Služba Hosseina Eslambolchiho vám na internetu najde média, která potřebujete
Někteří lidé z telekomunikačních kruhů považují Hosseina Eslambolchiho za zachránce společnosti Ma Bell. V roce 2002, když rychle mizely výnosy společnosti AT&T z meziměstských hovorů, navštívil tehdejší generální ředitel Dave Dorman technologa společnosti u něj doma v Silicon Valley a požádal ho, aby se stal „ředitelem transformace“ a prosadil radikální „překabelování“.
O tři roky později Eslambolchi nahradil stárnoucí neefektivní hlasové a datové sítě AT&T jedinou soustavou na bázi internetu. Sítí dost rychlou na to, aby si poradila se vším - počínaje základními hovory a konče komplikovanými podnikovými aplikacemi - přes jednu sadu vybavení, a rovněž sítí méně nákladnou a méně složitou. To byl jeden z hlavních důvodů, proč společnost SBC Communications zaplatila v roce 2005 za AT&T 16 miliard dolarů.
Eslambolchi, jenž pomohl navrhnout potrubí, které denně přenáší stovky milionů blogových textů, písní a videoklipů, se nyní chystá zahájit jeden z velmi neobvyklých internetových technologických průniků. Oč mu jde? Dát všem těm kouskům nějaký smysl. Dne 13. března spustila Eslambolchiho nově založená desetičlenná společnost Divvio službu, jež automaticky vyhledává audio, video a nakonec i text k vašim oblíbeným tématům. Pak tyto střípky uplete dohromady a vytváří personalizované multimediální kanály, které se zaktualizují pokaždé, když se přihlásíte. Takový kanál baseballových New York Yankees by mohl začínat nejdůležitějšími zprávami o jarních trénincích, po nichž by následovaly videonahrávky rozhovorů a třeba blogové komentáře.
To by byla pořádná změna pro členy internetové online komunity, kteří vyrostli s návykem „klik sem, klik tam“ mezi založenými webovými stránkami nebo jsou zvyklí se brodit stále víc „zapráskanými“ portály typu My Yahoo! nebo MySpace.com. S podporou přes tři miliony dolarů, kterou Eslambolchi získal od mecenášských investorů včetně bývalých řídících pracovníků firem Yahoo a eBay, pracuje šestnáct hodin denně. Alespoň od chvíle, kdy koncem roku 2005 odešel od AT&T, přičemž odmítl nabídku, aby u sloučené společnosti zůstal. „Dáme vám z webu to nejlepší, ale jen to, co je pro vás fakt důležité,“ tvrdí devětačtyřicetiletý Eslambolchi, rodák z Íránu.
Je to ambiciózní cíl, podporovaný obrovsky složitou technologií. Ta by mohla být největší překážkou Divvia. Dokonce i ta nejcílevědomější nově založená firma se usilovně snaží řešit jeden hlavní problém; Eslambolchi se však pouští do několika velkých potíží najednou a s technologií, kterou označuje zkratkou ALIP („adaptive learning intelligent process“ - inteligentní proces adaptivního učení).
Software Divvia nejprve pročesává web a indexuje obsah nejen dle tématu či titulu, ale i podle šířky pásma, trvání a více než tuctu dalších atributů. Potom „personalizační pohon“ přiřazuje k této databázi přání každého spotřebitele - a na základě minulých požadavků detekuje, že uživatele zajímá Madonna jako zpěvačka, nikoliv Kristova matka. Nakonec - jak uvádí Eslambolchi - servery společnosti Divvio „sešijí“ během několika milisekund jednotlivé segmenty dohromady bez ohledu na to, v jakém mediálním formátu byly zakódovány.
Zní to impozantně. Avšak má-li si stránka získat přelétavé webové uživatele, musí být schopna okamžitě pracovat. Když ne, „mohla by velmi rychle zestárnout“, prohlašuje Mike McGuire, viceprezident společnosti Gartner pro výzkum. Divvio není jedinou firmou, jež se snaží uživatelům webu pomáhat při zachytávání určitého obsahu. Například Joost, jež patří zakladatelům hudební stránky Kazaa na sdílení souborů či internetové telefonní služby Skype, doufá, že bude obchodním místem, na němž bude možné sledovat všechny televizní pořady šířené internetem.
Učební křivka
Pro Eslambolchiho bude velkým marketingovým úkolem, aby prorazil ve změti Webu 2.0. A první uživatelé budou potřebovat trochu trpělivosti. To proto, že Divvio má zpočátku procházet pouze 750 tisíc míst, což je nepatrný zlomek celého webu, a protože ALIP potřebuje čas k učení a adaptaci. Společnost Divvio počítá s tím, že dosáhne hodnoty pouhých deseti procent z času svých prvních zákazníků, což podle Eslambolchiho do konce roku vzroste na šedesát procent.
Divvio doufá v peněžní výdělky díky tomu, že se s poskytovateli obsahu bude dělit o inzertní dolary nebo že bude získávat poplatky od telefonních operátorů, jakmile bude služba fungovat na mobilních přístrojích. Vždyť bude-li tedy Divvio klapat, mělo by generovat kvanta mediálních přenosů. Podle Eslambolchiho to pak možná odůvodní hypermoderní sítě, na jejichž vytvoření se sám podílel. Jak sám říká: „Světoví provozovatelé investovali deset miliard dolarů do těchto (vysokorychlostních mobilních) sítí. Ale co s nimi dělají? Posílají e-maily a krátké textové zprávy přes internet v reálném čase.“
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek