Menu Zavřít

Showroom na září

27. 8. 2004
Autor: Euro.cz

Maniakální rychlost ze Španělska • Nespravedlnost z Nizozemska

S vyšíváním jako obvykle

Seat Ibiza Cupra 1.8T 20V Škoda Fabia RS, která jako první ze sportovně zaměřených vozů v koncernu Volkswagen dostala turbodiesel se 130 koňmi, je dnes jenom chudým příbuzným. Nabroušené Seaty Ibiza se prodávají ve dvou rychlých verzích FR a Cupra se čtyřmi různými motory, přičemž nejlínější z nich má stejný agregát 1.9 TDi jako Fabia. Nejdrsnější Cupra 1.8T na český trh dorazila počátkem srpna.

Příčinou maniakální rychlosti 229 kilometrů za hodinu, kterou malý automobil dokáže vyvinout, je přeplňovaná benzinová osmnáctistovka. Agregát o maximálním výkonu 180 koní by ale nebylo rozumné montovat do standardní ibizy, takže vozu v Martorellu přitvrdili tlumiče a snížili podvozek. Vnitřek ozdobily červené švy na volantu, řadicí páce a jinde, o sportovním naturelu vypovídají rovněž bílé číselníky přístrojů a logo Cupra na opěrkách sedadel.

Pro ibizu hovoří slušná základní výbava a přijatelná cena necelých 610 tisíc korun. Z konkurence jsou jí výkony nejblíže Renault Clio 2.0 Sport (182 koní/695 tisíc korun) a Peugeot 206 RC (177 koní/665 tisíc korun). Přehnaně optimistické jsou ale údaje o kombinované spotřebě 7,9 litru na sto kilometrů. Když se vezme v potaz turbo a ochota vozu akcelerovat na stovku za 7,3 vteřiny, řidič bude rád, pokud mu 45litrová palivová nádrž vystačí na 300 kilometrů.

Když dva dělají totéž

Smart ForFour a Mitsubishi Colt Zapomeňte na spravedlnost. Smart ForFour má za úkol prosadit značku v novém segmentu, zato Mitsubishi Colt musí zachránit automobilku. Oba jsou na tom ze šedesáti procent stejně. Takový je podíl shodných součástek na modelech, které společnými silami stvořil koncern DaimlerChrysler a automobilka Mitsubishi Motors.

ForFour však nemá výhodnější pozici jen kvůli tomu, že jeho výrobce je silnější v kramflecích. Značka Smart se prosadila díky dvoumístnému městskému minivozu, který zaujal nevšedními designovými prvky, úspornými motory, ale nikoli nízkou cenou. (Ne že by úžasně vydělávala, ale oproti současné situaci Mitsubishi je příkladem úspěchu.) Model ForFour by měl podobnou strategii aplikovat ve třídě o stupínek vyšší, mezi malými automobily. Výrobce nabízí různé barevné kombinace rámu vozu a odnímatelných panelů, střecha může být skleněná se střešním oknem, panoramatická skleněná, nebo obyčejná plastová. Možnosti výběru si však může nechat slušně zaplatit od zákazníků toužících po něčem extra, čím smarty bezesporu jsou. S fabií, Peugeotem 206 nebo Fordem Fiesta beztak forfour v prodejích soutěžit nehodlá. Základní verze s benzinovým tříválcovým motorem o objemu 1,1 litru a maximálním výkonem 75 koní se bude v Česku od září prodávat za 369 tisíc korun. Další dva benzinové čtyřválce o objemech 1,3 (95 koní) a 1,5 litru (109 koní) cenou přesahují 400 tisíc. Dva turbodiesely 1.5 cdi se objeví později na podzim.

KL24

Na českém trhu nabízí DaimlerChrysler modely Smart ForTwo a Smart Roadster. Za minulý rok se v Česku prodalo 109 smartů, z toho pět roadsterů. Letos si zatím za prvních šest měsíců smart koupilo 49 lidí, z nichž sedm odjelo v roadsteru.

Pro colt jsou naopak vysoké prodeje imperativem. Jde na to z trochu jiné strany: jeho interiér je větší a velice variabilní. Zadní sedadla mohou být nezávisle na sobě posunována, je možné je i vyjmout. Motory však bude mít colt se smartem stejné a oba vozy se vyrábějí v továrně v Nizozemsku. To znamená podobné náklady i výslednou cenu. Co snesou zákazníci u výstředního smartu však mitsubishi projít nemusí.

  • Našli jste v článku chybu?