Menu Zavřít

Situace českých cestovek

14. 4. 2010
Autor: Euro.cz

V dnešních dnech se živě diskutuje o tom, jak na tom budou cestovní kanceláře v příštích měsících. V roce 2009 zaznamenaly klesající trend v prodeji zájezdů a je pravděpodobné, že ani tento rok nebude příliš příznivý a pokles bude zřejmě pokračovat.

FIN25

Důvodem je jednak ekonomická recese, která nutí klienty cestovních kanceláří daleko více se zamýšlet nad tím, za co utratí vydělané peníze, druhým faktorem je pak rostoucí samostatnost zákazníků, kteří jsou schopni podstatně pečlivěji vybírat a volit produkt, u něhož mají jistotu kvality a hodnoty za své peníze. Řada zákazníků je pak schopna cestovat individuálně, nebo si některé produkty a služby zajistit sama bez asistence cestovní kanceláře. Tomu také napomáhá rozvoj elektronických prodejních kanálů. Cestovní kanceláře pak jsou daleko více nuceny nabízet kvalitnější produkt, pokud chtějí udržet svou cenu, a u produktů, u nichž není kvalita stoprocentní, pak slevovat z ceny.

Domácí cestovní ruch v současnosti získává na důležitosti. Ačkoliv již před řadou let tvořil přibližně 50 procent v odvětví cestovního ruchu, nebyla mu soustavně věnována patřičná pozornost. Přitom je zjevné, že i domácí klient dokáže do výnosů, které produkuje cestovní ruch, přispět nezanedbatelnou měrou. Dovolená v domácím prostředí, která byla v 90. letech silně podceňovaná, má obrovské výhody, které mnozí cestovatelé ocení. Rozvíjející se infrastruktura cestovního ruchu, která se objevuje i v doposud spíše opomíjených geografických oblastech, je základním předpokladem pro zvýšení návštěvnosti dané destinace. Proto zasluhuje patřičnou dávku pozornosti a podpory. Je třeba zdůraznit, že nejenom růst počtu návštěvníků je podstatný – za daleko významnější ukazatel je třeba považovat průměrnou útratu a průměrnou dobu pobytu v dané destinaci.

  • Našli jste v článku chybu?