Podmínky z aukce kmitočtů 800, 1800 a 2600 MHz operátory zavazují k tomu, aby do konce února 2019 pokryli polovinu železničních koridorů a o dva roky později celou délku koridorů. ČTÚ loni změřil, jak jsou na tom operátoři v poločase.
Nejdříve proměřil útlum v jednotlivých vlacích. Zjistil, že v novějších vozech je signál slabší než ve starších. Koridory pak již minimálně z poloviny pokryté jsou, ale má to spoustu háčků. Trasy zatím pokrývají jen vysílače z okolí, nejsou určeny speciálně pro vlakovou dopravu. Kvůli tomu se pokrytí může každých 100 metrů měnit. Navázaný hovor po chvilce spadne, i když za další chvilku už zase signál máte.
Pracovní skupina Asociace provozovatelů mobilních sítí sdružují tuzemské operátory začala tento problém řešit. Aby signál ve vlacích byl optimální, je třeba stavět na třech pilířích. A navíc musí spolupracovat jednak operátoři, jednak Správa železniční dopravní cesty a jednak také samotní dopravci.
Zesilovače přímo ve vlacích
Do nejvíce tlumících vagónů bude třeba nainstalovat opakovače zesilující signál zvenčí. Ty již používají Německé nebo Švýcarské dráhy. Repeatery zesilují všechna pásma, nesmí diskriminovat žádného operátora a nesmí být tak silné, aby zase ovlivňovaly signál venku.
Vodafone již toto řešení otestoval s ČD v Pendolinu. Do vozů nainstaloval anténu, vyzařovací kabel schovaný do podhledů a opakovač, který zesílil mobilní signál v pásmu 800, 900 a 2100 MHz, ale zesílil též GPS.
Celý článek si přečtěte na webu Cnews.cz