Elektromobily se těší stále větší pozornosti a popularitě. A není divu, když se v relativně blízké budoucností mají podle plánů světových lídrů stát klíčovou složkou moderní silniční dopravy. Letos však jejich podíl na všech prodaných vozidlech ve Spojených státech podle odhadů představuje méně než čtyři procenta. Čím to?
Jedním z důvodů je například nemožnost snadného dobíjení na dlouhých cestách. Pro tento problém se vžil termín „range anxiety“. Krátký dojezd, dlouhá doba nabíjení a nedostatečná dostupnost dobíjecích stanic – to vše prozatím rozmach elektromobility brzdí a řidiče odrazuje.
Blýská se však na lepší časy, alespoň tedy co se týče této oblasti. V plánech Bidenovy administrativy je totiž elektromobilům věnována významná pozornost. Investice 7,5 miliardy dolarů (přibližně 169 miliard korun), kterou prezident USA podepsal na začátku tohoto měsíce, má za cíl pomoci vybudovat do roku 2030 celostátní síť 500 tisíc vysokorychlostních dobíjecích stanic. Pro srovnání, v současné době jich je podle amerického ministerstva energetiky k dispozici asi jen 43 tisíc. Jde ale pouze o částečné řešení komplexního problému.
Nabíjet se bude za jízdy a bezkontaktně
Největším strašákem zůstává dlouhá doba nabíjení. Vyřešit by to mohl ambiciózní plán výstavby silnic, které budou elektricky napájet automobily během jízdy, a to pomocí technologie známé jako indukční nabíjení. V červenci oznámilo ministerstvo dopravy státu Indiana ve spolupráci s Purdueovou univerzitou plány na vývoj prvního bezkontaktního a zároveň bezdrátového nabíjení na betonovém dálničním úseku.
Za realizací projektu stojí inženýrské výzkumné centrum s názvem Advancing Sustainability Through Powered Infrastructure for Roadway Electrification (ASPIRE), s finanční podporou Národní vědecké nadace. „Jednou z hlavních překážek elektrifikace je obava z dojezdu. Naše technologie má tento problém vyřešit,“ uvedla pro The New York Times Nadia Gkritzaová, profesorka na Lyles School of Civil Engineering a ředitelka kampusu ASPIRE na Purdueově univerzitě. „Zjednodušeně řečeno, vize spočívá v tom, že se vozidla budou nabíjet sama, místo čekání u dobíjecích stanic,“ dodala
Výzkumníci budou využívat technologii magnetizovatelného betonu – vyvinutou německou společností Magment –, která umožňuje bezdrátové nabíjení elektromobilů za jízdy. Vynález funguje tak, že se do betonové směsi přidávají malé částečky recyklovaného feritu (keramika vyrobená smícháním oxidu železa s úlomky kovových prvků, jako je nikl a zinek), jenž se po spuštění elektrického proudu zmagnetizuje. Tím se vytvoří magnetické pole, které bezdrátově přenáší energii do vozidla.
Technologii teprve čekají zátěžové testy
„Deska nebo krabice z patentovaného materiálu, zhruba 3,5 metru dlouhá a 1,2 metru široká, se zakope do vozovky v hloubce několika centimetrů. Obsahuje cívky drátů, které se poté připojí k elektrické síti prostřednictvím speciálního vysílače,“ vysvětlil Dionysios Aliprantis, profesor na Elmore Family School of Electrical and Computer Engineering, která je součástí zmíněné univerzity. Další nezbytnou složkou je přijímač. Podobná, ale menší krabička s cívkami, jež se připevní na spodní část automobilu.
V rámci projektu se bude elektrifikovaná vozovka, nebo lépe řečeno dlažba, zkoumat v zařízení Indiana Department of Transportation ve West Lafayette. Při prvním testu bude na úsek vozovky vyvíjen tlak, jako by po něm jezdily nákladní automobily. To vše proto, aby se zjistilo, zda dlažba vydrží běžný nápor silniční dopravy. Druhá zkouška posoudí schopnost systému bezdrátově přenášet vysoké množství energie.
Během příštích dvou let, jakmile bude technologie ověřena v laboratorních testech, vybuduje tamní ministerstvo dopravy zhruba půl kilometru dlouhý zkušební polygon, kde budou inženýři zkoumat schopnost elektrifikované vozovky. Indiana ale není jediným státem, který na elektrifikaci silniční infrastruktury pracuje. V září oznámila guvernérka Michiganu Gretchen Whitmerová novou iniciativu na vytvoření první bezdrátové nabíjecí infrastruktury na veřejných silnicích v zemi a uvedla, že stát hledá partnery, kteří by pomohli s vývojem a zavedením této technologie.
Elektrifikované silnice ty stávající zatím nenahradí
„Automobilový průmysl je natolik zaneprázdněn výrobou baterií a softwaru, že indukční nabíjení pro něj právě teď není prioritou. Duchem tohoto projektu je soustředit se nejprve na technické výzvy a prokázat, že to funguje,“ řekl Jeremy J. Michalek, profesor inženýrství a veřejné politiky, a také ředitel skupiny pro elektrifikaci vozidel na Carnegie Mellon University. „Abychom to uvedli na pravou míru, nabíjení v silničním provozu během jízdy pravděpodobně nebude širokým řešením pro všechna elektrická vozidla, ale i tak by mohlo hrát důležitou roli,“ doplnil.
https://autobible.euro.cz/budoucnost-podle-bmw-recyklovane-auto-ve-kterem-si-sami-vymenite-opotrebovane-dily-a-kolo-s-dojezdem-300-km/
Elektrické sítě navíc budou muset zvýšit kapacitu, aby bylo zaručeno, že budou schopny pokrýt vzniklou poptávku. „Zejména pokud chceme tuto technologii zavést ve velkém měřítku,“ dodal Aliprantis. „Jde o to, že se tu nebavíme o nabíjení mobilních telefonů, ale velkých vozidel, která se pohybují dálniční rychlostí a vyžadují značné množství energie.“
„Tuto technologii vnímáme jako skvělou příležitost, jak jít naproti vizi amerického ministerstva dopravy a Federální správy dálnic o vytvoření koridorů pro alternativní paliva podél hlavních státních silnic. Ty podporují nabíjení elektromobilů ze zásuvky, tankování vodíku, propanu a zemního plynu pomocí stávající nebo plánované infrastruktury,“ objasnil Gkritzaová s tím, že prozatím není v plánu a možnostech, aby všechny silnice byly stoprocentně elektrifikované.