I v socialismu vznikala zajímavá auta, která přinesla i v době obecného zaostávání zajímavá technologická řešení, byla úspěšná u zákazníků nebo se jednoduše líbila. Patří mezi ně například Lada 2101či Škoda 1000 MB.
Socialismus s komunismem přinesly světu úpadek, strádání a utrpení milionů lidí. V konkurenci se svobodným tržním hospodářstvím společenské zřízení založené na centrálním plánování absolutně selhalo vždy a všude, kde bylo vyzkoušeno.
Obyvatelé socialistického bloku vnímali vlastní bídu nejvýrazněji tehdy, když měli možnost porovnat svoji životní úroveň se standardem běžným „na Západě“, jak se tehdy říkalo. Dobře to bylo vidět na produktech spotřebního charakteru, jako jsou právě auta. Následující přehled proto berte od začátku s rezervou. Najít skutečně kvalitní socialistické auto, které by válcovalo srovnatelný produkt „západního“ tržního hospodářství, snad ani nejde. Už jen proto, že požadavky zákazníků na obou stranách „ideologické barikády“ byly diametrálně odlišné.
Přesto socialismus východního bloku, ohraničený érou od konce 40. do konce 80. let dvacátého století, přinesl několik zajímavých a poměrně konkurenceschopných modelů.
Lada 2101
Projekt sovětského auta nižší střední třídy se začal rýsovat už na počátku 60. let. Sovětské automobilce VAZ se podařilo získat v roce 1966 licenci na Fiat 124, vyráběný v letech 1966 až 1974. Italové dokonce slíbili postavit ve městě Toljatti (sověti v roce 1964 na počest předsedy italské komunistické strany Palmiro Togliattiho přejmenovali město Stavropol na Volze) moderní automatizovanou továrnu.
Vlevo licenční Fiat 124 prodávaný pod názvem VAZ 2101 (na exportních trzích jako Lada) byl takové „Audi východního bloku“
Na konci 60. let byl závod v Toljatti nejmodernější automobilkou na světě. A výsledný produkt patřil v sovětském bloku k tomu nejlepšímu, co se dalo koupit. Bylo to takové Audi A4 tehdejší doby, samozřejmě uzpůsobené pro provoz v náročných podmínkách. Licenční Fiat 124 se mimo SSSR prodával pod názvem Lada a byl úspěšný i na západních trzích, kde se směl v rámci licenční dohody prodávat až od roku 1974. Tedy po ukončení výroby originálního Fiatu.
Oproti Fiatu měla Lada robustnější podvozek a upravené brzdy. Vůz se hodil do náročných podmínek, Fiat měl raději mírné klima
Osvědčil se především v náročných podmínkách. Sovětské auto mělo díky vyztužené konstrukci a silnějším plechům paradoxně lepší výsledky pasivní bezpečnosti než dárcovský Fiat. Minimální investice do závodu a vývoje ale způsobily, že vůz v průběhu 70. let technologicky zastaral a na „Západě“ o něj přestal být zájem. Přesto bylo možné Ladu-VAZ 2101 považovat, aspoň v době vzniku, za auto zcela srovnatelné se západními standardy.
Lada Niva
Kdyby byla v polovině 70. let v Evropě a ve světě stejná móda jako dnes, bylo by kompaktní SUV Lada Niva naprostý trhák. Tenhle kompaktní teréňák byl ve své době unikátní. Právem bývá považován za zakladatele kompaktních SUV, která jdou nyní v Evropě na dračku a vytlačují z pozic nejprodávanějších aut klasické zástupce segmentu C.
Dnes by se u Lady s takovým autem netrhly dveře. Vždyť model Niva je právem považován za zakladatele kategorie kompaktních SUV
Niva byla poměrně úspěšná i na západních trzích. Už jen proto, že srovnatelný produkt vlastně neexistoval. Ovšem, proč také… Zatímco v SSSR byla většina cest nezpevněná a neudržovaná, v Západním Německu se mohli imperialističtí vykořisťovatelé utlačovaného pracujícího lidu prohánět v osmiválcových Mercedesech neomezenou rychlostí po Autobahnu. A kdo potřeboval jezdit do terénu, ten si koupil osmiválcový Range Rover.