Menu Zavřít

Silnicím nižších tříd se mýto asi vyhne

10. 12. 2008
Autor: Euro.cz

Elektronické dálniční známky čekají řidiče od července, ...

Celý podtitul:
Elektronické dálniční známky čekají řidiče od července, mýto pro auta nad 3,5 tuny později

Milníkem pro rozvoj české nákladní dopravy se stal 1. leden 2007, kdy se spustil elektronický systém výkonového zpoplatnění silniční dopravy pro kamiony o hmotnosti od dvanácti tun. Za 22 měsíců provozu stát vybral přes jedenáct miliard korun. K dalšímu nárůstu vybrané částky mělo vést od 1. ledna 2009 plánované zavedení mýta u nákladních automobilů od 3,5 tuny, osud této novinky je však zatím nejasný. Řidiče však na českých dálnicích pravděpodobně čekají další změny – od poloviny roku elektronické dálniční známky, nové informační tabule na nejzatíženější tuzemské dálnici D1 a zavedení liniového řízení dopravy.

Tabule na D1

První změnou je spuštění systému dopravních informací na D1. Jeho páteří je třicítka instalovaných digitálních tabulí zobrazujících údaje o dopravní situaci a objížďkách. Informace do systému dodává ostravské Národní dopravní informační centrum, kde se soustřeďují data o pohybu kamionů z mýtných bran a doplňují je údaje z nových senzorů a kamer, které jsou postupně instalovány na stávající mýtné brány. „Nové informační tabule jsou již v provozu, i když zatím jen v ověřovacím,“ potvrdil Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch, která zakázku na výstavbu systému dopravních informací letos na jaře získala.
V příštím roce navíc dojde k instalaci liniového řízení dopravy na nejfrekventovanějších úsecích D1 před Prahou a v Brně. Liniové řízení dopravy pomocí proměnných tabulí bude umožňovat zpomalovat proudy vozidel tak, aby dálnice pojala jejich větší množství najednou. Ke startu liniového řízení dopravy by dle Feixe mělo dojít koncem příštího roku.

Celoroční eKupon zdarma

Na projekt systému dopravních informací navazuje i další změna plánovaná od července příštího roku. Tou by měly být elektronické dálniční známky, takzvané eKupony, které nahradí tradiční papírové dálniční známky. Mají zvýšit bezpečnosti provozu na dálnicích, protože po jejich zavedení bude možné lépe sledovat dopravní toky. Pořízení elektronických vinět by mělo být bezplatné, řidiči si je jen budou muset nabít částkou odpovídající současné ceně dálniční známky. Výjimku představují krátkodobé viněty, kde se uvažuje o kauci. Kupon přitom bude možné dobít na poště a čerpacích stanicích, ale také přes internet a mobilní telefon. Navíc eKupony budou anonymní a přenositelné i na jiná vozidla a každý uživatel obdrží PIN kód, s jehož pomocí bude možné v případě krádeže eKupon zablokovat. Povinnost mít elektronickou dálniční známku začne pro všechny uživatele platit od roku 2010. Ministerstvo dopravy původně zamýšlelo rozšířit mýtné od 1. ledna 2009 i na nákladní automobily od 3,5 tuny, kvůli průtahům v legislativním procesu ale zřejmě začne platit v polovině příštího roku nebo spíše až od 1. ledna 2010. Někteří odborníci totiž upozorňují, že změna časového zpoplatnění na výkonové v průběhu kalendářního roku může být obtížná. „Technické řešení existuje. Například by se poměrná část ceny dálničního kuponu nabila na palubní jednotky kamionů a řidiči by je projeli jako mýtné,“ nevidí komplikace Feix.

Problematické nižší třídy

Mýto se dnes vybírá na 980 kilometrech dálnic a 172 kilometrech silnic první třídy. Po zpoplatnění dalších komunikací přitom volají zejména kraje. „Systém jsme dle požadavku ministerstva dopravy doplnili o satelitní rozhraní. Nyní probíhá testování na desítkách vozidel vybavených hybridní jednotkou umožňující mikrovlnou i digitální komunikaci,“ popsal Feix a potvrdil, že systém je na spuštění připraven. Limitem však může být hospodárnost takového kroku. „Asi 85 procent provozu kamionů se soustřeďuje na dálnice a rychlostní silnice. Navíc pokrytí uvažovaných asi 40 tisíc kilometrů silnic by znamenalo vysoké transakční náklady hrazené mobilním operátorům, přičemž poplatek mýtného na kilometr by byl poměrně malý. Činí-li na silnicích první třídy korunu za kilometr, tak u komunikací nižší kvality by to muselo být ještě méně,“ dodal Feix. Dalším problematickým bodem může být i kontrola. Zatímco v případě mikrovlnného systému ji zajišťují brány na dálnici, tak placení u satelitní verze vynucují především mobilní hlídky. „Řidiči stačí si nalepit na střechu hliníkovou fólii a satelit jej nezachytí. I proto je přesnost satelitního systému nižší a dosahuje jen asi 85 až 90 procent, zatímco u mikrovlny se nám v Česku podařilo dostat na 98 procent,“ uzavírá Feix.

BOX Mýto v číslech (částky v korunách)
- Výběr za rok 2007: 5,6 miliardy - Výběr za rok 2008: 6,2 miliardy (odhad)
- Celkový výběr: 100 miliard (deset let, odhad)
- Poplatky konsorciu vedenému společností Kapsch za výstavbu systému: 5,2 miliardy (2000 km silnic)
- Poplatky společnosti Kapsch za provoz: 13,3 miliardy (na deset let)
Pramen: Kapsch

(minirozhovor) Karel Feix
Velmi ziskové mýto Osobní vozy budou brzy na dálnicích platit také, myslí si generální ředitel společnosti Kapsch

EURO: Začne se časem mýto vybírat i při používání osobních automobilů? FEIX: To je něco, co lze čekat v celé Evropě. EU již k tomuto tématu vydala předběžné návrhy a mluví se o roce 2012 jako o termínu zavedení výkonového zpoplatnění osobních vozidel na dálniční síti. Jako první zřejmě přijde zpoplatňování časové.

MM25_AI

EURO: Může být dalším krokem i zavedení mýta v městské dopravě? FEIX: Městské mýto by mělo řešit problémy se zhuštěním dopravy, neprůjezdností městských aglomerací či nedostatkem parkovacích míst. Již nyní ale existují první aplikace. O mýtě uvažuje i Praha a Kapsch se určitě případného pražského tendru zúčastní.

EURO: Platí, že výnos z mýta v příštím roce poklesne? FEIX: Zřejmě došlo k neúmyslnému zkreslení, kdy se sečetly náklady a výnosy mýtního systému s dalšími projekty. Proto také vycházela zvláštní čísla. V současnosti se náklady na výběr mýta pohybují pod patnácti procenty a celkově odhadujeme jeho výběr na 100 miliard korun za deset let. Je pravda, že absolutní příjem státu bude v příštím roce ovlivněn splátkou mýta, ale určitě i tak bude mýto velmi ziskové.

  • Našli jste v článku chybu?