Menu Zavřít

Široké rozkročení

11. 4. 2016
Autor: Euro.cz

Stavební koncern Porr realizuje v Česku řadu projektů v pozemním i inženýrském stavitelství

Českému stavebnictví se vloni dobře dařilo. Tento trend potvrzuje i společnost Porr patřící do stejnojmenného rakouského koncernu. Porr přitom v Česku působí v posledních letech v nové struktuře – z původních dvou tuzemských dcer rakouského koncernu – společnosti Porr Česko a Pražské silniční a vodohospodářské stavby vznikla jediná společnost Porr.

Vytížené pozemní stavitelství

Přestože dnes působí na českém trhu Porr jako jedna firma, své zaměření na dvě hlavní odvětví své činnosti, tedy pozemní a inženýrské stavitelství, si stále zachovala.

„Loňský rok jsme uzavřeli v oblasti pozemního stavitelství s nárůstem obratu a velmi dobrým hospodářským výsledkem. Také pro letošní a příští rok plánujeme další růst,“ potvrzuje člen představenstva českého Porru Štefan Havlík, který se ve firmě věnuje právě pozemnímu stavitelství. A jelikož v současnosti se v Česku dobře daří hlavně výstavbě bytů, tak se tomu přizpůsobil i Porr, a pro oblast bytové výstavby dokonce vytvořil speciální odbor.

„Díky projektu luxusního bydlení Marina Island, vznikajícím v lokalitě bývalého holešovického přístavu, a také několika menším, ale úspěšným bytovým projektům jsme velmi dobře vytíženi,“ říká Havlík s tím, že v případě projektu Marina Island se Porr podílí i na dalších etapách až do roku 2017. Celkově zde vznikne v pěti budovách navržených známým izraelským architektonickým ateliérem Moshe Tzur Architects 341 bytů.

Kromě Marina Island se Porr může v Česku pochlubit řadou dalších zajímavých projektů. Firma se například vloni podílela na rekonstrukci Lichtenštejnské hrobky ve Vranově nad Dyjí či na výstavbě kancelářské budovy The Green Line na pražském Kačerově za více než půl miliardy korun. V současnosti staví průmyslové haly pro výrobce obvazového materiálu Lohmann & Rauscher či producenta zemědělských strojů Pöttinger a také první českou prodejnu britského řetězce Hamleys, která se stane největším hračkářstvím v kontinentální Evropě.

Kromě privátních investorů pracuje Porr i pro státní sektor. I proto začal Porr již v roce 2011 budovat síť poboček po celé České republice.

„Podařilo se nám v této oblasti získat zakázky, což považuji za úspěch,“ říká Havlík a jako příklad uvádí například rekonstrukci auly Mendelovy univerzity v Brně či výstavbu domovů pro seniory v Hradci Králové a pražských Štěrboholech.

„V případě veřejných zakázek představují největší problém nabídkové ceny. V této oblasti nabízíme soukromým investorům za pomoci našich odborníků optimalizaci. Ve státním sektoru to ale nefunguje, čemuž nerozumíme. Pevně věříme, že i v Česku, stejně jako v dalších zemích, dojde u veřejných zakázek k odklonu od nejlevnějších nabídek ve prospěch nejlepších nabídek.

Tím by stát ušetřil a zároveň dostal i vyšší kvalitu,“ vysvětluje Havlík.

Úspěšné inženýrské stavitelství

Druhou nohou podnikání Porru v Česku je inženýrské stavitelství. „Zaměřujeme se na komplexní výstavbu a rekonstrukci dopravních staveb a inženýrských sítí v celé České republice,“ vysvětluje další člen představenstva českého Porru Ľubor Nôta a rovnou uvádí konkrétní příklady. „V oblasti dopravních staveb se jedná především o výstavbu a rekonstrukci silnic, dálnic, letištních ploch, parkovišť, chodníků a dalších,“ říká Nôta a hned uvádí konkrétní příklady, kde Porr stavěl v uplynulých letech. „Mezi nejzajímavější projekty lze řadit loňskou rekonstrukci dvou úseků dálnice D1 o celkové délce 36 kilometrů, tedy 18 kilometrů v každém směru. Dále bych zmínil zkapacitnění Štěrboholské radiály, stavbu úseku 512 Pražského okruhu u obce Vestec a obchvat Chrudimi,“ vypočítává Nôta a doplňuje, že Porr se specializuje i na vodohospodářské stavby. „Jedná se hlavně o výstavbu a rekonstrukce čistíren odpadních vod, protipovodňová opatření, hydrotechnické stavby, vodohospodářská díla, úprava koryt vodních toků a odbahňování rybníků,“ popisuje Nôta a udává příklady zakázek, které Porr realizoval.

„Jmenujme výstavbu kanalizace v Týnci nad Labem a projekt Čistá Bečva,“ vyjmenovává Nôta a dodává, že v oblasti inženýrského stavitelství se Porr věnuje i výstavbě a rekonstrukci vodovodů, kanalizací a teplovodů, výměníkových stanic, kotelen a dalších teplárenských zařízení a také i výstavbě plynovodů včetně plynových kotelen. „Významnou oblastí naší působnosti jsou také mostní stavby, z významných projektů zmiňme například rekonstrukci Štefánikova mostu v Praze nebo realizaci mostu přes Jižní spojku rovněž v Praze, za který jsme mimochodem získali ocenění Cena veřejnosti v soutěži Česká dopravní stavba roku 2013,“ doplňuje Nôta.

Přitom Porr hodlá dále svou činnost rozšiřovat. „Chceme posílit své postavení jak v oblasti zakázek menšího rozsahu, tak v oblasti velkých projektů. Rovněž rozšiřujeme působnost do nových oblastí, a to jak výstavbou vlastních nových obaloven asfaltových směsí, tak vytvářením strategických partnerství s vlastníky stávajících obaloven,“ říká Nôta a dodává, že v oblasti velkých projektů chce český Porr zúročit reference a zkušenosti mateřského koncernu s realizací velkých dálničních, silničních a mostních projektů.

bitcoin_skoleni

„Plánujeme se účastnit soutěží na velké dopravní stavby spolufinancované Evropskou unií v rámci Operačního programu Doprava.

Příprava těchto projektů, zejména velkých dálničních a silničních staveb v Česku, však dlouhodobě pokulhává,“ vysvětluje Nôta s tím, že Porr hodlá posílit své postavení v segmentu kolejových staveb. „Proto jsme v Brně založili Závod železničních staveb. Chceme se především zaměřit na výstavbu a rekonstrukce tramvajového a železničního spodku a svršku včetně staveb souvisejících,“ uzavírá Nôta.

  • Našli jste v článku chybu?