Když dva dělají totéž
Smart ForFour a Mitsubishi Colt
Zapomeňte na spravedlnost. Smart ForFour má za úkol prosadit značku v novém segmentu, zato Mitsubishi Colt musí zachránit automobilku. Oba jsou na tom ze šedesáti procent stejně. Takový je podíl shodných součástek na modelech, které společnými silami stvořil koncern DaimlerChrysler a automobilka Mitsubishi Motors.
ForFour však nemá výhodnější pozici jen kvůli tomu, že jeho výrobce je silnější v kramflecích. Značka Smart se prosadila díky dvoumístnému městskému minivozu, který zaujal nevšedními designovými prvky, úspornými motory, ale nikoli nízkou cenou. (Ne že by úžasně vydělávala, ale oproti současné situaci Mitsubishi je příkladem úspěchu.) Model ForFour by měl podobnou strategii aplikovat ve třídě o stupínek vyšší, mezi malými automobily. Výrobce nabízí různé barevné kombinace rámu vozu a odnímatelných panelů, střecha může být skleněná se střešním oknem, panoramatická skleněná, nebo obyčejná plastová. Možnosti výběru si však může nechat slušně zaplatit od zákazníků toužících po něčem extra, čím smarty bezesporu jsou. S fabií, Peugeotem 206 nebo Fordem Fiesta beztak forfour v prodejích soutěžit nehodlá. Základní verze s benzinovým tříválcovým motorem o objemu 1,1 litru a maximálním výkonem 75 koní se bude v Česku od září prodávat za 369 tisíc korun. Další dva benzinové čtyřválce o objemech 1,3 (95 koní) a 1,5 litru (109 koní) cenou přesahují 400 tisíc. Dva turbodiesely 1.5 cdi se objeví později na podzim.
Na českém trhu nabízí DaimlerChrysler modely Smart ForTwo a Smart Roadster. Za minulý rok se v Česku prodalo 109 smartů, z toho pět roadsterů. Letos si zatím za prvních šest měsíců smart koupilo 49 lidí, z nichž sedm odjelo v roadsteru.
Pro colt jsou naopak vysoké prodeje imperativem. Jde na to z trochu jiné strany: jeho interiér je větší a velice variabilní. Zadní sedadla mohou být nezávisle na sobě posunována, je možné je i vyjmout. Motory však bude mít colt se smartem stejné a oba vozy se vyrábějí v továrně v Nizozemsku. To znamená podobné náklady i výslednou cenu. Co snesou zákazníci u výstředního smartu však mitsubishi projít nemusí.