Scott Brusaw ví, jak zaměstnat 2,5 milionu Američanů
Postavit solární elektrárnu místo běžné asfaltové vozovky se může někomu zdát jako ztřeštěný nápad. Však je taky z Ameriky. Tamní firma Solar Roadways jako první na světě přišla s revoluční novinkou. Představila prototyp solárního panelu, který současně slouží i jako silniční povrch. Panel zatím existuje jen v několika kusech, na kterých se testují jeho vlastnosti a životaschopnost. Solar Roadways však prohlašuje, že všechno jde správnou cestou a nové éře silničních povrchů již nic nebrání. Tedy, háček, pokud o projekt projeví zájem nějaký solventní investor.
Step by step
Když Scott Brusaw před několika lety zakládal firmu Solar Roadways, měl utkvělou představu, se kterou se svěřil svým obchodním partnerům: Sestrojit zařízení, které by mohlo sloužit jako solární elektrárna a současně i jako silniční povrch. Se svým nápadem obcházel desítky investorů, snažil se přimět ke spolupráci některou z významných amerických univerzit. Dlouho marně. Teprve v roce 2009 přesvědčil o reálnosti svého nápadu americké ministerstvo energetiky. Na projekt získal z federálního fondu na podporu energeticky šetrných projektů dotaci 100 tisíc amerických dolarů a vývoj mohl začít. Počátkem letošního roku firma jako první na světě představila prototyp solárního panelu, který může současně sloužit jako fotovoltaická elektrárna. Je složen z několika vrstev. Svrchní je sice vyrobena z tvrdého přilnavého materiálu, ale zároveň propouští světlo. Uvnitř panelu je fotovoltaická jednotka, která vyrábí energii a vede ji čtyřmi nezávislými linkami, zároveň si panel část energie ukládá.
A Brusaw plánuje dál. Aktuálně shání investory, kteří poskytnou finanční zdroje na výstavbu továrny. V té pak hodlá vyrobit první várku panelů, a z nich postavit parkoviště a příjezdové cesty. „Získám tím část energie na provoz fabriky i testovací dráhu,“ je přesvědčen Brusaw. V posledním bodě svého plánu počítá s tím, že se svojí produkcí zaplaví všechny silnice v USA. Časopis Autobloggreen, který označil povrch jako Asfalt 2.0, považuje projekt za zcela výjimečný po mnoha stránkách. Silnice totiž umí i jiné věci než jen vyrábět elektřinu ze slunce (viz Co dokáže chytrá silnice). Odborníci jsou však v hodnocení projektu firmy Solar Roadways zdrženliví. I proto, že zatím neexistují reálné odhady, na kolik výstavba solární silniční sítě vyjde a jak se zařízení osvědčí v reálném provozu. Odvolávají se i na zkušenosti dalších firem, které solární povrchy pro silnice vyvíjely; většinou je kvůli vysokým nákladům a nereálné návratnosti investovaných peněž „odložili na pozdější dobu“.
Zaměstnáme Ameriku
Optimista Brusaw však již nyní svůj objev považuje za jednu z možností, jak oživit skomírající americkou ekonomiku. Ve svých propočtech vychází z toho, že pro pokrytí všech dálnic, silnic, příjezdových cest a parkovišť v USA je zapotřebí minimálně pět miliard panelů. „Představte si, kolik takový výrobní program, který se může v budoucnu klidně srovnávat s Rooseveltovým Novým údělem ze třicátých let minulého století, pomůže vytvořit nových pracovních míst. Představte si, že můžeme rekvalifikovat tisíce nezaměstnaných, kteří původně pracovali v zastaralých profesích, jako jsou například horníci či asfaltéři, a kolik peněz půjde zpět do americké ekonomiky. To by mohlo vytvořit největší mobilizaci pracovních sil v naší zemi od druhé světové války,“ tvrdí firma.
A propočet může pokračovat: „Každý silniční panel obsahuje solární část, zařízení pro uchovávání energie, obvody, elektroniku a další součástky. Všechny tyhle součástky musí někdo smontovat, což zabere zhruba deset hodin na jeden panel. Přitom průměrný americký zaměstnanec stráví v práci asi tak dva tisíce pracovních hodin ročně“. Pak již jen stačí rozdělit počet montážních hodin na pět miliard na rok. „Což je práce pro 2,5 milionu Američanů na plný úvazek po dobu deseti let,“ tvrdí vedení firmy. Do celkové kalkulace počtu pracovních míst je dále třeba započíst i nová pracovní místa u dodavatelských firem a pří instalaci a údržbě zařízení.
Pokud by skutečně všechna čísla zveřejněná společností Solar Roadways seděla, a nic zatím nenasvědčuje opaku, pak se skutečně z výroby, výstavby a provozování solárních silnic za pár let může stát výnosný obore budoucnosti. Možná i v Česku. Část odborné veřejnosti totiž kritizuje, že fotovoltaické elektrárny zabírají v tuzemsku stále více kvalitní zemědělské půdy. Přemístit solární elektrárny na „nevyužité“ silnice by bylo jedním z možných řešení a místa je skutečně dost, délka silniční sítě v Česku činí zhruba 55 tisíc kilometrů. Otázkou jistě zůstává, kdo by přeměnu „asfalt za solár“ financoval. V úvahu tak připadají především velké energetické firmy nebo investiční skupiny. Možná se za několik let ČEZ stane největším provozovatelem silniční sítě v ČR.
BOX:
Co všechno umí solární silnice
*Rozpustí sníh. Solární panely se přenosem energie samy zahřívají, jsou proto schopny v zimním období rozpouštět sníh nebo námrazu na vozovce.
*Urychlí rozvoj elektromobilů. Většímu rozvoji elektromobilů brání i nedostatečná infrastruktura nabíjecích stanic. Ze solární silnice, která bude současně sloužit i jako rozvodná síť, stačí v kterémkoli místě vyvést dráty a zapojit potřebnou zásuvku.
*Rozvod elektřiny. Současné fotovoltaické elektrárny děsí provozovatele rozvodných soustav. Vyrábějí elektřinu jen ve dne, kdy přetěžují síť. Solární silnice takový problém odbourá, je schopna kumulovat určité množství energie a současně si ji sama rozvede.
* Zvýší bezpečnost provozu. Solární silnice je složena z panelů o rozměrech čtyři krát čtyři metry. Každý panel je vybaven více než šesti tisíci LED diodami, které mohou formovat různé informační nápisy a spolupracovat s dalšími panely. Silnice tak může s automobily sama komunikovat, ukazovat jim cestu nebo je informovat o dopravní situaci.