Menu Zavřít

Silný Japonec s vylepšenou kabinou

31. 3. 2003
Autor: Euro.cz

Suzuki Grand Vitara XL-7

Polovina března přinesla na český trh inovované off-roady Grand Vitara s označením XL-7. Magazín E8 měl možnost jako první v republice vůz otestovat. Co se změnilo na jednom z nejprodávanějších terénních strojů v zemi? Podvozek, karoserie i nabídka motorů zůstávají stejné, zato vnitřek je k nepoznání. Vitara má nový volant, sedadla, opěrky hlavy i rukou. Pozměněné jsou také tvarování a materiály sedadel a celkově byla přepracována přístrojová deska včetně použitého materiálu. Totéž platí o jejích úložných prostorech včetně středového panelu.
Jiný je i design přístrojů. Páku a ruční brzdu najde řidič jinde než u předchozí verze. Přibylo dálkové ovládání integrované v klíči. U verze XL 7 je možné od nynějška počítat s novým ovládáním tempomatu a automatickou klimatizací.
Je třeba připomenout, že auto už od loňska nepatří ve verzi XL-7 mezi malé off-roady. Po faceliftu se hodně zvětšilo a konkuruje nyní velkým „džípům“, jako je Mitsubishi Pajero, Toyota Land Cruiser nebo Hyundai Terracan. Se základní cenou osm set tisíc korun za pětidveřovou variantu je tak nyní zajímavou alternativou k těmto vesměs dražším protivníkům.

Motokros v Ústí

Jak se v „upgradované“ Grand Vitaře jezdí? V terénním testu měsíčníku E8 projela motokrosové závodiště v Ústí nad Labem, na jehož tratích leželo v předjarních plískanicích kolem třiceti centimetrů hutného bahna. Nejdříve jsme autu nechali jen pohon na zadní dvě kola. S tím se suzuki daleko nedostala, v první louži se začala zahrabávat a bylo nutné přepnout jízdní režim na pohon všech čtyř kol. S ním už se stroj motokrosové dráhy bát nemusel. Téměř dvacet centimetrů výšky podvozku nad zemí je zárukou dobré průchodnosti terénem - nevadí ani kořeny a brody, auto zvládne i třiceticentimetrovou hloubku. A pro kopce je k dispozici takzvaná redukce, která zajistí stroji větší sílu v tahu. Rezervní pneumatika přitom nedře o zem jako třeba u Hyundai Terracanu (tam je mezi zadními koly), protože je připevněna na zadních dveřích.

Svaly pod kapotou

Co se týče motoru, je to silák. Jde také o nejvýkonnější kousek v nabídce Suzuki. Jeho šest válců dokáže vyvinout výkon až 127 kilowattů a na silnici s ním vitara umí jet až 175 kilometrů v hodině. Do vysokých otáček se ale agregátu moc nechce, je dělaný vysloveně na silný tah. Zdálo se nám, že jeho zvuk je v kabině méně slyšet než v předešlé verzi, Japonci zřejmě pracovali i s odhlučněním. Benzin ale šestiválec pochopitelně nespoří - na sto kilometrech jízdy si řekne o dvanáct litrů naturalu.
Jiný motor zatím v nabídce není, zákazníci mohou volit pouze mezi pětistupňovou přímo řazenou nebo čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. V druhé polovině dubna chce ale Suzuki dát pod kapotu ještě šestnáctiventilový diesel o objemu dva litry, jehož předností bude úspornost.

Jako v limuzíně

Pracoviště řidiče je přehlednější, přepínače a ovladače na palubní desce a středovém panelu jsou blíže k ruce než v předchozí verzi. Překvapením mezi přepracovanými úložnými prostory jsou dvě „pouzdra“ na brýle připevněná na stropě. To se vidí málokde.
Sedačky jsou na terénní automobil poměrně pohodlné. Automatická klimatizace vitaru posouvá blíže k současnému standardu největších off-roadů. Na špičku ale auto přece jen ještě nedosáhne, konkurence je dál hlavně v elektronické výbavě. Jejím posledním výstřelkem je zařízení, které kontroluje sjezd z prudkého kopce. Nedávno jej představili například konstruktéři nového Mitsubishi Pajero a Toyoty Land Cruiser. Některé další „džípy“ umějí také zvyšovat v případě potřeby podvozek, což vitara se zadní tuhou nápravou pochopitelně nedokáže. Jenže výše jmenovaní soupeři jsou vesměs o dvě stě tisíc korun dražší než XL-7. Jejich ceny se totiž pohybují řádově od milionu korun výše, a tak velká suzuki může být úspěšná díky slušné ceně.

Suzuki Grand Vitara XL-7
karoserie: pětidveřová
motor: zážehový šestiválec
objem válců: 2736 cm3
maximální výkon: 127 kW
maximální rychlost: 175 km/hod
spotřeba (průměr): 12 litrů/100 km
objem nádrže: 66 litrů
délka: 4700 mm
šířka: 1780 mm
výška: 1740 mm
světlost: 190 mm
cena (XL7-1): 799 900 Kč
cena (XL7-2): 839 900 Kč

bitcoin školení listopad 24

Novinky XL-7
• volant
• sedadla
• opěrky hlavy a rukou
• tvarování a materiál sedadel
• celkově přepracovaná přístrojová deska
• úložné prostory na středovém panelu a palubní desce
• tvar a design přístrojů
• umístění ovladačů
• odkládací prostory na stropě a pod sedačkami
• uspořádání řadicí páky a páky ruční brzdy
• přibylo dálkové ovládání integrované v klíči
• ovládání tempomatu a automatická klimatizace

  • Našli jste v článku chybu?