Malé firmy a samostatně podnikající osoby přišly zkonzultovat své problémy v podnikání Letos už podruhé sehráli vystavovatelé na výstavě SFAMEX 2002 přesilovku na návštěvníky. Po poměrně slabé účasti při jarní části následovaly i při podzimní, vždy rozsáhlejší expozici, dlouhé chvíle téměř zlověstného klidu.
Malé firmy a samostatně podnikající osoby přišly zkonzultovat své problémy v podnikání
Letos už podruhé sehráli vystavovatelé na výstavě SFAMEX 2002 přesilovku na návštěvníky. Po poměrně slabé účasti při jarní části následovaly i při podzimní, vždy rozsáhlejší expozici, dlouhé chvíle téměř zlověstného klidu.
Pořadatelé ze Svazu účetních sice vsadili na trvale přitažlivé části výstavy - přednášky na slovo vzatých odborníků v rámci tří částí doprovodného programu i veřejnou a bezplatnou poradnu Profitu, a přesto návštěvnost nedosáhla úrovně předchozích podzimů. Nabídka software pro účetnictví a řízení podniků, pro informační systémy, odborné publikace a rady k nakládání s osobními a rodinnými financemi zajímala necelých 5,5 tisíce návštěvníků. Na menším zájmu změnila málo i vynalézavost vystavovatelů. Kupříkladu při nabídce brněnské firmy Cígler Software si mohli návštěvníci pobesedovat v útulném improvizovaném vinném sklípku při sklínce mladého vína. Výstava i tak představila nejnovější trendy v poměrně úzké oblasti informačních technologií a prezentovala v šesti základních nomenklaturách účetní, daňové, legislativní a personální systémy, podnikové informační a manažerské systémy a další produkty, bez kterých se dnešní práce řídícího a odborného pracovníka malé i velké firmy neobejde.
Za rok jen na podzim
O tom, že výstava SFAMEX již není jen přehlídkou programů a aplikací pro vedení účetnictví, svědčí i zájem o širší odpovědi na otázky související s podnikáním, zejména fyzických osob. Důvod je jasný. Menší firmy a samostatně podnikající osoby nemají dostatek prostředků, aby si mohly vychovat vlastní odborníky nebo nakoupit službu. Proto hlavně ti z nich, kteří si sami vedou účetnictví a používají několik let určitý program, přišli konzultovat svůj specifický problém. Sympatické je, že přicházejí osobně i v době mailů, webových stránek a poradenství na dálku. Softwaráři pak vycházejí při upgrade osvědčených programů i z jejich připomínek. „Již několik let je zřejmé, že se nový účetní software nakupuje spíše zřídka a po velmi velké rozvaze,“ vysvětluje Radka Podhrázská, ředitelka sekce výstav Svazu účetních. „Do jisté míry těší zájem a loajalita, na druhou stranu tak trochu chybí bohatší obchodní výsledky vystavovatelů.“ Faktem ale zůstává, že všechny firmy již dokáží, ke spokojenosti zákazníků, velice rychle reagovat na všechny legislativní změny, které za poslední dva roky v účetnictví a daních přišly. A to ještě není všechno, poněvadž se chystají další jedná se o podobě či převzetí účetních standardů, o prováděcí vyhlášce k zákonu o účetnictví apod. Ale hospodářské údaje jsou ne-úprosné, a tak Svaz účetních rozhodl, že příští rok se bude konat pouze jedna výstava - na podzim od 12. do 14. listopadu 2003.
Malý tlak, nebo zaspání?
Snad jen na jednu otázku někteří návštěvníci nedostali jasnou odpověď. Od nového roku budou mít mateřské školky vlastní právní subjektivitu a budou muset jako příspěvkové organizace “založit firmu“ a vést podvojné účetnictví. Specializovaný program pro to ale v nabídkách chyběl a zájemci se dozvěděli, jak si vlastně upravit stávající fungující programy podvojného účetnictví. Firma Ortex z Hradce Králové například nabízí v rámci komplexního programového vybavení modulárního informačního systému i program pro základní školu. Zástupci na stánku ale upozornili, že by bylo dobré vypracovat vzorový standard podle potřeb konkrétní školky a ověřit ho v praxi. Zástupci českolipské firmy Ježek Software, známé uživatelům především produkty Stereo a Duel, při shrnutí poznatků z letošní výstavy konstatovali, že ubývají firmy, které zdokonalují účetní programy pro podvojné účetnictví. „Jsme jako firma spokojení, především proto, že jsme mohli předvést nejnovější verze obou programů v aktuální podobě,“ sdělil Tomáš Ježek. „Návštěvníci stánku jednak prokázali velké zkušenosti s programy a svědčí o tom některé velmi zajímavé dotazy. Mezi ně patří i otázka vedení účetnictví v nově vznikajících příspěvkových organizacích po zrušení okresních úřadů. Dokázali jsme vysvětlit, že naše produkty se mohou plnohodnotně zhostit takového úkolu, byť nejsou speciálně vyvíjené pro ten účel.“ Podle zástupce firmy i to dokumentuje užitnou hodnotu programů a jejich aktualizací, ve kterých vývojáři zachycují opravdu všechny novinky. „Se zájmem se setkala i prezentace upgrade Stereo X,“ doplňuje T. Ježek. „Je připraven pro registrované klienty a pro nasazení ve všech typech PC od programů Intel 386 až po nejnovější přenosná Pentia. Pracuje bezchybně, včetně tisku, pod operačními systémy od MS DOS až po Windows XP Professional.“
Náměty pro stránky a rubriky
V již tradiční poradně Profitu se za tři dny vystřídali účetní a daňoví poradci, advokáti, správce majetku. Mezi lidmi, kteří přijeli nejen na výstavu, patřili kupříkladu obchodníci z Vyškovska. Loni s daňovou poradkyní řešili daň z přidané hodnoty a její uplatnění v několika provozních jednotkách. Letos přijeli řešit problém na první pohled odtažitý. Po dohodě s pekárnami se rozhodli, že budou suché rohlíky mlít na strouhanku ve vlastní režii a prodávat. Narazili na problém zvaný obalový zákon. Před poradou si nebyli jisti, zda někde nenarazí, když se nebudou registrovat jako původci odpadu z obalů. Mají sice potvrzení od dodavatele obalových materiálů, které v prodejně využívají pro balení zboží, že jejich produkty splňují všechny zákonem stanovené požadavky a že dodavatelská firma má sepsanou smlouvu s likvidátorem odpadů. Potvrzení platí i pro celofánové sáčky, do kterých v prodejnách balí strouhanku. Závěr vyzněl tak, aby se za dané situace vlk nažral a koza zůstala celá - balit do zmíněných sáčků. Do okamžiku než nějaká kontrola tento způsob nezačne považovat za nedostatečný. Teprve pak jít do vlastní registrace a platit. V uvedené věci je ale ještě jeden háček - obchodníci jsou vlastně výrobci a měli splnit i požadavky zákona o shodě. To znamená žádat akreditovanou laboratoř o zkoušku a certifikát. A zase platit. Jde sice o daňově uznatelné výdaje (náklady), ale podnikatelé na ně nejdříve musí mít. Jiní návštěvníci zavítali do poradny ve stánku Profitu například kvůli způsobu ocenění majetku, kvůli problému se stanovením nájemného za nebytové prostory a povinným registrováním plátce DPH.
Minimální obal, maximální problém
Jsme velkoobchodní firma zabývající se prodejem bižuterie, jako jsou náušnice, řetízky, brože a jiné. Tyto nakupujeme přímo od výrobců volně ložené nebo na papírových kartičkách. Volné navěšujeme na své papírové kartičky a takto je dodáváme do obchodní sítě. Za čtvrtletí spotřebujeme maximálně 1 kg kartiček. Na základě zákona o obalech jsme se obrátili na ministerstvo životního prostředí a bylo nám sděleno, že kartičky jsou obalem a musíme se zaregistrovat u firmy EKOKOM. To jsme učinili. Od této firmy jsme obdrželi smlouvu, ve které jsou specifikovány povinnosti - hlavně zaplatit registrační poplatek 2800 Kč bez DPH a dále čtvrtletně zasílat hlášení o spotřebovaných obalech - konkrétně u nás to bylo za tři čtvrtletí 0,5 kg zmíněných papírových kartiček, za což bychom měli zaplatit poplatek 0,50 Kč!! Za to se firma zavazuje, že bude vybírat nazpět tyto naše obaly. Nedovedu si však představit jak. Píši ale hlavně proto, že firma vyb