Menu Zavřít

Skenery se za pár týdnů staly hitem. Týdně 375 tisíc nákupů, hlásí řetězec

22. 11. 2016
Autor: Miroslav Tryner

Češi si už během několika týdnů velmi oblíbili novou formu nakupování. „V každém našem hypermarketu se přes skenery uskuteční 25 tisíc nákupů za týden, což je velmi významný podíl z celku, a toto číslo stále stoupá,“ říká mluvčí obchodního řetězce Globus Pavla Hobíková. Řetězec jako první v Česku v říjnu zavedl samoobslužné skenery plošně do všech svých hypermarketů. Pilotně testuje nakupování přes skenery a chytré telefony také Tesco.

V síti patnácti hypermarketů Globus mají kupující k dispozici celkem 1600 skenerů a 81 pokladen Scan&Go. V celé síti Globusu se na nich aktuálně uskuteční kolem 375 tisíc nákupů týdně.

„Zákazníci si službu oblíbili ve velkém. Podle našeho průzkumu se oblíbenost napříč regiony odvíjí od velikosti plánovaného nákupu. Kupující si ověřili, že je citelný rozdíl mezi klasickým nakupováním a zjednodušeným,“ upřesňuje Hobíková.

K největším výhodám skenování patří z pohledu zákazníků úspora času a rychlé odbavení bez čekání. U pokladny nemusí znovu vykládat zboží na pás, navíc si ho mohou rovnou dávat do tašek. Přes displej také vidí aktuální hodnotu nákupu.

Investice do pilotního projektu skenerů se podle Hobíkové pohybovala v řádu milionů korun: „Týkala se nejenom hardwaru, ale také licence, technické podpory a marketingových aktivit. Při realizaci v dalších hypermarketech byla o několik desítek procent nižší. Celkově mluvíme o desítkách milionů korun.“

 Skenery pro samoobslužné nakupování V celé síti Globusu mají zákazníci k dispozici 1600 skenerů

Vrátí se taková investice firmě například v úspoře nákladů? „Zavedení technologie Scan&Go do našich hypermarketů určitě neznamená pro zaměstnance propouštění. Službu jsme zavedli kvůli zvýšení komfortu při nakupování, nikoliv z personálních důvodů. Naším záměrem je posílit také odborný personál uvnitř obchodů, který dokáže poradit už při samotném nákupu. A samozřejmě běžné pokladny nikdy nezmizí, šikovné pokladní budou potřeba vždy,“ říká mluvčí Globusu.

Skener versus mobil

Řetězec interně testuje i mobilní verzi Scan&Go. Ale skenery prý mají navrch: „Rozdíl mezi načítáním kódů mobilním telefonem a skenerem je v tom, že skeneru se nezamyká displej jako je tomu díky nastavení u většiny mobilních telefonů a nemusíte jej po čase opakovaně odkódovávat. Také si ho můžete kdykoliv odložit do stojanu na košíku a mít pro nákup volné obě ruce, přitom vám ho nikdo neodcizí. Nevybíjíte si baterii v mobilu. Při nákupu se skenerem můžete zároveň i telefonovat, což v případě mobilní aplikace nelze.“

A právě obě tyto varianty moderního nakupování už testuje v pilotním projektu v pražských Letňanech také řetězec Tesco. „Služby Scan&Shop a Scan&Shop Mobile ještě do konce roku spustíme v našich obchodech v Plzni a Brně,“ říká mluvčí Václav Koukolíček.

„Reakce na novou službu jsou velmi pozitivní. Obě varianty jsou pro zákazníky zajímavé. Řada z nich preferuje nákup pomocí skeneru, ale jiní dávají přednost nákupu pomocí chytrého telefonu,“ dodává mluvčí.

Zda řetězec zavede tyto služby do své sítě plošně, zatím firma nerozhodla: „Jedná se o pilotní provoz. Po určitém čase projekt vyhodnotíme a až poté rozhodneme, zda a do kolika dalších obchodů bychom novinku v Česku ještě rozšířili. Služba bude postupně jako pilotní zavedena v 17 hypermarketech v rámci střední Evropy.“

Samoobslužné skenování zboží „přímo vybízí“ i ke krádežím, zejména tam, kde si kupující sám musí zadat počet kusů. Případně se může kupující neúmyslně zmýlit a firma na to doplácet. Tady mají však řetězce pozitivní zprávu. Chybovost i ztráty jsou prý podle zkušeností z Globusu i Teska minimální.

Konkurence jde jinou cestou

Bude na zavedení skenerů reagovat i konkurence? „Zajímáme se o celou řadu inovací, které vedou ke zpříjemnění nákupu našich zákazníků, kam patří i možnost samoobslužného skenování Scan&Go. V současné době o jeho zavedení však neuvažujeme,“ uvedl mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Ani Albert skenery zatím nechystá. „Zákazníci mohou platit na obslužných i samoobslužných pokladnách, kterými jsou vybaveny desítky vybraných obchodů,“ vysvětlila mluvčí řetězce Barbora Vanko.

MM25_AI


Čtěte ještě:

Kupní síla Čechů se znovu zvedá. Zaostává ale za Slováky, Estonci či Litevci


  • Našli jste v článku chybu?