Daňový poplatník se dokáže přizpůsobit. Ministerský úředník asi ne.
Česká vláda chce sjednotit do jednoho výběrového místa placení daní, zdravotního a sociálního pojištění. Uvedené opatření již schválila vláda a je součástí balíčku na ozdravení veřejných financí, který ministru financí před dvěma lety kromě jiných navrhla speciálně sestavená expertní skupina. Pro řadového občana může být takové opatření nesrozumitelné, ale zaměstnavatelům přinese nejen snížení administrativy, ale i finanční efekt. Daleko více však lze očekávat od úspor u zdravotních pojišťoven a České správy sociálního zabezpečení.
Co vlastně měli autoři opatření na mysli?
Zrušíme duplicity
Současný stav je takový, že finančním a celním úřadům se platí daně a cla, devíti zdravotním pojišťovnám a správě sociálního zabezpečení příslušná zákonná pojištění. A všem těmto institucím se předkládají příslušná hlášení nebo výkazy. Podle nich pak tyto instituce vybírají a vymáhají své nároky, všechno pravidelně či namátkově kontrolují a zaměstnávají velký počet úředníků, kteří často duplicitně znepříjemňují život zaměstnavatelům a podnikatelům.
Zrušení duplicity a tím dosažení úspor bylo hlavním záměrem tohoto opatření. Přestože záměrem vlády je spustit nový projekt až v roce 2014, nasnadě je řešení, které je velmi jednoduché a lze je provést mnohem dříve a úsporněji.
Finanční úřady dnes vybírají zhruba sedmdesát druhů daní a poplatků. Pokud by jim přibyly další dvě položky – tedy zdravotní a sociální pojištění, nemuselo by to znamenat zvýšení jejich administrativy. V době, kdy se ve státní správě stále více používá výpočetní technika a elektronické spojení, zcela určitě ne. Ani s vymáháním dluhů by to nemuselo být jiné.
Pokud někdo neplatí zákonem stanovené platby, neplatí je nikomu a z hlediska administrativy je jedno, zda se vymáhá 20 nebo 120 tisíc korun. Postupně by bylo možné sloučit i kontroly – správy sociálního zabezpečení by mohly kontrolovat nejen vyměřovací základy sociálního pojištění, ale i zdravotního pojištění, protože ve většině případů je základ stejný.
Proč to dělat jednoduše…
Uspořené peníze, které by nespolkl dlouhodobý a nákladný projekt, se mohou použít právě tam, kde to český stát nejvíce potřebuje, a to je právě oblast sociální a zdravotní. Jen to chce přistoupit k realizaci opravdu komplexně a hlavně s praktickou znalostí problematiky a nikoli, jak je tomu obvyklé, jen s teoretickou přípravou.
Představa ministerstva financí o přechodu na sjednocení výběru daní je ovšem podstatně odlišná. Najme se expertní konzultant, zahraniční, nejlépe ze Spojených států amerických, který celý proces bude organizovat tak, aby se v roce 2014 mohlo začít. Splnění úkolu znamená podrobnou znalost naší daňové problematiky, což je i pro naše daňové poradce a auditory často velmi náročné, natož pak pro ty zahraniční. Zcela určitě bude zapotřebí spousty konzultací, služebních cest a dalších vyvolaných nákladů, které daňový poplatník bude muset zaplatit.
Proč to dělat jednoduše, když to může být složitější? Když jsme dokázali na celní správu převést agendu některých daní z finančních úřadů prakticky ze dne na den, proč výběr pojištění a daní nesloučit stejně tak? Postačily by malé úpravy stávajících zákonů a projekt lze spustit okamžitě. Daňový poplatník se dokáže rychle přizpůsobit, vždyť to letos dokázal v nemocenských dávkách dokonce třikrát. Zřejmě jediným, kdo to nedokáže, jsou ministerští úředníci.