Prodej podniku by mohl vynést věřitelům až miliardu
Již za necelé dva týdny má skončit soutěž na koupi zkrachovalého výrobce kolejových vozidel ČKD Dopravní systémy. Zájemci o podnik zůstávají titíž, kteří se do tendru přihlásili již na jaře: pražský Inekon, plzeňská Škoda Holding a německý Siemens. V poslední době sice přibyly kontakty dalších zahraničních výrobců, nicméně ti již nemají možnost hloubkové kontroly, a proto nemohou v termínu do konce listopadu podat závaznou nabídku. Správcům konkursní podstaty Dopravních systémů se z velké části povedlo odstranit nedostatky spojené s nejasnostmi kolem majetkových vztahů (EURO 40/2000). Podnik proto mohou nabízet jako celek. Prodej by měl skončit v průběhu prvního kvartálu příštího roku. Nikdo nemá vyhráno. Žádný z účastníků veřejné soutěže se nechce vyjadřovat o ceně za prodej aktiv podniku. Rozhodně by se však měla pohybovat ve stovkách milionů korun, některé odhady hovoří až o miliardě. Budoucí vlastník si totiž nekupuje jenom firmu schopnou vyrábět konkurenceschopné tramvaje a vagony metra, ale také velmi dobré postavení na východních trzích. Proto není tato cena přemrštěná. V žádném případě však nesmí výnos klesnout pod hranici, kterou by přinesl likvidační konkurs. Pokud by se tak stalo, není nejmenší problém továrnu uzavřít - zakázka pro Manilu je téměř dokončena, ostatní kontrakty ještě nejsou závazně podepsané a vagony pro pražské metro lze dokončit v nájmu konsorcia. Jednotlivá aktiva včetně zajímavých pozemků by se rozprodávala po částech. Konkursní správci jsou totiž ze zákona povinni přinést věřitelům co nejvyšší výtěžek. Proto si nyní nechává správce Petr Dostál vypracovat reálný odhad hodnoty aktiv. Ve své původní nabídce letos na jaře Siemens údajně navrhoval kupní cenu okolo čtyř set milionů korun, jak týdeníku EURO potvrdil zdroj dobře obeznámený s průběhem soutěže. Tato suma by však zřejmě nebyla dostatečná, velmi hrubý odhad výtěžku likvidačního konkursu mluví o výnosu až o polovinu vyšším. Likvidační konkurs nemusí být poslední možností, konkursní správci zličínských strojíren připouštějí možnost vyhlásit po čase další soutěž. Průběh konkursu a hospodaření Dopravních systémů, stejně jako reálná možnost získat další významné zakázky v Rusku, na Ukrajině či ve Vietnamu, dávají najevo ostatním výrobcům kolejových vozidel, že s firmou se může i nadále počítat. Proto se v poslední době začínají ozývat další výrobci, a druhá soutěž by tedy již mohla vyburcovat k zájmu více potenciálních kupců. Zájem spíše symbolický. Poslední listopadový den podá svou nabídku i pražský Inekon. Cena, o které se uvažuje, je však pravděpodobně pro tuto firmu příliš vysoká. Inekon, který se o ČKD ucházel již v roce 1994 při jeho privatizaci a jehož nabídku tehdy přebilo konkurenční INPRO Jiřího Marouška, měl původně v plánu soustředit pod jednou střechou všechny domácí výrobce kolejových vozidel, tedy spolu s Dopravními systémy ještě Škodu Dopravní technika a také Vagonku Studénka. „Soutěže se zúčastníme, nicméně nepodáme nabídku tak, aby splňovala všechny požadavky konkursního správce. Jsme totiž schopni převzít jen některé části prodávaných aktiv, abychom se nedostali do problémů. Rozhodně nepřevezmeme podnik vcelku včetně všech zaměstnanců, uvedl místopředseda představenstva Inekonu Miloslav Staněk. Upřesnil, že Inekon není schopen splnit parametry zadání, které si vymínil správce a jež se týkají rozpracovaných smluv, restitucí, převodu majetku a práv od holdingu ČKD. „To by pro nás bylo příliš komplikované. Také se nám nelíbila podmínka, že eventuální zjištění, která vyjdou najevo až v průběhu dalšího podnikání, budou v kompetenci nového vlastníka, dodal. Původně se chtěl Inekon soutěže zúčastnit společně s plzeňskou Škodou, s níž spolupracuje při výrobě a vývozu tramvají. Tyto dvě firmy se však na společném postupu nakonec nedohodly a každá z nich vstupuje do soutěže samostatně. Mluvčí Škodovky Karel Samec potvrdil, že management momentálně zpracovává svoji nabídku. Ani tento podnik však nemá, pokud za ním nestojí nějaký silný partner, příliš šancí Dopravní systémy získat. Do tendru vstoupil proto, aby zachránil svoji dceru Škoda Dopravní technika. Myšlenka propojit ho s pražským výrobcem je sice logická, nicméně Škodovka má problémy i s financováním vlastních zakázek a zdroje potřebné ke koupi by pravděpodobně nenašla. Největší šance má Siemens. Jako nejpravděpodobnější nový vlastník pražského podniku vychází tedy německý Siemens, který se o koupi oficiálně uchází již nejméně rok a ještě déle tuto strategii připravuje. Zástupci pražské pobočky německého výrobce několikrát zopakovali, že už jim pomalu dochází trpělivost. „Respektujeme sice časový rozvrh soutěže, ale nejsme ochotni vyčkávat donekonečna, naše nabídka má jen omezenou časovou platnost, zdůraznil mluvčí Siemensu Miloš Adámek. Nyní však už není nutné, aby se Siemens stavěl do role zachránce. Potřebuje totiž Dopravní systémy stejně, jako ony stojí o silného partnera. Poté, co bezkonkurenčně největší podíl na mezinárodním trhu ovládl kanadský Bombardier spojený s dalším světovým výrobcem ADtranz, je pro Siemens nezbytné najít posilu. Jeho obor dopravní techniky stojí totiž na poměrně vratkých nohách a injekce v podobě dobrého postavení na východních trzích by mu přišla více než vhod. Silným argumentem pro koupi je i fakt, že pokud by se nepodařilo německé firmě, jakožto členu výrobního konsorcia, dodržet kontrakt s pražským Dopravním podnikem, hrozí velké penále. Zástupci českého Siemensu několikrát uvedli, že chtějí v Praze vybudovat kompetenční centrum, které bude nejen vyrábět, ale také soustřeďovat výzkum a vývoj. Centrum se má i nadále orientovat především na to, v čem je silný současný výrobce – na produkci pro méně náročné trhy. V první fázi chce německý výrobce do podniku investovat třicet milionů marek. Po nezbytných technologických změnách přijde ke slovu propouštění, Siemens již odborářům oznámil, že v podniku ponechá pouze tři stovky z dnešní tisícovky zaměstnanců. Ani Adámek nechtěl mluvit o nabízené ceně: „V každém případě má Siemens jasno v tom, že ČKD chce. Závisí jenom na konkursním správci, zda bude naše nabídka adekvátní. Výtěžek zatím nejistý. Po řadě měsíců nejistot se konkursním správcům podařilo z velké části vyjasnit v Dopravních systémech majetkové propletence. Hrozba restitučních nároků je téměř eliminována, u zbytku bude restituentům nabídnut náhradní pozemek či finanční kompenzace od státu. Do nabízených aktiv mohli správci zahrnout i technickou dokumentaci, kterou se jim podařilo získat od firmy ČKD Trakce. Dosud neukončené však jsou vztahy s Lokomotivkou, v níž nyní kraluje konkursní správce Jiří Sehnal. Ten odmítl několikrát přistoupit na dohodu, nyní je ve hře poslední pokus, a pokud nebude úspěšný, podá Dostál v této věci žalobu a trestní oznámení. Právě na výsledku těchto sporů závisí očekávaný výtěžek z konkursu. Jde totiž například také o převod pozemku v Letňanech, který by díky tomu, že sousedí s areálem výstaviště, mohl přinést značný výnos. „Těžko lze také odhadnout, kdy konkurs skončí, soud totiž může rozhodovat rok či dva,“ konstatoval Dostál.
- Soutěž na většinu aktiv podniku ČKD Dopravní systémy vyvrcholí 30. listopadu. - Majetkové nesrovnalosti jsou z větší části vyřešeny. - Pokud zájemci nenabídnou za podnik dost peněz, konkursní správce tendr zruší. Následovat bude buď likvidační konkurs, nebo se soutěž zopakuje. - Za pravděpodobného vítěze soutěže je označován dlouhodobý zájemce – německý výrobce Siemens.