Test
Ford Focus se prodává už od roku 1998. Jeho jízdním vlastnostem se v nižší střední třídě ale blíží málokterý konkurent. Díky cenové politice českého Fordu se navíc částky za jeho pořízení pohybují na nejnižší hranici v segmentu. Nepřekvapilo proto, že se v lednu stal se 181 prodanými exempláři nejprodávanějším modelem Fordu v Česku a v únoru si focusy koupilo 214 lidí. Týdeník EURO vyzkoušel pětidveřovou verzi s turbodieselem 1,8 TDCi, abychom zjistili, zda se konkurenci po letech vyrovná také interiérem a nabízeným komfortem.
Jakkoli je vnější design Focusu stále zajímavý, ve zpracování interiéru se čas přece jen projevuje. Výstřední tvary na přístrojové desce ještě zaujmou, ale použité plasty na středové konzoli působí v porovnání s modernějšími rivaly lacině. Naštěstí pro Ford to ovšem neplatí o látkových potazích sedadel ani o výplních dveří. Přístroje a ovladače jsou účelně a přehledně rozmístěny, takže si na vůz řidič rychle zvykne. Pouze nastavení výšky sedadla vyřešila automobilka netradičně umístěním kličky pod jeho přední část. Prostor uvnitř hatchbacků se za poslední dobu podstatně rozrostl, takže v tomto ohledu mají cestující na zadních sedadlech méně pohodlí než u nového Golfu nebo Mazdy 3.
Turbodiesel se silou sto koní kompaktnímu Focusu sedne dokonale. Dá se s ním jezdit svižně, a přitom jeho spotřeba dosahuje při skutečně dynamické jízdě kolem osmi litrů na sto kilometrů. Navíc je pružný, takže si sportovněji založení řidiči mohou dopřávat ostré průjezdy zatáčkami, a příjemně tichý.
„Útok na první místo mezi dovozci tento rok ještě nechystáme,“ ozývá se z české pobočky Fordu. Soudě podle od ledna nasazených cen to tak vůbec nevypadá, přestože jsou pouze dočasné. U konkurence se pětidveřové hatchbacky v základní výbavě prodávají za výrazně vyšší částky (Golf 1,9 TDI, 105 koní - 595 tisíc, Peugeot 307 2,0 HDI, 90 koní - 504 tisíc, Renault Mégane 1,5 dCi, 80 koní - 475 tisíc, Mazda 3 1,6 MCD, 110 koní - 559 900 Kč). Všechny jsou sice novější a jejich interiéry ten z Focusu předčí, cena a jízdní vlastnosti jsou však na straně Fordu.
Ford Focus Forte 1,8 TDCi
Motor vznětový čtyřválec
Objem 1753 cm3
Max. výkon 74 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 185 km/h
Průměrná spotřeba 5,2 litru na 100 km
Základní cena 459 990 Kč
Klady
- nízká cena
- výborný podvozek
- pružný a tichý motor
Zápory
- některé použité materiály v interiéru
- méně prostoru na zadních sedadlech
- chudší výbava než u konkurence