Podnikový portál přináší vysokou návratnost investic
Poskytnutí personalizovaného přístupu k informacím všem uživatelům prostřednictvím jednotného rozhraní (webový prohlížeč nebo mobilní zařízení) umožňuje firmě podnikový portál (Enterprise Portal). Zjednodušeně řečeno je to nadstavba vnitropodnikového informačního systému.
Informace jsou integrovány jak z aplikací a systémů uvnitř podniku, tak i z vnějších zdrojů.
Personalizační vrstva umožňuje vytvářet obsah webových stránek jakoby šitý na míru každému jednotlivému uživateli přesně na základě jeho role a osobního profilu. Díky této vrstvě umožňuje podnikový portál individuální přístup podniku k zákazníkům na principech one-to-one. Takto vzniklé těsné vazby mezi podnikem a jeho zákazníky zvyšují loajalitu současných zákazníků a pomáhají efektivněji získávat zákazníky nové. Ve vztahu k zaměstnancům pomáhá portál zvýšit produktivitu práce a optimalizuje informační toky, protože se díky personalizovanému přístupu k podnikovým zdrojům dostanou relevantní informace včas k tomu, kdo je potřebuje. To vše samozřejmě při zachování maximální bezpečnosti.
Integrační vrstva.
Díky integrační vrstvě mají uživatelé (zákazníci, partneři, dodavatelé, zaměstnanci, novináři, investoři atd.) jednotný přístup ke všem datům, aplikacím i externím informačním zdrojům, které podnik používá, pomocí jednoho přihlášení. To umožňuje pracovat s informacemi z různých systémů (SAP, CRM systém, datový sklad, účetní systém, e-shop…) zároveň, jako by to byla jedna aplikace.
Podnikový portál je tedy řešením, po kterém řada společností již dávno touží. Kdo by nechtěl systém, který sjednotí firemní internet s extranetem pro obchodní partnery a intranetem pro zaměstnance při zachování všech přístupových a bezpečnostních pravidel. Která z firem obsluhujících velké množství zákazníků se již nezamyslela nad tím, jak jim nabídnout víc než uniformní služby. Existuje vůbec vrcholový manažer firmy, jež prošla několika fúzemi, který nemá problémy se získáváním podkladů pro své rozhodování z nekonzistentního informačního systému?
Trojí přínosy.
Nicméně žádné takové řešení není zadarmo. Jeho cena je samozřejmě závislá na mnoha faktorech, jako je množství a složitost integrovaných vnitropodnikových systémů, požadavky na propojení se systémy jiných podniků (B2B), zapojení do elektronických tržišť, požadovaná úroveň personalizace… V současné době, kdy ekonomická situace firem tlačí na investiční rozpočty IT oddělení a vedení firem požaduje vyšší efektivitu IT investic, je třeba ekonomický přínos každého projektu obzvlášť pečlivě zvažovat.
Přínosy podnikového portálu, které mají vliv na návratnost investice do takového řešení, jsou v podstatě trojího druhu:
– nárůst cash flow,
– zvýšení produktivity práce,
– strategický význam pro podnik.
Cash flow.
Pokud jde o cash flow, implementace portálu umožňuje zvýšit tržby a snížit prodejní a administrativní náklady. Díky tomu, že podnikový portál je nadstavbou současné IT infrastruktury, maximálně ji využívá (ochrana předchozích investic), a tak snižuje dodatečné náklady na SW, HW, zaškolení obsluhy i následnou údržbu vnitropodnikového informačního systému. Jednotné uživatelské rozhraní podporuje firemní kulturu a zlepšuje interní komunikaci i přístup k informacím. Skutečnost, že má každý přesně ty informace, které potřebuje, k dispozici kdykoliv a kdekoliv, zvyšuje produktivitu zaměstnanců a spokojenost zákazníků. Vzhledem k automatizaci se výrazně zrychluje řada interních i externích obchodních procesů a minimalizuje se možnost vzniku chyb, a tím pochopitelně i náklady na jejich případné odstraňování.
Nejednoduchý, leč výhodný.
Podívejme se na konkrétní případ General Services Administration (GSA) – americké vládní agentury zajišťující zásobování všech státních úřadů čímkoliv od papíru přes automobily až po budovy. Tento úřad uvedl do provozu systém postavený na řešení Enterprise Portal, který poskytuje služby pro asi 100 000 registrovaných odběratelů a spojuje je s více než 2000 dodavateli. Roční objem finančních transakcí uskutečněných na tomto serveru se pohybuje kolem 100 milionů amerických dolarů. Z hlediska návratnosti investice je nejzajímavější údaj o nákladech na jednu transakci: ty se podařilo díky portálovému řešení snížit na pětinu.
Podnikový portál rozhodně není jednoduchá záležitost. Podnik na něj přenáší rozhodující procesy a odpovědnosti. Jestliže se ovšem podíváme na stav podniku před implementací podnikového portálu a po jeho plném zprovoznění (integrace všech používaných informačních zdrojů, personalizovaný přístup pro všechny skupiny uživatelů), je zřejmé, že nasazení takového řešení přináší podniku vysokou návratnost investovaných prostředků.
Jiří Vyskočil,
Account manažer společnosti Sybase