Menu Zavřít

Skepse je již pryč

2. 11. 2007
Autor: Euro.cz

Pohled veřejnosti na spoření a investice se začíná měnit, říká Pavel Kavánek

EURO: O ČSOB se v posledních měsících mluvilo především v souvislosti se stěhováním do budovy nové centrály a s pokračujícími spory se státem kvůli převzetí IPB. Jaké byly podle vás v letošním roce milníky ve vývoji banky? Kterým konkrétním strategickým rozhodnutím jste například v posledním roce bance zvýšil hodnotu? KAVÁNEK: Milníky mám tři. Zaprvé jsme se letos konečně stali jednoznačně nejvýznamnějším inovátorem na českém trhu finančních služeb. Zadruhé se KBC stala stoprocentním vlastníkem ČSOB, která má podle valuace při odkupu akcií od minoritních akcionářů tržní hodnotu téměř sedmi miliard eur. To znamená zhruba dvacet procent z celkové tržní kapitalizace KBC 34 miliard eur. Jsou to dvě strategické zprávy – máme volné ruce pro efektivní integraci a ČSOB je pro KBC velmi významná. Třetím milníkem je pro mě vámi zmíněné stěhování. Mou „radlickou“ ambicí bylo a stále je získat v nové centrále partnera – kouče, který nemluví, ale nenápadně a pokorně vede nás, kteří tu pracujeme, k novému typu myšlení a chování. I tato budova nám pomáhá ustoupit od tradičního chápání naší identity jako finanční instituce, a naopak vnímat sama sebe jako lidi, kteří poskytují službu, bez rozdílu zda vůči sobě uvnitř firmy nebo - a to především - vůči klientům. Mám-li mluvit o svých strategických rozhodnutích, letos jsem se plně soustředil na energii firmy, obnovu, inovaci a smysl pro skupinovou spolupráci jak ve skupině ČSOB, tak v nadnárodním rámci KBC. V této době se už nejedná o zlomová a heroická transformační rozhodnutí typu účasti v kuponové privatizaci – ano, či ne, převzetí IPB – ano, či ne, rozdělení ČSOB podle politického ČR/SR klíče – ano, či ne. Média mají logicky ráda diskontinuitu, nestabilitu, rozpory. Já jsem dlouho pracoval na tom, abychom z turbulence transformační doby vyšli se ctí, silní a normální. A to se, myslím, povedlo. Teď je to hra jiná, konečně normální a neuvěřitelně motivující. Jmenuje se Lidé poskytují službu lidem. To vyžaduje energii, rychlost, víru a hodně naslouchání a pokory. Světla reflektorů se sem nehodí.

EURO: Již před čtyřmi roky jste mluvil o tom, že chcete banku rozpohybovat, odstranit nadbytečnou byrokracii, motivovat zaměstnance k větší iniciativě. Zvenčí to vypadá, že na cestě k těmto cílům jste moc nepokročili. Jak jste daleko? Co zbývá udělat? KAVÁNEK: V roce 2004 jsme byli po všech transformačních manévrech a dokončeném spojování s IPB unaveni a pomalejší v prodejích než konkurence. Pak ale přišlo probuzení, které se projevilo vyšším finančním výkonem a růstem našich tržních podílů. Plně využíváme svou strategickou výhodu pestřejší nabídky pod několika dynamickými profily a značkami. Stali jsme se prominentním a vyhledávaným partnerem pro střední a menší podniky, a to především proto, že jsme radikálně zrychlili a zpružnili své vnitřní - dříve příliš byrokratické - postupy práce s úvěry. S inovacemi, které jsme přivedli na trh, se neefektivní byrokracie neslučuje. Naše práce se svěřenými prostředky však zároveň vyžaduje pořádek, disciplínu a pečlivost v posuzování rizik, chcete-li, smysluplnou efektivní byrokracii. Co nám ještě zbývá udělat? Nikdy přece není vše hotovo. Je třeba vytvořit organismus, který má vnitřní sílu a schopnost generovat pokračující zlepšování, ne pouze jednorázová zlepšení.

EURO: ČSOB je mezi velkými tuzemskými bankami jedničkou ve vkladových a investičních produktech. Kdy se podle vás stanou mezi veřejností podobně oblíbeným námětem diskusí jako jsou dnes třeba hypotéky? KAVÁNEK: Jsme na špičce jak v oblasti vkladových a investičních produktů, tak ve financování bydlení. Z vlastních zkušeností víme, že pohled veřejnosti na spoření a investice se začíná měnit. Myslím, že naše společnost už je natolik bohatá, že lidé začali o této věci vážně uvažovat a zkušenost našich finančních poradců na pobočkách to dokazuje. Také se již odbourala skepse z devadesátých let minulého století, kdy se mnohé investiční projekty nepovedly. A jsem rád, že ČSOB v té době zachovala chladnou hlavu a ve vhodnou chvíli nabídla standardní řešení, třeba v podobě podílových fondů, na kterých rychle budujeme svůj současný úspěch. Komunikace ČSOB směrem ke klientům je již z poloviny zaměřená na tento typ produktů. Zároveň vidíme i na obchodních výsledcích, jak se finance rychle přelévají z depozit do fondů. To je, myslím, dobrá zpráva. Trh nás v tomto směru teprve začíná následovat. K dalším impulzům k výraznějšímu a odpovědnému investování volných prostředků domácností dojde v souvislosti s viditelnou, i když nekončící diskusí o penzijní reformě, případně s reformou. Už sama diskuse o tomto tématu postupně posiluje odpovědnost za financování vlastního stáří.

EURO: Jste nejdéle sloužícím šéfem velké banky v Česku. Stále vás práce baví? Čeho v bance ještě chcete dosáhnout? KAVÁNEK: Tato služba, jak říkáte, mi zas tak dlouhá nepřipadá. Během doby dochází k natolik výrazným proměnám, že si času ani nestačíte všímat. Když budete pádlovat na klidném jezeře, brzy vás to přestane bavit. Na divoké vodě ani nemáte čas přemýšlet, jak dlouho již vše trvá.
A čeho chci v bance ještě dosáhnout? Často provokuji sebe a kolegy, když říkám, že už nejsme jen bankéři a pojišťováci, natož pak strnulá mramorová instituce. Mojí profesní posedlostí je dravá, podnikavá a slušná parta lidí, kteří poskytují služby klientům a vyhrávají u nich v konkurenci poskytovatelů služeb nejen finančních. Tato obecná představa velmi rychle nabývá zřetelných kontur v poloze – ČSOB je „fun place to work“.

EURO: Vedle práce pro ČSOB máte na starost i koordinaci ostatních aktivit KBC v regionu. V čem se liší retailové bankovnictví v ČR od situace v Maďarsku a dalších zemích střední Evropy? KAVÁNEK: Retailové finanční služby mají v celé Evropě - včetně její východnější části - velmi národní charakter. To má řadu historických nebo regulatorních důvodů. Trh v těchto službách není v pravém slova smyslu evropský. Nicméně základ a mnoho technických parametrů nabízených služeb jsou dobře přenositelné. V rámci KBC proto využíváme i skupinové „továrny“ dodávající produkty finančních služeb, které jsou následně místně přizpůsobovány podle požadavků prodeje v konkrétní zemi. Z této perspektivy je například patrné, že v bohatších oblastech, jako je Česku, rychleji roste poptávka po správě prostředků v zajištěných fondech. Pokud jde o zmíněné Maďarsko, tam je aktuální zájem o hypotéky splácené v japonských jenech či švýcarských francích, což je, myslím, nezdravá spekulativní reakce na vyšší domácí úrokové sazby. V celém regionu je zřetelný trend zahušťování prodejní sítě cestou malých velmi efektivních poboček.

CIF24

EURO: Před bezmála dvěma roky byla v Česku vděčným tématem regulace bankovních poplatků a zprůhlednění sazebníků. Jak se na spor ministerských úředníků a bank díváte s odstupem? KAVÁNEK: Taková diskuse je více či méně intenzivní ve staré i nové Evropě. Vždy záleží na tom, jak je vedena. Na jedné straně to určitě přispívá k pochopení principů finančních služeb, na druhé straně bývají některé argumenty zřetelně mylné či vědomě populistické, což mi vadí. Dobrá zpráva je, že na podobné argumenty je zákazník málo citlivý a spíše věří své bance. Jak to pak vnímá z pozice voliče, nedokážu odhadnout. Zajímavé je, že ceny jiných položek spotřebního koše rostou rychleji než těch finančních a že podíl výnosů z poplatků a provizí je zatím výrazně nižší, než je tomu v bohatší staré Evropě. Zákazníci srovnávají cenové parametry, ale stejně jako u mnoha jiných služeb vyhledávají v současné době hlavně dostupnost, pohodlí a kvalitu obsluhy, zdaleka ne jen nízkou cenu.

EURO: Jak pohlížíte na ocenění, jako je například Bankéř roku? Pomáhají vám? Motivují vás? KAVÁNEK: Z každého ocenění má člověk radost. Letos jsme jich posbírali opravdu hodně. Nedávno jsme ve Washingtonu přebírali cenu udělenou prestižním časopisem Global Finance pro ČSOB jako nejlepší banku v České republice, podobného ocenění se nám loni dostalo i od časopisu The Banker. Na jaře jsme uspěli nejlépe ze všech v soutěži Zlatá koruna. Dnes se nám dostalo hlasů od kolegů z branže. Je to pěkné ocenění pro tisíce mých spolupracovníků ve firmě, která se zjevně probudila. Ceny si vážím, protože kolegové konkurenti tomu opravdu rozumějí stejně jako zákazníci. Díky jim všem za to. Dovolte ještě jednu poznámku bez kravaty. Myslím, že nálepku bankéře je zde obtížné rehabilitovat do správné polohy „bankéř drží slovo a je zárukou stability“. Slovo bankéř zde stále a zbytečně zní jako skrblík, spekulant, ne-li lump. Snažím se najít lepší český výraz pro pojem „poskytovatel finanční služby lidem“. To je víc než bankéř.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).