Tuzemské firmy se přizpůsobují nové poptávce v době koronaviru mimo jiné tím, že spojují síly mezi sebou i s výzkumníky a uvádějí na trh v rekordním čase nové technologie. Často tak činí i přes rizika spojená s uvedením nových produktů na trh a nutnou certifikací, která umožňuje výrobky prodávat doma i ve světě.
„Firmy si zaslouží obdiv za mobilizaci výrobních kapacit a flexibilitu v tak krátké době. Často se výrobci pohybují v úplně nových vodách. Propojujeme firmy mezi sebou navzájem a pomáháme také s povinnou certifikací produktů a s vyřizováním nezbytně nutné byrokracie,“ říká ředitel Odboru inovací agentury CzechInvest Jakub Hájek.
Certifikace,
která potvrdí požadované parametry a vlastnosti produktu i jeho naprostou
bezpečnost, obvykle trvá až několik měsíců. Zvláště v případě ochrany zdraví
musí výrobek projít celou řadou testů. Výhodou je proto zázemí lidí, kteří mají
zkušenosti se složitými certifikačními postupy i legislativními požadavky.
Výtěrových tyčinek je nedostatek
Jedním z nich je například docent Karel Volenec, který s firmou Ella-CS úspěšně působí na celosvětovém trhu s medicínskými výrobky. Za pomoci agentury CzechInvest, Univerzity Karlovy, tuzemských partnerů a ostatních odborníků se mu podařilo rozpohybovat vývoj a certifikaci výtěrové tyčinky, která se používá při odběru vzorků pro testování na koronavirovou nákazu. Nemocnice v současné době hlásí nedostatek těchto odběrových tyčinek, kvalita českého výrobku navíc podle prvních vyjádření lékařů převyšuje kvalitu i komfort tyčinek aktuálně dovážených například z Číny a Itálie.
„Výtěrová
tyčinka se zdá jako zdánlivě jednoduchá věc, ale musí splnit spoustu funkcí.
Vedle naprosté zdravotní nezávadnosti musí být zkonstruována tak, aby bylo
vyšetření přesné. Z praktického hlediska tak řešíme například její ohebnost i
materiál, kterým je zakončená. Mnoho lidí posílalo přímo do nemocnic své
nápady, což bylo obdivuhodné, bohužel ani v jednom případě by nám nezaručily
přesnost výsledku,“ vysvětluje Volenec.
Pro
prototyp se rychle podařilo najít vhodného výrobce – firmu Isolit Bravo z
Jablonného nad Orlicí. Ta v současné době investuje do výroby kolem dvou
milionů korun ze svých prostředků. Firma je schopná přizpůsobit výrobu na
padesát tisíc stěrek týdně a zásobit tak většinu českých nemocnic. Produkt
aktuálně prochází závěrečnými certifikačními testy.
Potahy do aut nahradily roušky
Dalším příkladem úspěšné spolupráce klientů agentury CzechInvest může být například propojení menší textilní společnosti AZPO Group s firmou Adient, která šije interiéry pro automobily. Nedostatek pracovních zakázek kompenzoval severočeský Adient zahraničním pracovníkům u šicích strojů v AZPO Group v České Kamenici. Společnost se zaměřila v době koronaviru na šití roušek a nabídla tak uplatnění dvěma stovkám zaměstnanců společnosti Adient.
Na výrobu
antibakteriálních roušek se zaměřila i firma na sportovní oblečení a padáky Sky
Paragliders. Ta navázala spolupráci se společností Grade Medical,
která je na trhu známá aplikacemi textilie StopBack pro zdravotnictví. Dva
české malé podniky si mezi sebou prostřednictvím CzechInvestu poskytly kapacitu
šicí dílny a kvalitní antibakteriální materiál. A české roušky byly na světě
pro potřeby těch, kteří nepřerušili své aktivity ani v nouzovém stavu.
Ochranné návleky z robotů přesměrovány na lidi
Mezi
jiné příklady úspěšné spolupráce se řadí tuzemská firma Robot Protect
a Horská
služba České republiky. Firma Robot Protect se specializuje na výrobu
ochranných návleků pro roboty, stroje a automatizační zařízení. V dubnu
přesměrovala výrobu na ochranné obleky a návleky pro lidi. Stovky kusů
ochranných obleků pak dodala právě Horské službě České republiky.
Přes
sto kusů ochranných overalů a na tři stovky jednorázových rukavic zase putovalo
od firmy DVL Import
do ústecké Krajské
zdravotní.
Tisíce štítů pro zdravotníky
Nemalým dílem přispívají v boji proti koronaviru i vědečtí pracovníci a výzkumná centra. V počátcích pandemie přišel Český institut informatiky, kybernetiky a robotiky Českého vysokého učení technického (CIIRC ČVUT) s novým prototypem ochranné polomasky CIIRC RP95-3D poskytující nejvyšší stupeň ochrany na úrovni FFP3. CzechInvest pomáhal s její povinnou certifikací a produkt se podařilo dostat v krátkém čase z laboratoří k českým zdravotníkům. Data k masce byla navíc poskytnuta ke stažení a nyní je má k použití téměř stovka institucí z více než třiceti zemí světa.
Na
Brněnsku se zase propojily podniky Fanuc, Acam Solution či Nejkov společně
s výzkumným centrem CEITEC Vysokého učení technického v Brně a digitální dílnou
FabLab. Společnými silami vyrobili výzkumníci, firmy i dobrovolníci během
několika týdnů na třicet tisíc ochranných čelních štítů. Rozdali je zdarma
lékařům do zdravotnických zařízení a dětem a učitelům do škol a školek.
„Tyto
skvělé inciativy ukazují, jak jsou české firmy, výzkumníci i univerzity schopné
rychle reagovat na aktuální potřeby společnosti a dostat mezi lidi novou
technologii v řádu dní. V takovéto situaci můžeme institucím pomáhat otevírat
dveře do firem a pomáhat realizovat důležité projekty,“ uzavírá ředitel agentury
CzechInvest Patrik Reichl.
Autorka je specialistkou komunikace agentury CzechInvest
PDF verze červnového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení