Elektromobily ve skladech
Je až k neuvěření, co se vše musí stát, aby nám byl doručen balíček z e-shopu.
A v převážné většině případů jej po skladu vozí elektromobily. Tedy elektrické nízkozdvižné a vysokozdvižné vozíky. Trendem posledních let je využívání stejných lithium-iontových baterií, jaké jsou v elektromobilech.
V minulosti bylo nutné vyřešit problém výdrže manipulačních vozíků tak, aby mohly jezdit minimálně celou směnu, tedy osm hodin. Vyvíjely se technologie, výkonová elektronika, minimalizovaly se délky vodičů, vznikaly kompaktní pohonné nápravy.
Vodík je nadějné palivo
A budoucnost pohonu vozíků ve skladech?
Stejně jako u osobních vozů vypadá slibně vodíková technologie, která je ve skladech již dlouhodobě testována.
Od roku 2013 jezdí vozíky světového výrobce Linde Material Handling s pohonem na vodík ve výrobním závodě BMW v Lipsku a najely celkově již více než 20 tisíc motohodin. Další podobné vozíky Linde jezdí v překladišti společnosti DB Schenker v Hörschingu v Rakousku. Vozíky na vodík jsou také testovány v největším výrobním závodě pro Mercedes Sprinter v Düsseldorfu.
Většímu nasazení vodíku brání zatím vysoká cena plnicí technologie. Cena samotného vodíku je příznivá a pořizovací ceny vozíků se také příliš neliší od jejich běžných elektrických verzí.
Samořídicí vozidla? Ve skladech běžně
Lidé stále hledají způsoby, jak se vyhnout těžké a nudné práci, jak procesy zrychlovat, zefektivňovat. První automatizované stroje se ve skladech začaly používat před mnoha desítkami let, byly to ale téměř vždy drahé speciály. Teprve vývoj posledních let umožnil vybavit běžné skladové vozíky technologií pro jejich automatizované řízení, a tak vznikly první robotické vozíky, které měly výhodu velkosériovosti, a tím i příznivější ceny.
Martin Petřík, vedoucí oddělení marketingu Linde Material Handling Česká republika k tomu uvádí: „Dnešní robotické vozíky nepotřebují žádné dodatečné vybavení ve skladech. Dříve se pro jejich navigaci používalo často indukční vedení v podlaze nebo systém odrazek pro laserovou navigaci. To již není dnes třeba. Vozíky se ve skladu navigují pomocí laserového paprsku tak, že porovnávají elektronický otisk skladu ve své paměti s právě skenovanou realitou. To je zcela v souladu s principy Průmyslu 4.0.“
A budoucnost? „Bude se čím dál více používat decentralizované rozhodování. Skupiny manipulační techniky budou autonomně rozhodovat o tom, který vozík provede kterou manipulaci, podle toho, jaké jsou jeho parametry a kde se momentálně pohybuje. Vlastně se technika bude nakonec chovat stejně, jako by se chovala skupina dnešních řidičů vozíků. Jenom to rozhodování v reálném čase a následná manipulace bude nepoměrně rychlejší a promyšlenější. My to pocítíme tak, že svůj balíček z e-shopu dostaneme ještě rychleji,“ dodává Martin Petřík.
Hospodaření s energií ve skladech
Přenos elektrické energie je v posledních letech velmi přetřásaná otázka. Budování nových dálkových přenosových tras je spojeno s mnoha obtížemi, ať jsou to investiční náklady, či výkup potřebných pozemků. Nastupuje také elektromobilita a s ní spojené energetické nároky pro dobíjení baterií. Dnešní energetická infrastruktura není připravena pro současné dobíjení desítek či stovek tisíc elektromobilů současně.
Podobné problémy bylo v lokálním měřítku nutné řešit i ve skladech. Po zavedení Li-Ion baterií pro pohon vozíků se stávalo, že řidiči vozíků začali hromadně nabíjet své vozíky při obvyklých společných pauzách, v době oběda a podobně. V tu dobu se proud odebíraný skladem skokově navýšil a došlo k nežádoucímu překročení odběrového limitu.
Řešením je kvalitní řízení celého energetického systému a dobrý energy management provozů. Je možné například v době oběda ztlumit osvětlení nepoužívaných prostor nebo využívat bateriových úložišť elektrické energie. Používání lokálních zdrojů elektrické energie a lokálních úložišť bude velmi pravděpodobně nutné v budoucnu řešit i na celostátní úrovni.