně očekávají také představitelé Neckermann Polska a Fischer Polska. „Myslím, že změny, které nás čekají v nejbližší době, povzbudí polskou ekonomiku a s ní rovněž růst v turistickém odvětví,“ uvedla Magdalena Lachová s poukazem na blížící se vstup Polska do Evropské unie.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).