PRAHA (tpk) - Budoucnost amerických a evropských automobilek nevidí vrcholní manažeři z oblasti automobilového průmyslu nikterak vábně. V každoročním průzkumu uspořádaném poradenskou společností KPMG mezi 140 řediteli uvedlo 88 procent respondentů, že v následujících pěti letech poroste podíl asijských výrobců na světovém trhu na úkor Severní Ameriky a Evropy. Pesimismus se projevil rovněž v odhadech finanční situace jejich firem v tomto desetiletí. Více než polovina řídících pracovníků očekává pokles zisků, v lepším případě stagnaci.
Vleklá krize koncernů General Motors a Ford Motor se podepsala na tom, že 58 procent manažerů považuje americké automobilky za ty, jež budou v příštích pěti letech nejvýrazněji ztrácet podíl na trhu. V předloňském průzkumu věřila ve zvýšení produktivity a konkurenceschopnosti výrobců ze Spojených států polovina dotazovaných, loni to bylo o jedenáct procent méně a letos v oživení doufá už jen 32 procent ředitelů. „Letos zavládla hluboká skepse,“ tvrdí partnerka americké pobočky KPMG Betsy Meterová a dodává, „přitom ale existují některé pozitivní signály ohledně trhu a prodeje vozů jsou stále silné. Nedomnívám se, že by měli být tak pesimističtí.“
Asijské automobilky naopak podle manažerů drží trumfy v rukou. Japonští výrobci by svůj podíl na globálním trhu měli zvyšovat na základě odpovědí 65 procent respondentů, Číňanům věří 72 procent, a u Korejců předpokládá vzestup dokonce 79 procent ředitelů. Nejméně nadějí v očích manažerů má Indie, ale i ta s 52 procenty hlasů dopadla lépe než USA.