Silničáři odstraňují na dálnicích první nelegální billboardy. Začali v těchto dnech na D1 na Vysočině a ve středních Čechách, demontovány měli do dnešního dopoledne čtyři poutače. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) novinářům předvedlo ukázku zakrytí a odstranění billboardu na odpočívadle na 89. kilometru nedaleko Humpolce na Pelhřimovsku. Na místo se dostavili i zmocněnci majitele reklamy, kteří postup silničářů natáčeli na videokameru. S novináři odmítli mluvit.
„Zatím se pohybujeme po D1. K dnešku jsme na čtvrtém reklamním zařízení, které zakrýváme, a jedeme dál,“ řekl vedoucí odboru údržby ŘSD František Sedláček. Silničáři podle něj postupují přesně podle zákona, některé poutače zakrývají, jiné po zakrytí rovnou demontují a odvážejí.
Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích. Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Zatímco na dálnicích o odstraňování poutačů rozhoduje ministerstvo, na silnicích první třídy kraje.
Ministerstvo dopravy od druhé poloviny září majitelům reklamních zařízení rozesílalo výzvy k odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic. Prvním obeslaným majitelům nyní skončily lhůty pro jejich demontování.
Kdo vydělá miliardy na zákazu billboardů? Přečtěte si více
Silničáři v září napočítali kolem dálnic a silnic první třídy téměř 7000 reklamních zařízení, z toho asi 3000 odporovaly novému zákonu. Zbytek byl za ochranným pásmem, inzeroval povolené podniky, jako blízké restaurace a další služby pro motoristy, nebo šlo o poutače v zastavěném území měst a obcí. Na ty se zákaz platný od začátku září nevztahuje.
Část provozovatelů už oznámila, že reklamní poutače neodstraní. Někteří provozovatelé reklamní sdělení nahradili státní vlajkou. Tvrdí, že tím změnili charakter ploch, které již nejsou reklamním zařízením.
Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.
Související články: